Jag har lite "problem" med mitt brunnsvatten som jag inte riktigt blir klok på.
Brunnen är borrad ca 90 meter på 1980-talet.
Jag har gjort vattenanalys regelbundet under den tid jag bott här och resultaten har varit bra. Men analysen görs ju dock alltid på kallvatten, och jag funderar nu på om detta med varmt/kallt delvis kan ha med problemen att göra? Dvs. att upphettat vatten kan "förvärra" vissa av problem?
Jag upplever följande "problem":
- rödbrun beläggning i toaletterna (dock ej sett det i handfat, men där står ju inte vattnet still heller)
- vit/grön "saltaktig" beläggning på/invid blandare (men detta har byggts på mycket långsamt)
- vitaktig, hårt sittande beläggning på t ex duschväggarna (glas) och blandare (typ kalk men det är fan inte lätt att få bort)
- vitaktiga beläggninar i kokkärl
- sambons blonda hår får grönaktig färg
Googlar jag lite så skulle man ju tro att jag har skolboksexempel på järn/manganhaltigt vatten som får rören att korrodera (koppar?), samt hårt vatten som fäller kalk.
Men jag tycker inte riktigt att vattenproven visar det här. Visserligen säger senaste analysen (aug 2014, se nedan) på ganska hårt vatten 9,1 dH men värdet har också varit lägre i tidigare analyser (6,9 dH maj 2012, men det kanske är inom felmarginalen?)
Kan hårdheten variera stort över tid?
Brunnen är borrad ca 90 meter på 1980-talet.
Jag har gjort vattenanalys regelbundet under den tid jag bott här och resultaten har varit bra. Men analysen görs ju dock alltid på kallvatten, och jag funderar nu på om detta med varmt/kallt delvis kan ha med problemen att göra? Dvs. att upphettat vatten kan "förvärra" vissa av problem?
Jag upplever följande "problem":
- rödbrun beläggning i toaletterna (dock ej sett det i handfat, men där står ju inte vattnet still heller)
- vit/grön "saltaktig" beläggning på/invid blandare (men detta har byggts på mycket långsamt)
- vitaktig, hårt sittande beläggning på t ex duschväggarna (glas) och blandare (typ kalk men det är fan inte lätt att få bort)
- vitaktiga beläggninar i kokkärl
- sambons blonda hår får grönaktig färg
Googlar jag lite så skulle man ju tro att jag har skolboksexempel på järn/manganhaltigt vatten som får rören att korrodera (koppar?), samt hårt vatten som fäller kalk.
Men jag tycker inte riktigt att vattenproven visar det här. Visserligen säger senaste analysen (aug 2014, se nedan) på ganska hårt vatten 9,1 dH men värdet har också varit lägre i tidigare analyser (6,9 dH maj 2012, men det kanske är inom felmarginalen?)
Kan hårdheten variera stort över tid?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kalk fäller ut betydligt lättare där vatten är varmt. Dvs. dusch, kokare, varmvattenberedare osv.
En hårdhet på 9 kan absolut ge problem med kalkbeläggningar. Vattnets övriga egenskaper avgör hur pass fällningsbenäget kalket är i ditt vatten.
Man kan även uppleva problem en bra bit under 9 i hårdhet som ni har.
Grönt hår kommer troligen från koppar, värdet 0,16 är ett förhöjt värde. Troligen från ledningsnätet då koppar från grundvattnet är ytterst ovanligt.
Vattnet ser dock inte ut att vara särskilt metallangripande ut när jag snabbläser analysen. Skulle du ta bort kalken skulle dock vattnet bli mer aggressivt.
Vita beläggningar du upplever är med största sannolikhet kalket i vattnet. Kalk blir som sten och sitter som berget när det byggs på.
En hårdhet på 9 kan absolut ge problem med kalkbeläggningar. Vattnets övriga egenskaper avgör hur pass fällningsbenäget kalket är i ditt vatten.
Man kan även uppleva problem en bra bit under 9 i hårdhet som ni har.
Grönt hår kommer troligen från koppar, värdet 0,16 är ett förhöjt värde. Troligen från ledningsnätet då koppar från grundvattnet är ytterst ovanligt.
Vattnet ser dock inte ut att vara särskilt metallangripande ut när jag snabbläser analysen. Skulle du ta bort kalken skulle dock vattnet bli mer aggressivt.
Vita beläggningar du upplever är med största sannolikhet kalket i vattnet. Kalk blir som sten och sitter som berget när det byggs på.
Tack för svar. Dock blir jag lite konfunderad på vad jag ska göra, för du skriver att om jag tar bort kalket (avhärdare) så blir vattnet mer aggressivt? Koppar har jag ju uppenbart i vattnet och det verkar som sagt vara än värre i varmvattenledningarna? Hur ska jag då minska kopparvärdet (i ffa varmvattnet)?
Och vad är den rödbruna beläggningen i toaletten? Ser ju att det blir en del rödbrunt "slam" i partikelfiltret. Det är ju uppenbart inte järn eftersom jag inte har något högt järnvärde?
Usch det här är ju en hel vetenskap...
Och vad är den rödbruna beläggningen i toaletten? Ser ju att det blir en del rödbrunt "slam" i partikelfiltret. Det är ju uppenbart inte järn eftersom jag inte har något högt järnvärde?
Usch det här är ju en hel vetenskap...
det är inte jättevanligt att både ha aggressivt vatten och hög kalkhalt, men som du säger kan det bli problem om du avhärdar.
Det man kan göra är sätta avsyrning(pH-höjning) efter avhärdning.
Man tar alltså bort kalket sedan tillsätter nytt kalk för att höja pH( i princip)
Dock blir det inte lika mycket kalk som innan.
Lite kalk bör man dessutom ha då det just skyddar ledningsnätet.
Det kan vara järn, låter som det. 0,13 är inte mycket järn men heller inte obefintligt.
Dock bör det inte ge stora problem vid dessa nivåer.
Kanske någon installation som tar skada av aggressiviteten som ger förhöjda järnvärden?
Upplever ni järnbeläggen lika mycket ur alla kranar i hushållet?
Partikelfiltret som får brunt slam i sig, sitter den direkt på inkommande vatten?
Det man kan göra är sätta avsyrning(pH-höjning) efter avhärdning.
Man tar alltså bort kalket sedan tillsätter nytt kalk för att höja pH( i princip)
Dock blir det inte lika mycket kalk som innan.
Lite kalk bör man dessutom ha då det just skyddar ledningsnätet.
Det kan vara järn, låter som det. 0,13 är inte mycket järn men heller inte obefintligt.
Dock bör det inte ge stora problem vid dessa nivåer.
Kanske någon installation som tar skada av aggressiviteten som ger förhöjda järnvärden?
Upplever ni järnbeläggen lika mycket ur alla kranar i hushållet?
Partikelfiltret som får brunt slam i sig, sitter den direkt på inkommande vatten?
Hehe, det låter ju lustigt att ta bort kalk för att sen tillsätta det igen i "rätt mängd". Du säljer möjligtvis inte filterlösningar? 
Den rödbruna beläggningen ser jag endast i toaletterna (båda) där vatten står still. Noll och ingenting är synligt i handfat, dusch etc. Lite konstigt kanske, men så är det. Kanske kan det tyda på att det är en låg järnhalt men tillräckligt för att färga när vattnet står ett tag.
Filtret sitter vid hydropressen, dock är jag lite osäker nu när jag tänker på det om det sitter före eller efter.
Den rödbruna beläggningen ser jag endast i toaletterna (båda) där vatten står still. Noll och ingenting är synligt i handfat, dusch etc. Lite konstigt kanske, men så är det. Kanske kan det tyda på att det är en låg järnhalt men tillräckligt för att färga när vattnet står ett tag.
Filtret sitter vid hydropressen, dock är jag lite osäker nu när jag tänker på det om det sitter före eller efter.
För att höja vattnets pH värde låter man vattnet passera en kalcium/magnesium baserad massa. pH samt alkalinitet ökar p.g.a. detta.
Denna teknik är mycket svårare att göra om vattnet innehåller mycket kalk från början(dvs kalcium/magnesium) då vattnet är mättat med dessa ämnen.
Därför görs det efter avhärdar i ditt fall.
Det är ju lite knasigt att ta bort kalk för att sedan tillsätta det igen helt rätt. Men lagom mycket kalk är bäst både för ledningsnätet och för kroppen
För mjukt vatten ger andra problem.
När vatten med järn står och syresätt så oxiderar järn och fäller ut. Det är då den bruna beläggningen kommer. Så det kan vara orsaken som du säger. Du kan ju prova att tappa upp 10L i en hink och låta stå någon vecka och se om det blir brunt på botten.
.. ditt antagande stämmer f.ö. Jag jobbar med vattenrening och filter
Denna teknik är mycket svårare att göra om vattnet innehåller mycket kalk från början(dvs kalcium/magnesium) då vattnet är mättat med dessa ämnen.
Därför görs det efter avhärdar i ditt fall.
Det är ju lite knasigt att ta bort kalk för att sedan tillsätta det igen helt rätt. Men lagom mycket kalk är bäst både för ledningsnätet och för kroppen
För mjukt vatten ger andra problem.
När vatten med järn står och syresätt så oxiderar järn och fäller ut. Det är då den bruna beläggningen kommer. Så det kan vara orsaken som du säger. Du kan ju prova att tappa upp 10L i en hink och låta stå någon vecka och se om det blir brunt på botten.
.. ditt antagande stämmer f.ö. Jag jobbar med vattenrening och filter
pH 7,4 och konduktivitet 37 mS/m. Inget av värdena är väl direkt anmärkningsvärda?mogge_73 skrev:
Antar att vissa värden kan variera lite, men har även tidigare provresultat som visar liknande värden.
2008: pH 7,2 och konduktivitet 27,6 mS/m.
2012: pH 7,4 och konduktivitet 28,5 mS/m.
Antar att med hårdhet på 9,1 dH kan kombinationen ändå göra vattnet mer eller mindre aggressivt?
Jag blir inte riktigt klok på det här, och undrar om det är någon idé att försöka göra något åt "problemen" eller inte? Vattnet är ju tjänligt enligt alla provresultat och olika filterlösningar kostar ju ganska många tusenlappar.
När man tappar upp ett vatten neutraliser man bla kolsyra ur vatten vilket gör att pH-värdet ökar.
Jag brukar räkna bort ca 0,5 från en vattenanalys, du verkar ha ett vatten som varierar sig över året.
Köp ett pH-test för ex. pooler och mät vattnet efter att du spolat i ca 10min.
Det röda är järnoxid, du borde kunna lösa alla dina problem med ett pH-justerande filter, nackdelen är att du tillför kalcium vilket gör att ditt vatten kommer bli hårdare, så du kan även behöva ett avhärdningsfilter.
Jag brukar räkna bort ca 0,5 från en vattenanalys, du verkar ha ett vatten som varierar sig över året.
Köp ett pH-test för ex. pooler och mät vattnet efter att du spolat i ca 10min.
Det röda är järnoxid, du borde kunna lösa alla dina problem med ett pH-justerande filter, nackdelen är att du tillför kalcium vilket gör att ditt vatten kommer bli hårdare, så du kan även behöva ett avhärdningsfilter.
Klicka här för att svara