Jag kanske ska förtydliga; den övre bilden visar en ny blandare med sina tre anslutningar. En till diskmaskin, två till varm- respektive kallvatten. Det är till dessa två senare som jag inte förstår vilken komponent jag ska använda för att ansluta. Vad passar på dessa anslutningar?

Krilleman
Kanske att det klarnar....
Slangändarna till blandaren utgörs alltså av rörbitar där man kan montera en klämringskoppling..? Jag tyckte det såg ut som någon sorts snabbkoppling som måste anslutas med en motsvarande koppling, tänk hona/hane, det var därför jag inte fattade direkt.:x
Om jag förstår krilleman korrekt så skulle det enbart finnas en leverantör av godkänd klämringskoppling till Moras resp Matssons blandare..? Rinkaby rör har inget som får användas..?

Krilleman
Ja, man ska använda en klämringskoppling som är godkänd för mässingsända på dessa blandare!

Hur ska jag skriva det tydligare?

Rinkaby saluför i sitt standardsortiment VSH Super vilka inte är ok att använda på mässings-ändar likt ändarna på nämnd blandare.

Däremot är både Vatette och Conex (som rinkaby har haft som "tillfälligt" parti en evighet nu) godkända att använda på mässingsändar!

Edit:
Ytterligare en anledning till att vara lite kritisk i VSH:s sortiment är ju att om man är nyfiken på deras klämringskopplingar och kikar på deras sida för att få lite mera "kött på benen" om vad och hur man får koppla med deras klämringskopplingar, vad får man då för information? Kolla längst ner på sidan om deras klämringskopplings-sortiment, (oavsett klämrings-produkt) länken som finns (pdf) hänvisar till deras press-sortiment! :thumbdown: Och detta kallar dom sig själva sig för "den professionella leverantören till VVS-branschen"

http://www.broen.se/Varme/Installations/Kompressionsfittings/VSH-SUPER/1400.aspx

Redigerat:
Tack för hjälpen krilleman, tack för tålamodet...:D

Dauen - jag har inte kommit till skott än hehe, men jag har mätt ytterligare och tänkte nu beställa ett par ballofixer av märket vatette, ballofixerna måste nämligen vara godkända för "slätände".

Krilleman
Bra val! :thumbup:

@krilleman_215 - fick inte med stödhylsor med Vatette-ballofixerna. Köpte på sigro.se. De hylsorna de verkar ha där är dessutom nån generell? inte Vatettes egen. Är inte reglerna sådana att man inte ska blanda märken?
Jag bör hitta Vatettes stödhylsor eller hur?

@krilleman_215 - en till fundering som jag har, så jag vet vad jag har att spela med. Är det ok att kapa röret precis bortom klämringen?, dvs så att man kapar så lite som det bara går? Får bli med bågfil isf. Går inte med rörkap.
Är det t.o.m. så att det är ok att ta bort gamla klämringen och återanvända röret i sin fulla längd? Har läst att man kan knacka på ringen eller klämma den lätt med en polygrip runtom ett par ggr för att den ska lossna. En del sågar i ringen, och knäcker sen sista fragmentet av klämringen med en mejsel (vridande rörelse med mejseln i skåran) för att inte skada kopparröret. Är det ett Ok förfarande?

Krilleman
Stödhylsa kan du köpa vilket märke som helst, bara den är för korrekt dimension för kopparröret! (Vatette tillverkar bara stödhylsor upp till 22mm för kopparrör)

Kapa direkt ovan befintliga klämringen för att få en korrekt installation! Då får kopplingen raka och släta rör så du borde få det tätt på första försöket om du följer monteringsanvisningen!

Tack krilleman_215 !!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.