Byggahus.se

Anslutning från slang till blandare

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Håller på med köket i torpet, sätter in nytt.
    Vattenslangen som kommer in är 16 mm, och jag vill koppla in den i ikeas blandare "edsvik", och den är då anslutningen 3/8"(10mm). Vad behöver jag för kopplingar till detta? :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_8026.JPG

2. M
    Medlem Nivå 1
    Pex halvkoppling+ 15 mm skarvkoppling + förminskning 15-10mm.

3. A
    Medlem Nivå 5
  4. M
    Medlem Nivå 1
  5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Nej nej nej...

Köp svensk kvalitet! Inte något "hop-plock" av okänt märke på bygglada!

Vatette RSK 1940469 - 15x3/8 - och på denna kopplingen är 3/8-ändan slät. Perfekt för din blandares lekande mutter!
    Vatette RSK 1873802 - 16x2,0-2,25 - Ersätt 15mm mutter&kona med denna 16 variant för plaströr.

Följ monteringsanvisningen

Ska du koppla in den omgående så åk till närmsta rörmokare, beställ båda RSK-numren. Du borde få betala ca 115+100 utan moms.

Har du tid att vänta (och kanske ska du ha något mer) så sök på RSK så hittar du flera butiker som har dessa. Dock så kostar det oftast en fast kostnad att handla av internetbutikerna. Fraktfritt brukar ligga på 2000-3000:-

Edit:
    Jag är ingen expert på IKAS blandare (skräp enligt mig), men visst har Edsvik 3/8" lekande mutter med packning?

Redigerat 6 apr 2015 16:52
    • Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar! Det är ju inga stora pengar det handlar om, så jag köper gärna bra kvalitet. Ikeas blandare är väl iofs kanske inte ändå så bra, men denna kommer inte att användas så jättemycket, då det är en sommarstuga..