Krilleman
Krilleman: [citat] Ursäkta det sena svaret, men om Imtech har installerat detta så är det skam. Uruselt. vem installerar kopplingarna till väggbrickan INNAN kaklet kommer på plats? Då har man absolut inte följt monteringsanvisningen. Rören, tillsammans med skyddsröret dras ut minst 10cm så kakelsättaren får göra färdigt sitt. På dessa PEX-rör monteras provtryckningsproppar så man kan trycka
4 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vatette badrumsfördelare fungerar utmärkt (som MathiasS skriver) med Uponors slangar. Viktigt är att du följer monteringsanvisningen!
2 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Tillverkare på slangen är ett måste för att du ska få det korrekt installerat! Tex kan du kontrollera vad som är OK att koppa mellan dina fördelare om du köper Vatette Plast: http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Typgodkannande/Sverige/0019-04_vatette_plast.pdf Läser jag dåligt eller skriver inte Biltema vem som är tillverkare? Kanske läge att åka till Biltema och
4 svar · 6,6k läst
Krilleman
Krilleman: Räcker inte ett inlägg?
1 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag tolkar det inte så. "Vanliga stödhylsor" i mina ögon är PEX-varianten om man diskuterar PEX och inte kopparrör. Men jag kanske är lite "yrkesskadad" :confused: Det var uppe på forumet för ett tag sen att vanlig klämringskoppling med PEX-stödhylsa inte var korrekt enligt någon Uponor säljare. Hittar dock inte den tråden just nu... Dock kunde ingen som hade hört den
12 svar · 4,4k läst
·
Gimner
Gimner: något tyskt bolag. köpta på bauhaus för någora månader sen. Tyvärr har jag lykats gjuta ner såna rör i tvättstugan. (Visste inte om det där med olika klasser då.) Dom ligger i en fin bed av singel så får hoppas på det bästa. Men nu nästa bit har jag använt piplife smartline.
4 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Rörpropparna som tommib pratar om är dessa: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/fmm-1715-2601-provtryckpr-m26.html Men det blir ju problem med tätskiktet om anslutningarna lämnas kvar! (Oavsett om man monterar nya) Och så vet man inte hur det är med övergången i väggen som antagligen ser ut som denna: [bild] Kapa på lämpligt ställe i taket. Montera en lucka direkt under i gipstaket
5 svar · 8,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Löser man upp slamkakan som ska finnas så är risken stor att det sätter igen infiltrationen istället.
4 svar · 9,0k läst
Göran.W
Göran.W: En slam kaka är helt normalt och ska finnas i brunnen. Så länge inget slam går vidare till dom andra kammarna är det inget problem.
2 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Så vitt jag vet skall det inte finnas något grus eller annat fast material där. Fördelningsbrunnens uppgift är ju bara att fördela "vattnet" från trekammarbrunnen till de (tre?) spridarrören som går över infiltrationen. Det for nog ner en del grus från infiltrationsbädden när ni spolade där.
1 svar · 2,2k läst
M
MatsB_71: Vi en snabb påläsning så handlar det i grunden om att Miljökontoret har konstaterat att det finns eller kan bli ett miljömässigt problem i området. Det kan vara att spillvattenanläggningarna (avloppen) riskerar att förorena vattendrag eller liknande. Eftersom det är många fastigheter inom ett mindre område som berörs så måste kommunen agera. Det står lite om varför den
1 svar · 2,8k läst
M
myrstack: Tja, de jag köper genom måste ju tjäna lite med men upp mot 450 - 500 hade varit att ta i. Stort tack!
11 svar · 2,5k läst
Y
Yrrol: Har varit i kontakt med säljaren några gånger och frågat efter massa men får bara som svar "att sån håller i all evighet" "ny massa kostar lika mycket som nytt filter" Ska nog köpa nytt filter helt och hållet av bättre kvalité sen... I en annan tråd undrar jag hur en ratt på stå på filtret för få mest effekt, justnu måste jag ha den på mittenläget för va säker på att den
7 svar · 1,6k läst
S
salle79: Hej. Är det någon som vet om man kan göra rent/spola rent inuti en wellmate hydropress? Med vänlig hälsning. Daniel
0 svar · 1,8k läst
M
mogge_73: När man tappar upp ett vatten neutraliser man bla kolsyra ur vatten vilket gör att pH-värdet ökar. Jag brukar räkna bort ca 0,5 från en vattenanalys, du verkar ha ett vatten som varierar sig över året. Köp ett pH-test för ex. pooler och mät vattnet efter att du spolat i ca 10min. Det röda är järnoxid, du borde kunna lösa alla dina problem med ett pH-justerande filter, nackdelen är
8 svar · 2,9k läst
·
K
keckepro: Såg att denna hamnade fel. Startade ny i badrumsforumet
1 svar · 1,1k läst
2
2433711: Tack för svar. Följdfråga. Kan jag köra med en 8st kv (kallvatten) uponor födelare (8x15mm) i teknikrum där 4st kv-rör går till var sin Vatette (15mm) badrumsfördelare?
5 svar · 1,8k läst
J
jävla_hus: Hur gjorde du? Jag funderar på samma sak... Jag hoppas dock att det inte är något större problem om man har mässingsskarvar mellan, eller?
8 svar · 5,2k läst
Krilleman
Krilleman: Vatette är godkänt att använda på Uponors slangar. Läs mer i monteringsanvisningen!
3 svar · 1,4k läst
H
huggan: Ledningarna under huset i krypgrunden isolerar man bara så det är inga problem, kan sätta en frostvakt också för säkerhets skull. Beror lite på var huset ska ligga på tomten kontra var dina ledningar är dragna. Antar då att du har kommunalt VA och jag tror inte kommunen vill att du kopplar in dig igen i anslutningspunkten. Då kvarstår det att koppla in på ledningen mitt på tomten
1 svar · 12,6k läst
Demmpa
Demmpa: Försök att luska ut hur avloppsrören går i huset och var avluften sitter, rita in det på en skiss över huset.
5 svar · 4,9k läst
·
P
Pärran: Det är nog den skarpaste böjen du kan få till med det pexröret. Någon väggbockfixtur har jag aldrig sett till den dimensionen.
4 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: Här bör du hitta en passande gumminippel: http://www.faluplast.com/sv/produkter/gumminipplar__1305
1 svar · 7,8k läst
Y
Yrrol: Allt blir gult hos mig, och kalk överallt. Läckande ledning mellan brunn och pump. Läckande skydd över brunnhålet. Hydrofor. Ja allt ska åtgärdas sen. Men justnu, så vet jag om en ratt på filtret som jag funderar på hur den ska stå för få max effekt. Har ställt den på mitten nu för att inte riskera minimal effekt. Frågan är... Hur ska den vara? Mest logiska är ju att en skruv
0 svar · 1,9k läst
·
NotaBene
NotaBene: Jag har samma problem med att få ur filtret i en FM Mattsson 9000 badkarsblandare. Även min blandare har uruselt flöde och man blir knappt blöt när man duschar. När jag använder lite dragvåld på filtret lossar den yttersta delen av plast, men den inre delen, själva filtret, sitter fast. Har även prövat, som föreslogs ovan, att sätta på trycket, men filtret sitter som berget
9 svar · 33,7k läst
·
M
Manitoba: [citat] Tack för tipset! Gjorde precis så och det funkade utmärkt.
5 svar · 8,5k läst
·
harry73
harry73: Utan att ge dig svar på din fråga kan jag berätta att en kompis köpte en dator på 90talet. Första gången vi startade den började det ryka och lykta bränt plast. Stängde direkt av datorn, men när vi senare startade den igen, var det inget problem. Antagligen en bit plast som hamnade på fel plast och började smälta när det blev för varmt
2 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Det är bara bila upp och ta det därifrån. Inte alls ovanligt att avloppet är i gjutjärn eller betong i plattan. Och undvik 50 i plattan. Använd 75 och 110!
1 svar · 2,4k läst
·
M
martinbergstrand: Installationen är cirka 7år gammal och med hårt vatten, så det är nog inte så konstigt att det till slut kan kärva.
4 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.