7 262 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Hjälp med att välja järnfilter
Vi har nu kommit fram till att det är dags att göra något åt järnhalten som vi har från vår borrade brunn. Enligt en tidigare analys är det inte mycket (0,54) men det har en tendens att komma ansamlingar med oxiderat järn i vattnet, oftast via varmvattnet men vi har även förstört några tvättar med vittvätt genom åren. Stundtals kan dricksvattnet ha en väldigt stark järnsmak som försvinner om man spolar en längre stund.
Hösten 2012 slängde vi ut en gammal rostig hydropress och satte in en hydropress i glasfiber, WellMate 120 liter. Jag hade någon slags förhoppning om att det var den som orsakade det missfärgade vattnet, men så enkelt var det alltså inte. Har skickat efter en ny provtagningssats från Eurofins då det var några år sedan vi tog senaste vattenprovet, men jag gissar att även det kommer att visa på en beskedlig järnhalt, om än något för hög.
Jag skulle gärna vilja få lite tips på prisvärda och väl fungerande järnfilter, helst med automatisk backspolning, som fungerar tillsammans med hydropress. Jag har inte för avsikt att sätta in en hydrofor. Vi har inte heller några problem med mangan utan det är just järnhalterna som är aningens för höga.
Har kikat runt på nätet men har ingen som helst erfarenhet av filter sedan tidigare.
Vilken filtermassa är att föredra?
Hur står sig exempelvis filter som Empress FAA-T32 eller billiga filter från Renton Vattenrening (billiga-vattenfilter.com)?
Hilfe bitte!
Hösten 2012 slängde vi ut en gammal rostig hydropress och satte in en hydropress i glasfiber, WellMate 120 liter. Jag hade någon slags förhoppning om att det var den som orsakade det missfärgade vattnet, men så enkelt var det alltså inte. Har skickat efter en ny provtagningssats från Eurofins då det var några år sedan vi tog senaste vattenprovet, men jag gissar att även det kommer att visa på en beskedlig järnhalt, om än något för hög.
Jag skulle gärna vilja få lite tips på prisvärda och väl fungerande järnfilter, helst med automatisk backspolning, som fungerar tillsammans med hydropress. Jag har inte för avsikt att sätta in en hydrofor. Vi har inte heller några problem med mangan utan det är just järnhalterna som är aningens för höga.
Har kikat runt på nätet men har ingen som helst erfarenhet av filter sedan tidigare.
Vilken filtermassa är att föredra?
Hur står sig exempelvis filter som Empress FAA-T32 eller billiga filter från Renton Vattenrening (billiga-vattenfilter.com)?
Hilfe bitte!
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
har dom jag skrivit i andra trådar bra erfarenhet av europé vattenrening och även aquaexpert (Göinge filter) dom yrot jag dessutom lämnar garanti på resultatet
Göingefilter verkar vara konstruerat för att anslutas till hydrofor, även om man skriver att filtret "i undantagsfall kan anslutas till annan trycktank".
Europe Vattenrening har dock ett filter avsett just för hydropress. Återstår att se hur de ligger i pris.
Europe Vattenrening har dock ett filter avsett just för hydropress. Återstår att se hur de ligger i pris.
Har pratat med en representant från Aqua Expert som menade att jag istället för Göingefiltret borde välja Ferroline Inject. Han kunde inte riktigt redogöra för de olika filtermassorna men sa att Ferroline använder sig av brunsten, vilket jag googlade fram är det samma som magnesiumoxid. 29000 plus installation av deras samarbetspartner på orten. Lär väl landa på minst 40 papp efter ROT, installerat och klart.
Europe Vattenrening har inte svarat på offertförfrågan, gissar att de säljer tillräckligt med filter som det är.
Har försökt att hitta vilken typ av filtermassa som BWT Empress FAA-T använder men det verkar inte stå någonstans. Har fått indikationer på att det filtret kräver kaliumpermanganat för att återaktivera filtermassan. I så fall går det bort. Någon som vet?
Är filter med BIRM som filtermassa bra?
Är billiga filter från exempelvis Renton (billiga-vattenfilter.com) bara skit?
Ska som sagt bara få ner järnnivån från 0,54 och har inte större lust att punga ut med 40 papp. Och nej, jag är inte snål, vi har helt enkelt inte de pengarna just nu.
Europe Vattenrening har inte svarat på offertförfrågan, gissar att de säljer tillräckligt med filter som det är.
Har försökt att hitta vilken typ av filtermassa som BWT Empress FAA-T använder men det verkar inte stå någonstans. Har fått indikationer på att det filtret kräver kaliumpermanganat för att återaktivera filtermassan. I så fall går det bort. Någon som vet?
Är filter med BIRM som filtermassa bra?
Är billiga filter från exempelvis Renton (billiga-vattenfilter.com) bara skit?
Ska som sagt bara få ner järnnivån från 0,54 och har inte större lust att punga ut med 40 papp. Och nej, jag är inte snål, vi har helt enkelt inte de pengarna just nu.
Klicka här för att svara