Har precis installerat en djupbrunnspump av typ Danfos SQ2-85 i min nyborrade dricksvattenbrunn. Brunnen är 85 m djup och pumpen ligger på 75 m djup. När jag kopplade in vattnet till huset igår fungerade allt som det skulle och vattnet kom med jämnt och fint tryck. Idag när jag skulle spola ut vatten ur systemet märkte jag att det blev plötsliga tryckbortfall i vattenflödet. Vattnet slutar helt komma för ett kort ögonblick för att därefter fortsätta rinna på.

När jag var och tittade till manometern och tryckströmbrytaren så kunde jag konstatera att jag förlorar allt tryck i systemet för ett ögonblick varje gång tryckströmbrytaren slår på strömmen till pumpen, d.v.s. varje gång pumpen börjar pumpa igen så tappas allt tryck. Tryckströmbrytaren är inställd på att slå av vid 3 kg tryck och slå på igen vid 1,5 kg.

Installationen är gjord utifrån den illustration som finns i Rinkaby Rörs katalog på s. 35 med undantag för att del nr 15, backventilen, inte är med. Detta eftersom det finns en inbyggd backventil i pumpen. Använder en 60 l hydropresstank.

Här nedan är adressen till Rinkaby Rörs katalog.

http://ebooks.exakta.se/rinkaby_ror/2015/katalog_29_2015/#/1/

Vad kan tryckfallet bero på???? Tacksam för alla förslag och all input jag kan få.

Med vänlig hälsning John

Du har ett lågt tillslagstryck och det verkar som om vattnet från pumpen har en lättare väg in i tanken än ut i systemet några ögonblick innan trycket i tanken byggs upp. Trycken är ganska låga, det vanliga är att tillslagstrycket ligger runt 2,5 och frånslag mellan 4 och 5 kg/cm[SUP]2[/SUP].

Kolla vad du har för grundtryck i hydropressen (alltså när den är tom). Kollas genom att tömma systemet på vatten. Antagligen har du högre tryck i den än tillslagstrycket på 1,5 så blåsan töms helt och imploderar innan pumpen slår till. Du bör ha 0,2-0,3 bar lägre tryck i hydropressen än tillslagstrycket.

Så antingen får du släppa ut lite luft ur hydropressen eller som Fotografen är inne på skruva upp tillslagstrycket lite.

Tack för svar nu funkar det igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.