Hej.
Jag vill koppla bort en bitt av en gjuten rör från 60 talet och ersätta den med plast för att kunna bygga vidare på den till det nya kök och dusch. bilden ni ser är vad som ska tas bort är den avsmalade bitan av rören som har komit upp till handfatet, men jag vill lägga en delning där och sedan en ny delning för kök och dusch. Min fråga är hur ska jag öppana den utan att skada övriga rör? och ska gummien som ska komma mellan gjuten rör och nya plast rör ska in i den gjutna rören eller över den? vad ska man använda för att täta till förutom de skruvar som finns på den? klik på bilden för större bild
mvh Hamidi
20151004_005008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151004_005024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns delar som man använder för att skarva gjutjärnsrör med plaströr.
Ta bort det vinklade röret utan att skada muffen på gjutjärnsröret och montera skarvsatsen och plaströret.
Delarna du behöver finns inte i den vanliga bygghandeln. Här är det bara proffsbutikerna som gäller. Förklara vad du skall göra så hjälper dom dig.
Lycka till.

• Gilla
Hammo44
  • Laddar…
Både Bauhaus och Biltema har gummimanschetter som används till detta.

Prova att vricka vinkelröret i sidled och runt, först med små rörelser och sen större.
Då brukar låsningen av bly/lin lossna och man kan ta ut vinkeln.

Om du får ut vinklen med muffen hel på kvarvarande rör så är det en gummibussning du ska ha, får du inte det, så är det en gummimanschett.
Du får mäta måtten så det blir rätt, yd eller id.

• Gilla
Hammo44
  • Laddar…
Hej igen.
Tack för era svar.
Idag var jag på Fredling o köpte det som behövs, Men det som är problemet är hur ska jag ta bort den vinklade röret? Jag har köpt en varmluftpistol på 2000W och har blåst på den i mer än en timme och det blev riktigt varmt men den ville inte röra sig. har tänkt mig att köra länge imorgon eller övermorgon få se om jag får den att ge sig.
Jag är tacksam om all förslag.
mvh

Provade du att vricka på det? Det brukar inte sitta så hårt när man väl får en liten vridning på den

ja, det gjorde jag, och Jag har värmt upp det till det att vatten droppar ångades direckt, men den ville inte röra sig. Jag stack en kofot i den och skulle vrida men den siter fast klstrat som den är.

Varmluftspistol räcker inte. Det blir inte tillräckligt varmt.
Har du en gasolbrännare så försök med den.
Om inte, så såga av röret vid flänsen. Sen tar du ett bågfilblad och sågar av röret i längdriktininge. Då är det lättare att ta bort det.

Hej igen.
Idag gick jag på den igen och tog lite mer av betongen och värmde uppbådet med min luftpistol 2000w och det tog ca två timmar och den började gunga och l
Tog lös det med lite våld o bankande.
Ska lada upp hur det går sedan. Men tack för er som tog tid på er o svarade.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.