1 745 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dra om (förlänga) vattenledning i brf
Hej!
Mitt första inlägg här och jag har försökt leta och googla mig fram. Ska göra om kök (eller rättare sagt hantverkare ska göra allt
) och flytta diskho och diskmaskin och därför förlänga ledningar från anslutningspunkten.
Nu har vi pratat med styrelse och de hänvisar till föreningens stadgar:
"Tillstånd för att dra om vattenledningar i köket gäller under förutsättning att arbetena utförs på ett fackmannamässigt sätt och av GVK-auktoriserade företag och eventuella andra auktoriserade företag för arbeten med omdragning mm av ledning för värme, vatten avlopp eller el.". För mig är detta som att läsa utrikiska, vilka certifikat etc. ska jag kräva att hantverkare har för att dra om/förlänga vatten?
Tacksam för svar av någon kunnig!
Mitt första inlägg här och jag har försökt leta och googla mig fram. Ska göra om kök (eller rättare sagt hantverkare ska göra allt
Nu har vi pratat med styrelse och de hänvisar till föreningens stadgar:
"Tillstånd för att dra om vattenledningar i köket gäller under förutsättning att arbetena utförs på ett fackmannamässigt sätt och av GVK-auktoriserade företag och eventuella andra auktoriserade företag för arbeten med omdragning mm av ledning för värme, vatten avlopp eller el.". För mig är detta som att läsa utrikiska, vilka certifikat etc. ska jag kräva att hantverkare har för att dra om/förlänga vatten?
Tacksam för svar av någon kunnig!
Då förstår jag hur du tänker. Nej ett kök är inte våtrum i den bemärkelsen då du inte har våtrumsskikt som du har i ett badrum. Jag trodde att du efterfrågade ju GVK anslutna företag. Men det du egentligen är ute efter tror jag är företag som är auktoriserade för Säker Vatteninstallation http://www.sakervatten.se/hem
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 971 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 971 inlägg
Är det ett utdrag från stadgarna ovan? Märklig formulering isåfall, och ännu märkligare att ha i stadgarna. Stadgarna gäller i många år och det är inte så kul att ändra dem, om GVK byter namn etc. Hela meningen är underligt formulerad. Å ena sidan borde det räcka med att man utför det fackmannamässigt, å andra sidan vill de tydligen att det görs av något certifierat företag.
Jag vet inte om du tänkt anlita någon eller göra det själv, men är man inte helt säker så skulle jag ringa en rörmokare i närheten som fixar det där relativt snabbt, dvs till en ringa peng, så blir alla nöjda och glada sen.
Jag vet inte om du tänkt anlita någon eller göra det själv, men är man inte helt säker så skulle jag ringa en rörmokare i närheten som fixar det där relativt snabbt, dvs till en ringa peng, så blir alla nöjda och glada sen.
Klicka här för att svara