Hej

Jag har en rörmokare som har gjort mycket jobb åt oss och ska nog göra mer. Men han är av gamla skolan och drar hellre kopparrör, typ prisol. Jag undrar ju om det är fel idag, eller om det fortfarande är ok med prisol för inbyggda lösningar?

För mig är det självklart att köra rör i rör, med minst samma argument som med eldragning, men han är lite svår. Kanske dag att skaffa en mer modern hantverkare. :)

Tack

Redigerat:
Det är fortfarande OK så länge man inte bygger in några skarvar. Och jag kan iofs förstå honom lite - jag skulle inte bli det minsta förvånad om nästa byggskandal blir att man upptäcker att vissa plaströr avger skadliga ftalater (plastmjukgörare) eller andra giftiga ämnen till dricksvattnet...

b8q skrev:
jag skulle inte bli det minsta förvånad om nästa byggskandal blir att man upptäcker att vissa plaströr avger skadliga ftalater (plastmjukgörare) eller andra giftiga ämnen till dricksvattnet...
Det har väl redan hänt, och då ändrade de på något och plötsligt var det ok med plast igen.

nimhed skrev:
Det har väl redan hänt, och då ändrade de på något och plötsligt var det ok med plast igen.
Så kan det nog vara, men det finns ganska säkert någon billigare "kinaprodukt" som inte uppfyller kraven.

Alldeles säkert. Oavsett så håller jag med dig (och Mr Old School Rörmockaren). Koppar är gammalt och beprövat, plaströr är nytt och okänt.

Jag skulle nog föredra prisol. Koppar är beprövat och plasthöljet finns där för att leda ut ett ev läckage dit där det syns.

Är inte en relevant skillnad att man med RiR kan byta ut det inre plaströret utan att riva upp väggen? Eller är det för svårt att byta ut dem?

En klar fördel men jag vet inte hur lätt det är i praktiken, har sett knepigt ut i de installationer jag sett.
RiR verkar lättare att lägga, och det verkar som om man bygger upp installationen annorlunda än med äldre matriel?

Har knåpat lite med båda varianterna på egen hand och det är för en amatör väldigt mycket lättare med RiR. Jag har använt Uponors Q&E som kopplingar och det är väldigt lätt samtidigt som det blir tätt.. Men ni som säger koppar, visst det har använts länge men inte är väl koppar så bra att få i sig heller?

Var det inte också problem med att det yttre höljet på RiR sprack när man monterade det.
Tror det var om de blivit utsatta för UV-strålning under en inte allt för lång period.
Då tappas funktionen helt med läckageindikeringen/skyddet.

När vi väl renoverar badrummet kommer jag sätta Prisol. Gammalt och beprövat men säkert lite mer jobb och dyrare.

Händer det ofta att man byter ut röret i röret?
Med tanke på hur styva PEX-rör är och hur tvära böjarna är i bockningsstöden så känns det som en omöjlighet att dra ut ett gammalt rör och ännu svårare att trycka i ett nytt, åtminstone om det är några meter långt och några böjar.

Vet någon om det verkligen görs många sådana byten eller är det bara en teoretisk möjlighet?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Med era kommentarer i ryggen så känns det som att det inte är helt korkat att montera prisol. Då blir väl rörmokaren glad också. Det är nämligen en vägg mellan tvättstuga och badrum där det är rätt många rör som är korta, men som ska in i ett fördelarskåp. Storleksordning 10 anslutningar.

Som jag ser det är nackdelen med prisol att du inte får en indikering om det är läckage in en vägg. Men så länge det håller är det ju bra.

AskeHolst skrev:
Som jag ser det är nackdelen med prisol att du inte får en indikering om det är läckage in en vägg. Men så länge det håller är det ju bra.
Är det inte det som det vita plasthöljet på prisol är till för? Det är ju inte enbart för att rören skall bli så oerhört snygga ;)

Fred vom Jupiter skrev:
Händer det ofta att man byter ut röret i röret?
Med tanke på hur styva PEX-rör är och hur tvära böjarna är i bockningsstöden så känns det som en omöjlighet att dra ut ett gammalt rör och ännu svårare att trycka i ett nytt, åtminstone om det är några meter långt och några böjar.

Vet någon om det verkligen görs många sådana byten eller är det bara en teoretisk möjlighet?
Jag har sett det göras i nyproduktion efter att snickarna dragit gipsskruv i rören :banghead:
Det var rejält tungt och rörmokarna var måttligt glada efteråt men det gick i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.