Y
Snygg modell men min läcker lite trots att jag bytte det nya gummit mot ännu ett nytt. Hört fler som haft problem med det. Spolningen har jag inte tänkt på då jag ställt båda knappar på spola maximalt. Har dock tänkt byta till Gustavsbergs fula modeller, osäker på om jag ska ta den vanliga eller den nya dom har som ska vara lättare att hålla ren - dock ännu fulare.

nia79 skrev:
Jag har 3 st, nöjd med alla. Men, jag hänger inte riktigt med här... när behöver du spola på sidorna...? Sitter du snett när du skiter eller...varför hamnar det vid sidan om för?
Jaa du.... Ibland blir människor hårda i magen och får svårt att få ut något. Ibland blir det tvärt om... Då kan det stänka lite åt sidorna. Men det är sådant som jag trodde de allra flesta här inne var helt medvetna om...men tydligen inte!
Självklart måste en toastol spola rent även på sidorna.....

kulle
Nu när jag tänker efter så hade jag faktiskt lite problem med min stol när jag installerat den, det är några år sen så kommer inte exakt ihåg hur det yttrade sig, men i allafall så rann spolvattnet konstigt och det var vattenfördelaren som inte var riktigt monterad, man ser den på krillemans länk sidan 6 reservdelar nr 29-30.
Jag bara tryckte i den riktigt som den ska vara, sen har den varit "skitbra" sen dess :)

Krilleman
kulle skrev:
Nu när jag tänker efter så hade jag faktiskt lite problem med min stol när jag installerat den, det är några år sen så kommer inte exakt ihåg hur det yttrade sig, men i allafall så rann spolvattnet konstigt och det var vattenfördelaren som inte var riktigt monterad, man ser den på krillemans länk sidan 6 reservdelar nr 29-30.
Jag bara tryckte i den riktigt som den ska vara, sen har den varit "skitbra" sen dess :)
"Skitbra" :thumbup:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Tyckte det var en rolig tråd först bara. Sen insåg jag att det är den toan jag själv skaffade för någon månad sedan.
Tycker den är suverän faktiskt. Blir rent direkt och jag har min på standard inställd spolmängd.
Min matas med 12mm rör men tycker den fylls ganska fort ändå!

Jag har under förra året införskaffat en Ifö sign vägghängd, och en Gustafsberg vägghängd.
Jag tycker båda toaletterna är bra men de har flera olikheter som jag kan dela med mig av:

Ifö sign: Har infälld spolknapp som går att ladda med wc-stavar som ger en fräsch toalett, dock tar dessa snabbt slut.
Denna har spolknapp för liten och stor spolning. Såsom den var inställd vid leverans tycker jag är en bra inställning för liten och stor spolning. Själva cisternen som avföringen åker ner i har en bra storlek.

Gustafsberg: Denna stol är bra om man har korta skruvar som man ska hänga toaletten på då den bygger 1cm mindre över skruven än vad Ifö sign gör. Denna har inte infällda spolknappar, anledningen är att den är handikapsanpassad enligt gustafsberg support..? Störde mig på detta till en början men tycker nu att det är helt ok.
Denna toa går inte att ladda med wc stavar
En nackdel med denna toalett är att cisternen som avföring åker ner i är trängre än Ifå vilket gör att det mer eller mindre alltid blir "ränder" porslinet.

Tänk på att båda toaletter har både den gamla och moderna standarden för var avlopp och infästningar. Dvs har du hus byggt innan 80-talet och efter 80-talet så är det olika modeller (såkallad rot modell). Jag har den den senare varianten.

Ifö ifo.jpg
Gustafsberg gus.png

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Hur ställer man om spolningen?
Manualen har försvunnit bland all papperssk*t.
Man lyfter av porslinskåpan, lossar knappmekanismen och justerar flottörerna. Observera att flottörerna ska ner för att öka spolmängden. Krilleman har länkat till en manual, läs den för det var rätt pilligt med små plastöron osv.

kulle skrev:
Det där låter intressant. Skulle det kunna vara så att det är felmonterat från fabrik? Spolvattnet beter sig ju konstigt i mina stolar också...
Har kontaktat Ifö nu och de ska återkomma med svar.

kulle
ja vattenfördelaren kan lätt lossna vad jag såg när jag hade det isär, det är lätt åtgärdat om du följer manualen.

Fotografen skrev:
Man lyfter av porslinskåpan, lossar knappmekanismen och justerar flottörerna. Observera att flottörerna ska ner för att öka spolmängden. Krilleman har länkat till en manual, läs den för det var rätt pilligt med små plastöron osv.
Jag har nu studerat "monteringsanvisningen" noga och det är nog den sämsta beskrivning jag har läst.
(Eller går demensutvecklingen såå snabbt :o )

Där hänvisas till bilder, som är en schematisk reservdelsförteckning, och inte säger något om metoden.
Nåja, det är väl bara att skruva isär.
Eller det vete f*n om jag inte nöjer mig med att bara hålla ner spolknappen en stund.

• Gilla
Sangris
  • Laddar…
kulle skrev:
Hade isär spoleriet på den ena av mina stolar igår. Vattenfördelaren verkade sitta som den skulle. Det är väl bara den med två rör som pekar in under porslinet, eller? Om inte det ska vara något mer som sitter där inne så är det nog inte fördelaren det är fel på utan på konstruktionen i porslinet under själva sittringen, som jag tolkar det...

Däremot var det knöligt att justera spolmängden. Det gick inte att vrida apparaturen 90gr medsols för att få upp den ur själva vattenbehållaren. Flottören och koppen till den, tog ju i bakkanten av behållaren, men med fördel av att inte vara alltför muskulös, så kunde jag nå ner med armen och justera den yttre flottören för den stora spolningen.

kulle
Sangris skrev:
Hade isär spoleriet på den ena av mina stolar igår. Vattenfördelaren verkade sitta som den skulle. Det är väl bara den med två rör som pekar in under porslinet, eller? Om inte det ska vara något mer som sitter där inne så är det nog inte fördelaren det är fel på utan på konstruktionen i porslinet under själva sittringen, som jag tolkar det...
Ja det är den med två rör som hade lossnat på min, kan det vara som du säger något som ligger i vägen eller nån felgjutning i porslinet ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.