8 132 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Synlig dragning av PEX i tak?
Hur gör man det på ett bra sätt? Om man sätter golvvärmefördelaren i källaren bör det väl gå bra att dra alla dess anslutande golvvärmeslangar samt matningen till fördelaren synligt i källartaket? Men hur förläggs denna på lämpligt vis. Är det takjärn, pendel, svep och isolering runt varje rör som gäller? 20mm golvslang lär väl hänga fult mellan svepen... Finns det någon lång plåtprofil all lägga slangen i mellan svepen? Eller funkar det att skaffa ytterrör (från Rör-i-rör) att dra rören i och klamra detta direkt mot taket?
Vad är gängse praxis??
/ JPW
Vad är gängse praxis??
/ JPW
Antingen så buntar man rören med ytterrör med hjälp av patentband mot taket.
Eller så kan man dra en samling VP rör 25mm rakt.
Beror väl på hur synligt det ska vara.
Om man reglar ned innertaket med 45 efteråt så går det att sätta en gipsskiva för att dölja tex.
Eller så kan man dra en samling VP rör 25mm rakt.
Beror väl på hur synligt det ska vara.
Om man reglar ned innertaket med 45 efteråt så går det att sätta en gipsskiva för att dölja tex.
Tack för era svar! Det är som sagt ett källartak och vi använder källaren som förråd och tvättstuga så det är inte höga krav på estetiken, men det bör inte se uselt ut iallafall.
Att bygga in rören på något vis hade jag inte tänkt på, det borde ju vara enkelt att tex göra en låda runt rören....
Vad är VP-rör? Menar du rör för dold elinstallation?
Jag har funderat en hel del på just lämpligheten att sätta fördelaren under slingorna och det är förstås inte helt bra... Fördelaren ryms dåligt på bottenvåningen, men det kanske ändå vore bäst att sätta den där. Är det någon som har erfarenhet av att ha fördelaren under slingorna? Kan det rent av vara svårt att få systemet att fungera eller är det mest bara bökigt att få ut luften i uppstarten?
Att bygga in rören på något vis hade jag inte tänkt på, det borde ju vara enkelt att tex göra en låda runt rören....
Vad är VP-rör? Menar du rör för dold elinstallation?
Jag har funderat en hel del på just lämpligheten att sätta fördelaren under slingorna och det är förstås inte helt bra... Fördelaren ryms dåligt på bottenvåningen, men det kanske ändå vore bäst att sätta den där. Är det någon som har erfarenhet av att ha fördelaren under slingorna? Kan det rent av vara svårt att få systemet att fungera eller är det mest bara bökigt att få ut luften i uppstarten?
Väcker en gammal tråd...
Blir det bra då? Någon mer med erfarenheter?
Sitter här med PEX golvvärme i ett källargolv som är uppdraget till taket med lång extramarginal.
Normalt brukar jag löda och pendla kopparrör i källartaket, men det skulle spara både pengar och skarvar att gå en bit med PEXet när den ändå har några meter över.
Går det att få vettigt - eller blir det lika fult som en elinstallation med klamrad EKK?
Blir det bra då? Någon mer med erfarenheter?
Sitter här med PEX golvvärme i ett källargolv som är uppdraget till taket med lång extramarginal.
Normalt brukar jag löda och pendla kopparrör i källartaket, men det skulle spara både pengar och skarvar att gå en bit med PEXet när den ändå har några meter över.
Går det att få vettigt - eller blir det lika fult som en elinstallation med klamrad EKK?
Klicka här för att svara