Hej
Vet inte om detta är rätt forum men hittade inget bättre.
Nu är det så att jag har en del järn i mitt vatten (även efter ett filter) Planer på att få detta bättre finns men i avvaktan på att det händer för jag en daglig kamp mot missfärgningarna på allt här hemma, porslin, lakan, kläder, badrums fixturer, glas... listan är lång

Jag har funnit att medlet Cilit Bang (kalk och smuts) är väldigt effektivt - ergo jag har blivit storkonsument av denna produkt, så till den grad att man kan ana den i hushållsbudgeten.

Finns det någon här som vet vad den aktiva ämnet/ämnena är i detta mirakel medel?
Jag har provat allt på marknaden och endast detta medel får rostfläckarna att "rinna" bort.

C
Thomas_snickare skrev:
Finns det någon här som vet vad den aktiva ämnet/ämnena är i detta mirakel medel?
Nästan garanterat fosforsyra. Ö&B sålde tidigare relativt stark fosforsyra för 10 kr/liter men den försvann ganska snabbt. Med rätta får man väl säga då den säkerligen inte är helt ofarlig att hantera.

Citronsyra och ättikssyra har snarlika egenskaper (reagerar kraftigt med kalk). Ättikssyran är naturligtvis lite opraktisk pga sin kraftiga lukt. Min favorit är därför citronsyran. Finns på kryddhyllan på Ö&B för 60 kr för 1,2(?) kg. Jag löser 1 dl granulat + lite diskmedel i 1 l vatten. Det blir en ganska stark koncentration som snabbt löser kalkavlagringar iallafall.

Tackar för tipset
tror du att det också biter på rostfläckarna?

C
Thomas_snickare skrev:
tror du att det också biter på rostfläckarna?
Ja, citronsyra ingår också i diverse produkter för rostlösning så det är nog definitivt värt ett försök iallafall.

stort tack för tipset, det får bli en tur till mataffären!

C
Thomas_snickare skrev:
det får bli en tur till mataffären!
Notera att citronsyran som normalt säljs i vanliga mataffären är snordyr. Ö&B är så vitt jag vet den enda som säljer större förpackningar till rimligt pris och som är lättillgängligt för kreti och pleti.

Testa även med oxalsyra, den använder båtfolket för att få bort rostfläckar på plasten. Finns som pulver i välsorterade färgaffärer.

C
Thomas_Blekinge skrev:
Testa även med oxalsyra, den använder båtfolket för att få bort rostfläckar på plasten. Finns som pulver i välsorterade färgaffärer.
Funkar säkert också, men se upp med koncentrationen i så fall. Den är både giftig och jämförelsevis stark och kan om inte annat ge lite "bättre" effekt än vad man hade tänkt sig.

Fixa filtret så borde ju problemet vara löst? 😄

mogge_73 skrev:
Fixa filtret så borde ju problemet vara löst? 😄
Om det vore så enkelt, mängden järn i vattnet är så högt att inga normal filter klarar av det... men det är en helt annan historia som jag ska dela med mig av en annan dag

Köp ett onormalt filter då! 😉
Nej! Har du urtömt den möjligheten så ok.
Men det finns nog inte många bra medel i längden som fungerar. Tillslut är du nere i porslinet och då sitter det där. Citronsyre fungerar bra på kalk och det är ofta det som binder järnet så att det missfärgar. Järnoxid är ganska flyktig och relativt lätt att få bort. Värre med mangan som är mer tjärliknande i konsistensen.

M
Bara en fråga - tillför du luft med antingen luftinjektor på inkommande vatten eller spridare i hydroforen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.