2 438 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Rätta till avlopp efter glad amatörs härjningar
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
I huset där vi bor har vi sedan vi flyttade in för en tid sedan dragits med dåligt flöde i avloppen på nedervåningen. Nu har jag ledsnat på att vänta en timme på att badkaret ska rinna ur så jag tog mig ned under huset och fann en spännande hängmatteliknande avloppsuppsättning:
Badkaret är nedsänkt så utgångsnivån är rätt låg redan som det är. Röret från badkaret (på vilket även handfat + köksavlopp är kopplat) ansluter till huvudstammen på ett sådant sätt att det uppstår en svacka mitt på röret och överkant på rörmynningen är nätt och jämnt högre än överkant på rörets begynnelse. Det rinner med andra ord undan vääldigt långsamt och det är sannolikt en massa gammal skit, vatten och sediment ståendes i svackan. Är detta något man kan ge sig på att rätta till själv? Jag vill ju inte hamna i skiten, så att säga.
Badkaret är nedsänkt så utgångsnivån är rätt låg redan som det är. Röret från badkaret (på vilket även handfat + köksavlopp är kopplat) ansluter till huvudstammen på ett sådant sätt att det uppstår en svacka mitt på röret och överkant på rörmynningen är nätt och jämnt högre än överkant på rörets begynnelse. Det rinner med andra ord undan vääldigt långsamt och det är sannolikt en massa gammal skit, vatten och sediment ståendes i svackan. Är detta något man kan ge sig på att rätta till själv? Jag vill ju inte hamna i skiten, så att säga.
Om du har fall, mätt från röret början till slut, så är det väl bara att staga upp så du får bort svackan. Om det går, så ta ner röret och spola rent det först. Annars får du krångla med rensfjäder eller vattenslang.
Kanske finns det mer som är dåligt, klen dimension på röret, 90 gradersvinklar och annat som stoppar upp.
Kanske finns det mer som är dåligt, klen dimension på röret, 90 gradersvinklar och annat som stoppar upp.
Bild/bilder underlättar.
Om själva röret svackar så är det "bara" att skruva dit fler rörklammer/band så att det blir ett jämt fall.
Om du inte har klammer/band så går det tillfälligt att bygga upp något under röret så att röret lyfts upp på mitten.
Om själva röret svackar så är det "bara" att skruva dit fler rörklammer/band så att det blir ett jämt fall.
Om du inte har klammer/band så går det tillfälligt att bygga upp något under röret så att röret lyfts upp på mitten.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Har man inte just vattenlås som vattenlås? Ska ta lite bilder ikväll och återkomma.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
BerraBo skrev:
Omformulerat så gäller att det behövs ett vattenlås för att inte få upp dålig lukt från avloppet. Normalt sker detta genom att badkaret töms via golvbrunn och då är vattenlåset där. Jag fann ingen skrivning om det i frågan och misstänkte därför att svackan var avsiktlig för att fungera som vattenlås.Finndjävel skrev:
Eftersom badkaret är nedsänkt så är det ingen högoddsare att tömningen går direkt mot avloppsröret.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi har haft lite spindelpåhälsning ur avloppet så det är inte omöjligt att det är som du spekulerar i med badkarets utrinningsnivå. Jag hann inte dokumentera detta igår men ska försöka hinna med det ikväll.BerraBo skrev:Omformulerat så gäller att det behövs ett vattenlås för att inte få upp dålig lukt från avloppet. Normalt sker detta genom att badkaret töms via golvbrunn och då är vattenlåset där. Jag fann ingen skrivning om det i frågan och misstänkte därför att svackan var avsiktlig för att fungera som vattenlås.
Eftersom badkaret är nedsänkt så är det ingen högoddsare att tömningen går direkt mot avloppsröret.
Klicka här för att svara