Vatten & Avlopp
Furu: Slangnippelpropp https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitet-blandare/koktvattstad/avlopp/tillbehorreservdelar/falu-78632-8055371-96
jonaserik: Har du provat med att stänga/öpnna förbigångsfiltret, det blå vredet upptill. Då kopplas filtret bort och går rakt igenom till VVB. Detta för att få koll på om någon koppling läcker vid/i filtret, det kan bli som en ejektor och suga luft, men inte läcka. Det samlas luft i toppen troligtvis hos dig, i VVB och uttag av VV sker från toppen.
smh: Hm, en följdfråga… Vad är det för skillnad på en sån betäckning och en ändpropp (typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/markavlopp-orangea-110-mm/andpropp-o110-mm-2000054474), förutom att betäckningen är mer hållbar? Det här är på ett ställe där ingen går eller så, så om funktionen enbart är att stänga till röret föreställer jag mig att en propp
Nybyggaren12345: Jag har inte skruvat upp "den andra luckan" ner i biovacen men den röda lampan som bland ammmst ska markera högt flöde har aldrig lyst om det är en ledtråd. Har ett rör på taket japp. Dags att leta fågelbon där alltså 🙄
Demmpa: Följande har jag skrivit för ca fyra år sedan: « Här har du lagen om vattentjänst: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412 punkt 1.4.3, sida 12, https://www.svensktvatten.se/global...n-av-dricksvatten---version-26-april-2019.pdf (länken fungerar ej längre) ”Nedanstående gränser för vattentrycket bör tillämpas. De illustreras även i Figur
Tronxy: [citat] Kontaktade ifö, deras svar var att det inte fanns något som passade genom hålet då denna toalett är från 2010. Så jag drog en slang igenom som passade och kopplade ihop det inuti, finns litet hålrum som det passade i.
jonaserik: [citat] Dom stämmer på millimetern, bara att man vet åt vilket håll bocken ska göras. Och det kan ta ett tag att lära sig.
Henrik 75: Duger säkert som du har gjort men vill man ha en tät genomförning så funkar https://www.roxtec.com/sv/kunskapsbibliotek/tatningslosningar/tatningar-for-rorgenomforingar/
stugfar: Jag håller med, tråkigt läge överlag och nog märks det tydligt hur de aktörerna i avloppssvängen har både oss konsumenter och kanske kommunerna i ett stadigt grepp. Svårt se hur de annars kan ta betalt över hundra tusen kronor för en 2 kubiks plastbytta med påbuntad akvariepump. Men tack för uppdateringen!
LenaVargtass: ok, som jag trodde, då vet jag hur jag ska göra 😀 tack!
challelollo: Tack så mycket för bra tips! Jag ska prova det genast!
mexitegel: Nej, nej. Det där är rätt 😊. Jag syftade på ”andra varianter” som jag tolkade som random pryl från amazon. My bad. LK har ett kalibreringsverktyg i metall också, bra mycket dyrare, men det du länkade funkar alldeles utmärkt.
Krilleman: [citat] Ok, då har du gjort en halvdan riskanalys på problemet. 👍 Jag skulle dock aldrig ge den rekommendationen att gräva igen en liknande skarv när man ändå har bekostat grävningen...
Krilleman: [citat] NIBE brukar inte leverera "skit". Då är det snarare vattenkvaliteten som kan vara en avgörande faktor för livslängden. Koppar passar de allra flesta kommunala vatten. Koppar är känsligt för låga pH-värden, vilket kan orsaka korrosion. Koppar är ett passande korrosionsskydd i en varmvattenberedare om vattnet är hårt och har en hög kalkhalt. Däremot passar det inte till
Krilleman: [citat] AHA brukar vara FPL. Se min bild där det finns mer text att läsa på mutterkanten. FPL finns fortfarande att köpa idag. Det är IMI Hydronics som tillverkar den. Att det är en Securex-mutter som propp har inget med saken att göra. [bild]
Krilleman: Hej och välkommen till forumet @MKDH 👍✅ Du ser ut att ha denna blandaren, den har utgått sedan gammalt. Men dom extra anslutningarna på respektive sida ska gå fint att använda för diskmaskin. [bild] Denna artikel bör passa i dom proppade extra anslutningen: RSK: 2363781
tergo: [citat] Ja det är trycket från kallvattnet som trycker ut varmvattnet
Spikbjörn: Hej! Fick samma typ av problem, dåligt tryck trots att det verkade rätt justerat. Visade sig att det berodde på att elektrikern som någon månad innan hjälpte mig att byta till vipp-säkringar och nya elcentraler samt lite uppdelning av olika förbrukare på ett smartare sätt i kopplingen, troligen lyckades koppla så att pumpen gick "baklänges" i "turbinen". Det verkade som dåligt flöde
HenrikL1: [citat] Tack! 🙏😊 Får be chatgpt analysera ditt inlägg, förstår knappt hälften 😉
saltet: Spolj0cke fixar ditt problem. Följ dom på Instagram så ser du att det är vardagsmat för dom att fixa pumpar som fastnat. https://spoljocke.se/
bor på landet: [citat] Hej ! Jag är inte inne här så ofta så jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Jag bor strax utanför Sala och mitt vatten ser ganska exakt likadant ut med järn mangan och pH värde samt att det var svaveldoft på det. Jag köpte faktiskt ett järn och manganfilter med syresättning direkt i filtret vilket gör att både järnet fäller ut samt att svaveldoften försvinner. Kolla med
Virvelwind: [citat] Tack så otroligt mycket för dit utförliga svar!! 🌟 Det gav mig verkligen konkreta vägar framåt från här och minskade paniken avsevärt! Tack igen! 😊
Nox1989: Fortsätter på denna tråd lite. Vi har en liknande vattenutkastare och huset är byggt 1963. Ska byta den bästa vecka mot en ny. Går det att skruva bort den gamla och sätta dit den nya på samma ställe utan att förstöra allt för mycket? På min ser det ut som den är ingjuten i huset. Hur stort blir hålet som blir kvar efter man tagit bort den tro? Är det ett på tok för stort hål
mwnn: Den ser hel ut men kan jag testa om det är kabeln det är fel på?
Tiagop: Det visade sig till slut att rörmokaren hade monterat ventilen med A-märkningen upp och ner. Det funkar nu.
Melvinv1: [citat] Har tryckt in knappen som sitter i mitten på patronen men inget verka hända. Har två termostater, en övre och en undre. Dock verkar de som båda dem från ström när jag mäter på patronen.
ola_augustsson: [citat] Tänker att jag beställer 20mm PEM slang och två av denna så kan kan dela utkastaren med annat också, https://markgrossen.se/brunnar/plastrorskopplingar/avtappningskran-regnvattentank/
tergo: avloppsslangen skall så högt upp som möjligt innan den går ner i avloppet annars vid stopp i avloppet kan det ev rinna ut genom diskmaskinen