DanneJansson
DanneJansson: Jag har lånat ett hus där jag behöver "trycka tillbaka vattnet". Förut har en rörmokare gjort detta inför varje vinter, men det är ganska dyrt och borde inte vara så svårt? Vattnet kommer in i källaren där det finns en kran mer eller mindre direkt (där en plastslang övergår till metallrör). Det finns inga ventiler/tapp eller så, bara en kran. Den går sedan via en
0 svar · 482 läst
R
realdexter: [citat] Jag bytte toastol. Den nya luktar inte!!
19 svar · 36,8k läst
Pelleprins
Pelleprins: Har samma problem med min kan. Hur byter man ring? Är det bara att dra i pipen eller hur gör man?
3 svar · 7,9k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Du vill ha avloppet så långt från brunnen som möjligt, så jag hade undersökt möjligheten att lägga det åt det håll sänkan är. Kanske kan du slå två flugor i en smäll och gräva infiltration och dika ur och fylla upp sänkan samtidigt. Men du behöver ta det med en entreprenör som kan avlopp och som kan se förutsättningarna på plats.
6 svar · 890 läst
·
R
Rem: [citat] Biltema, avloppsrensare 189:-. Lycka till!
11 svar · 8,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det gröngula ser ut som gamla båtar och tankar av glasfiberarmerad epoxi. Har någon geggat på epoxi på gjutjärnsrören kanske?
4 svar · 994 läst
·
H
hovapettson: [citat] Bra instick i diskussionen! Jag har tidigare haft viss insyn i dessa ting, men Biobox har jag inte stiftat bekantskap med. Tittade översiktligt och ser att det är en gråvattenrenare (BDT) och kostar 20-30 tusen. Tillkommer anläggning förstås. Det kan säkert vara en god investering och skulle kunna vara en dellösning för TS. Som vi enats om är utgångsläget i prisförhandlingen
44 svar · 3,9k läst
·
H
Huey212: [citat] Tack mexitegel för ett snabbt svar. Eftersom det saknas ett ”index” för kranen blev jag i tvivel om den skulle vtidas mot Ö ( medsols) för öppning. Tack!
2 svar · 455 läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, det är så man gör.
18 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Okej, ett kök med låg sockel. Det är många kök som har kring 15 cm sockel.
5 svar · 648 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Klassisk bild på en "blandarstolpe"... Så stolpnyckel är nog ett naturligt val av benämning... [bild]
5 svar · 437 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ingen expert på detta test men det står ju i manualen: "Vattenmätta provet innan tidtagningen startar för att jorden ska packas och spridas jämt i röret. Utgå alltid från det lägsta värdet om fler mätningar görs för att få en extra säkerhetsmarginal." Låter rimligt att ta det lägre värdet då. Du vill ju inte stå där i slutändan med en till ytan för liten
6 svar · 812 läst
H
Henkepenke2: Hej, Har tryckstötar från diskmaskinen och vid stängning av köksblandaren. Har fått rådet att installera en tryckstötsdämpare. Jag behöver ju en T-koppling, men vilken variant blir lättast/bäst. Den befintliga klämringskopplingen är en rak 10mm från Vatette. Fmm rekommenderar en gängad T-koppling (se bild), men då måste jag väl göra nån övergång från gängad till
0 svar · 289 läst
·
J
Jeson58: [citat] Stort tack!
9 svar · 2,5k läst
·
F
fribygg: Du kan prova att hälla några liter mjölk i lövsilen och kika om det kommer ut i nått dike eller i din egen avloppsbrunn om du har nån sån.
4 svar · 850 läst
·
J
Julius_99: [citat] Använder Bacho, tyckte den var prisvärd.
19 svar · 1,3k läst
·
cashew75
cashew75: Hej, Tack för tipset! Ska kolla på teleskop variant. Verkar smidigt..
5 svar · 751 läst
·
R
Rena: [citat] Vad hade för borrare och vad kostade det?
2 svar · 628 läst
B
Benderzzz: [citat] Det är en asfalterad gata emellan och brunnen ligger söderut
2 svar · 631 läst
Simon-t
Simon-t: Vi har en vattenutkastare från Gustavsberg. Där vi missade att ta bort slangen till vintern som frös på. Efter att vi tinnade upp utkastaren så verkar den fungera men självdräneringen fungerar inte längre. Jag köpte en ny spindel (https://rorfokus.se/produkt/spindel-for-vattenutkastare-gustavsberg/) då jag trodde att det va denna som gått sönder. Men självdräneringen verkar ändå
0 svar · 648 läst
P
Pesch: [citat] Stort tack för hjälpen, då vet jag hur jag skall gå vidare!
2 svar · 703 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Vad sa miljökontoret? 🫨
6 svar · 1,1k läst
G
glenn30: [citat] Ja pumpen är 3 fas
10 svar · 676 läst
M
maleks: Hej, Kan någon rekommendera en backventil på inkommande vattenslang (25mm) enligt bifogad bild? Vad krävs förutom själva ventilen? In är längst ned på bilden efter kulventilen. [bild] Tack!
0 svar · 349 läst
·
R
Rallarn80: Bauhaus och Bygma mfl har med lite längre gäng för privatpersoner om man inte vill använda renspropp. https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Propp%20m%C3%A4ssing
5 svar · 552 läst
·
A
AnnaTG: [citat] Tyvärr är huset dränerat så det är inte i åtanke just nu. tack för svar
6 svar · 496 läst
Johan_A_M
Johan_A_M: [citat] Klok kommentar. Det är det som är tanken – jag tänkte hitta en timer, en bra 3/4” vattenfördelare, och sedan sköta diverse bevattning med bla en 20-slang till sprinklers. Behöver ha det mesta någorlunda självgående. Borde varit tydligare i frågan, sorry!
4 svar · 574 läst
·
M
Martin Lj: Toppen! Har mailat styrelsen för att fråga vad som gäller och pillar inget själv helt enkelt.
13 svar · 714 läst
·
A
Arne999: Vatten och ~ 1bar
2 svar · 340 läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] har det funkat bra?
32 svar · 58,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.