Eller ja, gängan är väl rätt, rörböjen har ju suttit där i 70 år...

Mina radiatorventiler har slutat fungera (har bytt den lilla inre ventilen utan resultat) och behöver bytas. Jag hittade efter en del letande rätt ventil till mina äldre radiatorer, MMA FVR-20. Allt gick finemang tills jag skulle koppla på knäröret som visar sig ha en annan stigning på gängorna än vad den nya ventilen har.

Så vad gör jag nu?
Finns det en annan radiatorventil än den FVR-20 som jag har hittat, med "äldre" gängning? Dom jag hittar tycks alla vara samma sort.
Måste jag istället byta knärör, och hur hittar jag rätt rördel?

Krilleman
S sh99fkkn skrev:
Måste jag istället byta knärör, och hur hittar jag rätt rördel?
Du menar alltså att det är den lekande muttern som har fel gänga?

Bilden visar en metallisk 90-graders slangkoppling med en markerad mutter, eventuellt med fel gänga, markerad med en grön pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Ja, precis. Jag har hittat nu en böj på Rinkaby som jag hoppas passar. Rinkaby kallar den g20, vissa andra r20. Jag håller tummarna för att det blir rätt.
Kämpar just nu med att få loss dom gamla, sitter som f… men det går framåt.

Krilleman
S sh99fkkn skrev:
Hej
Ja, precis. Jag har hittat nu en böj på Rinkaby som jag hoppas passar. Rinkaby kallar den g20, vissa andra r20. Jag håller tummarna för att det blir rätt.
Kämpar just nu med att få loss dom gamla, sitter som f… men det går framåt.
Om du mäter böjens diameter direkt efter gängan in i radiatorn.

Vad får du det till?

Ca 17mm (10)
Ca 21mm (15)
Ca 27mm (20)

???

Lite osäker på exakt var du menar. Hjälper denna bild?

• En gammal VVS-rörböj med gängor, bredvid ett måttband på ett träbord.
    Skapa konto
Krilleman
S sh99fkkn skrev:
Lite osäker på exakt var du menar. Hjälper denna bild?
Absolut

Denna är dimension 20. 👍👍

Jag har även råkat på denna variant när den lekande muttern inte passar moderna termostatventiler.
Men det är ytterst sällsynt!

Man ser det bland annat på att den koniska delen, som tätar mot termostatventilen, är mera flat än nya varianter.

Metallisk vinkelkoppling med gängor och avtagbar mutter, dimension 20, visar konisk del för termostatventilanslutning.
Skapa konto

För att avsluta tråden - tack Krilleman det funkade perfekt och var rätt gänga.
Den nya ventilen var något kortare än den gamla, den nya böjen istället längre.
Det var trångt mellan radiator och vägg men jag bestämde att det är betydligt enklare att reparera väggen än att våga mig på att lossa radiatorerna.
Och nu är alla fem element klara med nya ventiler och rörböjar, återstår lite spacklande och färg.

• Radiator med nyinstallerad ventil och böjt kopparrör, trångt utrymme mot vitmålad vägg, spår av tidigare reparationer synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.