Hur fungerar det med stambyte i villa? Går det att göra stegvis/partiellt? I det här huset ifråga (enplan, betongplatta så det måste bilas) gärna vilja passa på att byta stammar för ett badrum som behöver åtgärdas snarast, men inte nödvändigtvis behöva riva upp ett annat badrum som är renoverat tillräckligt nyligen av en tidigare ägare.

Stammarna ifråga befinner sig endast under badrum x2, tvättstuga + kök, så det är rätt smart på det sättet, men jag vill samtidigt inte behöva göra om alla fyra rum under samma period bara för att ett badrum behöver renoveras, och eftersom huset är från början på 70-talet så kommer stammarna behöva bytas vartefter ändå.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Ja, det går att byta ut gamla rör ett rum i taget.

Hej! Lyfter denna tråd istället för att starta ny.

Vi genomför stegvis stambyte på nedre plan (sutterängshus) i den takt vi renoverar det våningsplanet.

Vi började med att göra stambyte i tvättstugan (rum 1, markerat i blått).
Nu har jag bilat upp golvet i rum 2 (röda) men har även grävt utanför huset (lila) för att kunna byta den delen av avloppet.

När vi har tid och pengar ska vi renovera badrummet (3, gul) och då koppla nya avloppet mot rum 1 och 2.

Frågan jag har är hur långt från huset vi ska gräva och byta avlopp. Någonstans övergår gjutjärnsröret till ett betongrör, men efter att ha grävt ca 1m ut från fasaden under gräsmattan är det fortfarande gjutjärn.

Ska jag sluta där jag är, kapa, byta rör, och sedan byta resterade gjutjärn och betongrör när trädgården grävs upp?

• Arkitektonisk planritning, färgkodade ytor, dimensioneringsnoteringar, rumsnummer och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MVJK MVJK skrev:
Hej! Lyfter denna tråd istället för att starta ny.

Vi genomför stegvis stambyte på nedre plan (sutterängshus) i den takt vi renoverar det våningsplanet.

Vi började med att göra stambyte i tvättstugan (rum 1, markerat i blått).
Nu har jag bilat upp golvet i rum 2 (röda) men har även grävt utanför huset (lila) för att kunna byta den delen av avloppet.

När vi har tid och pengar ska vi renovera badrummet (3, gul) och då koppla nya avloppet mot rum 1 och 2.

Frågan jag har är hur långt från huset vi ska gräva och byta avlopp. Någonstans övergår gjutjärnsröret till ett betongrör, men efter att ha grävt ca 1m ut från fasaden under gräsmattan är det fortfarande gjutjärn.

Ska jag sluta där jag är, kapa, byta rör, och sedan byta resterade gjutjärn och betongrör när trädgården grävs upp?
Hur gick det för dig? Hur långt.djupt behövde du gräva utanför huset ? Passade ni på att byta i inkommande vatten samtidigt?

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
P Planlös skrev:
Hur gick det för dig? Hur långt.djupt behövde du gräva utanför huset ? Passade ni på att byta i inkommande vatten samtidigt?
Hej! Jag har nu bytt stammar i rum 1 samt 2. Golvet i rum 3 är av sandwichmodell dvs först grus, sen, armerad betong, stenullisolering, singel, sen överbetong.

Endast armerade plattan är kvar och imorgon ska jag såga ut kanaler längs med rören där jag lyfter bort betongen och gräver ner till rören. Hittills har rören legat ca 5cm under gruset/sanden under armerade plattan. Desto djupare nära fasaden.

Jag fick gröda ca 150cm ner utanför huset men jag gick bara så långt att jag kopplat på röret från huset till betongröret under gräsmattan. Den får bytas senare.

Jag bytte inte inkommande vatten då det är kopparrör och i bra skick. Grannen gjorde däremot det och vi har samma husdesign. Vet inte vad som är "rätt" där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.