1 557 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Flytta sektionsradiator 6-7mm ?
Kan du inte hänga om luckan så den öppnas åt andra hållet?Dracula skrev:
Dilemma. Jag kan inte öppna skåpdörren helt varför jag inte kan dra ut trådbackarna med kastruller. Det saknas bara 2-3cm för dörren att behöva öppna sig. Radiatorn är bara 6-7mm för bred och stoppar upp dörren.
Jag kan kan flytta hela bänkskåpraden 2-3 cm till höger, men det är en del jobb och kräver att jag sågar ut sidans topp på ett skåp då glaskeramikhäll kommer hamna på en skåpstommes kant.
Ett annat alternativ är att byta plats på bara två bänkskåp, men det blir estetiskt inte helt bra då det idag matchar bra med övre väggskåp
Bäst hade varit om jag kan flytta radiatorn 6-7mm till vänster. Om jag borrar om hängbeslagen, kan jag då med kraft pressa radiatorn dessa millimetrar? ...kopparrör har ju viss flex, men det är de korta röret som jag blir tveksam till huruvida det finns utrymme flytta på sig utan att själva kopplingen kommer i för snäv vinkel. En mer slimmad anslutningskoppling tror jag inte finns(?), annars hade det varit en lösning också.
Tack för alla förslag!
Det kostar nog mer än det smakar att modifiera radiatorn (nya rör eller kapa en sektion - eller köpa ny radiator)
Jag hittade en ytterligare lösning. Bara hänga om två dörrar och inte flytta skåpen alls. En 40-dörr på 60-stomme och en 60-dörr på 40-stomme. Men, arbetssmidigheten blir inte optimal. Man måste öppna en en stor dörr i en liten och "komma runt" med kroppen för att dra ut trådbackar. Köket är ganska litet och man har ett köksbord i ryggen som man lätt stöter i om man rör sig för mycket i utfall från köksbänken.
Jag kommer byta plats på två skåp(i bild) o tillhörande dörrar. Jag kanske också hänger om en dörr på väggskåpen så det matchar aningen bättre (att dörrkopparna samspelar med övre o undre rad - hyfsat).
Sen får jag fundera hur jag snyggast fogar igen de gamla knopp-borrhålen i dessa folielaminerade luckor - med en högblank gräddvit "limmande" klick lackfärg - så att laminaten inte börjar släppa med tiden. Spackel o toppa med nagellack troligen.
Svar på andra förslag :
- Hänga om dörren i fråga blir inte bra, eftersom arbetsflöden o kroppsrörelsen blir fel. Klämma in sig mellan dörr o vägg på 60cm blir tajt.
- två 30-dörrar på 60-stomme skulle vara klockrent men tyvärr finns inte sådana dörrar på Ikea, dessutom gammalt kök och modell som inte kan köpas idag. Specialtillverka lite overkill kanske - hitta gångjärn osv.
- en bild på hela köket kommer inte just nu för att det ser för jävligt ut i övrigt 😆🤭.
Det kostar nog mer än det smakar att modifiera radiatorn (nya rör eller kapa en sektion - eller köpa ny radiator)
Jag hittade en ytterligare lösning. Bara hänga om två dörrar och inte flytta skåpen alls. En 40-dörr på 60-stomme och en 60-dörr på 40-stomme. Men, arbetssmidigheten blir inte optimal. Man måste öppna en en stor dörr i en liten och "komma runt" med kroppen för att dra ut trådbackar. Köket är ganska litet och man har ett köksbord i ryggen som man lätt stöter i om man rör sig för mycket i utfall från köksbänken.
Jag kommer byta plats på två skåp(i bild) o tillhörande dörrar. Jag kanske också hänger om en dörr på väggskåpen så det matchar aningen bättre (att dörrkopparna samspelar med övre o undre rad - hyfsat).
Sen får jag fundera hur jag snyggast fogar igen de gamla knopp-borrhålen i dessa folielaminerade luckor - med en högblank gräddvit "limmande" klick lackfärg - så att laminaten inte börjar släppa med tiden. Spackel o toppa med nagellack troligen.
Svar på andra förslag :
- Hänga om dörren i fråga blir inte bra, eftersom arbetsflöden o kroppsrörelsen blir fel. Klämma in sig mellan dörr o vägg på 60cm blir tajt.
- två 30-dörrar på 60-stomme skulle vara klockrent men tyvärr finns inte sådana dörrar på Ikea, dessutom gammalt kök och modell som inte kan köpas idag. Specialtillverka lite overkill kanske - hitta gångjärn osv.
- en bild på hela köket kommer inte just nu för att det ser för jävligt ut i övrigt 😆🤭.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Nu när jag kollar på videon igen, är du säker på att det är elementet som är det enda hindret, det ser ut som att även fönsterbrädan skulle ta emot? 🤔Dracula skrev:
Tack för alla förslag!
Svar på andra förslag :
Surt läge.
Det enda rätta blir nog att byta plats på 60 och 40 stommen, samt hänga om dörrarna.
Det finns ingen justermöjlighet i gångjärnen som skulle kunna ge dig de få mm som behövs?
Kan det möjligen gå bättre med andra gångjärn? Bara en tanke.
Det enda rätta blir nog att byta plats på 60 och 40 stommen, samt hänga om dörrarna.
Det finns ingen justermöjlighet i gångjärnen som skulle kunna ge dig de få mm som behövs?
Kan det möjligen gå bättre med andra gångjärn? Bara en tanke.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Är du förresten säker på att det är laminat? Tycker det ser ut som spraymålad mdf på bilderna...Dracula skrev:
Tack för alla förslag!
Svar på andra förslag :
det finns utdrag som "svängs ut" - Ikea har en billigare variant, jag köpte en variant som vars namn klingade som en fransk sportbil har jag för mig. Den kommer kunna "svänga ut" hyllan utan att luckan öppnas helt och kommer vara billigare än VVS äventyren. Om du kan kompromissa att det inte blir 100% lika mkt utrymme. Man kan ställa några brickor och liknande på höjden bredvid utdraget...
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrust...m_content=free_google_shopping_clicks_Kitchen
Ikeas är lite rackligare än "originalet" men funkar säkert också...
Ikeas är lite rackligare än "originalet" men funkar säkert också...
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Problemet är väl att ts inte har ett sånt hörnskåp med utrymme för den att svänga "in"...J JohanLun skrev:det finns utdrag som "svängs ut" - Ikea har en billigare variant, jag köpte en variant som vars namn klingade som en fransk sportbil har jag för mig. Den kommer kunna "svänga ut" hyllan utan att luckan öppnas helt och kommer vara billigare än VVS äventyren. Om du kan kompromissa att det inte blir 100% lika mkt utrymme. Man kan ställa några brickor och liknande på höjden bredvid utdraget...
Oscar du ifrågasätter mig. Lol. 100% folierade mdf-luckor. En standard när det kommer till Ikea. Folien har släppt på några kanter, där jag har limmat med superlim för att återfästa.oscar_uppsala skrev:
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden