Har precis installerat en vattenutkastare men det kommer vatten från de två hålen i bild. Vad är detta och varför kommer det vatten och varför finns det inget med att plugga i här?

IMG_20160410_182201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer väl bara när du stänger ? Den tömmer för att inte frysa sönder.

Nä, det kommer vatten när jag öppnar?

Redigerat:
Krilleman
Vad är det för utkastare?

Feltema. Iom att allt är på plats så orkar jag fan inte greja. Alltså få loss allt igen. Kommer aldrig sitta något anslutet permanent i vilket fall, så vattnet i röret rinner ju ut ändå.
Tätar skiten med kemisk metall eller nått och ser glad ut.

Mikael_L
LimpTheGimp skrev:
Feltema. Iom att allt är på plats så orkar jag fan inte greja. Alltså få loss allt igen. Kommer aldrig sitta något anslutet permanent i vilket fall, så vattnet i röret rinner ju ut ändå.
Tätar skiten med kemisk metall eller nått och ser glad ut.
Men varför ställde du ens frågan här då? Hade du genast åkt och handlat hade du väl fyllt hålen med kemisk metall redan. :eek:

Nä skämt åsido, du bör faktiskt kanske ta reda på vad som blev fel och fixa det rätt. Vem vet om det kanske läcker in vatten i väggen din nu ...

Röret går ju rätt igenom väggen och på baksidan läcker inget. Det kan ju bara läcka i ändarna på röret, och det gör det inte. Skulle något läcka skulle tryck i hydroforen sjunka och pumpen gå men inget sådant heller.
Tänkte först att dessa fyllde någon annan funktion (i.o.m. gängorna i hålen) men om de bara släpper ut vatten så gör dessa för mig ingen större nytta för min del. Skruva loss allt, banka loss tätningen, dra ut röret igen etc etc... Kanske om man köper en annan kastare och har för mycket fritid på semestern :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Låter som om kapningen av röret inkl. röret för tätning inte kapats rätt. Ska de inte kapas i fullt öppet läge och gör man inte det är väl risken att det inte tätar när man öppnar kranen.
Men ska villigt erkänna att jag inte har monterat någon Biltema utkastare.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
K
Det måste ju sitta några tätande gängade bitar där. Det borde du kunna kolla upp med Feltema. Måste ju kommit bort.

Kallebo skrev:
Det måste ju sitta några tätande gängade bitar där. Det borde du kunna kolla upp med Feltema. Måste ju kommit bort.
Inte om de är avsedda för att tömma röret när man stänger utkastaren.

I likhet med AndersS så tror jag inne på att ventilspindeln kapats felaktigt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har följt manualen till punkt och pricka. Dock har vi rätt tunna väggar så jag ville ju kapa röret så mycket det gick. Minst 20 cm vägg står det (vi har ca 16 här i denna tillbyggnad) och sedan skall röret sticka ut minst 3 cm från väggen. Summa summarum 23 cm rör skall vara kvar. Kapade röret på strax över 23,5.
Och alla vridningar gjordes som manualen sa. Möjligt att någon packning eller så har saknats och att jag fått en felaktiv pryl.
Har dock inte varit helt nöjd med "känslan" i kvalitén på denna när man vrider av och på (känns klent liksom, och den fyrkantiga kopparrörslösningen som vrider kände jag redan vid kapning kändes tveksam) vilket väl kanske inte är så oväntat när det kommer till pris och varumärke. :) Så planen är att byta ut denna i sommar och då inte dumsnåla utan faktiskt köpa något av kvalité.
Planen är att byta nuvarande sugpump till en vettig dränkbar pump och hydrofor i badrummet så när vattnet görs om i sommar så skall jag lyxa till det med en ny utkastarlösning också. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.