Tänkte ge mig på att dra nytta av brunnen på gården så jag slipper dra 100 meter slang från huset så fort jag ska tvätta bilen... Jag har letat runt på forumet men oftast handlar det om stugor med brunn där behovet för vatten är för att dricka och duscha. I mitt fall så är det för att kunna köra högtryckstvätten samt att vattna rabatterna. Mätte nyss och vattnet är på 7 meters djup.

Sughöjden är lätt att läsa sig fram till för respektive pump (har mest kikat på hydroforpumpar) men vilket flöde bör man ha till detta ändamål? Ska man ha hydroforpump isf hur stor tank? Ska man köra nån annan lösning?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gång i tiden så var detta pumpen till ladugården ca 20 meter från brunnen. Slang är dragen till denna och det skulle vara kanon att kunna använda den till den nya pumpen och sätta en vattenutkastare på väggen ut. Skulle underlätta med el också. Eller hur ska man tänka med slang?

Mvh ANR

VI körde denna från Biltema, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Pumpautomat-2000021742/

Hålet inte lika djupt men slang går även delvis i mark och 5-6m från brunnen.
Sen har vi trädgårdsbevattning ca 70m därifrån och kranar på vägen.
Trycket är OK med en kran öppen, öppnar man fler samtidigt blir det lite klent så jag gissa att du behöver minst en pump av denna styrka gärna starkare och med större tankvolym.

• Gilla
ANR
  • Laddar…
Ok, det ger mig nåt att utgå ifrån! Precis som du så vill jag ha slang i marken, i mitt fall en befintlig slang. Det jag fnular på är hur det går då det i mitt fall blir 7m på höjden och sedan typ 15 meter i mark fram till där jag tänkt sätta pumpen. Det verkar som standard är sughöjd på 7-9 meter. Det kanske inte gör så mycket om "suglängd" blir ~22m om inte sughöjd är mer än pumpen klarar!?

Min höjdskillnad är minst 5 meter så det bör gå. Har du koll på att vattnet i brunnen inte är kalkrik? Ser ut som skit om du tvättar bilen utan att använda sämskskinn efter annars :(

Har du vattenytan på sju meters djup ligger du väldigt nära gränsen för vad som ö h t är möjligt att suga. Teoretiskt är lyfthöjden = atmosfärstryck = ungefär tio meter, men i praktiken brukar flödet närma sig noll vid sju-åtta meter. Lägg till det lite förluster i dina 20 meter ledning fram till pumpen så blir det inte mycket kvar. Du kan naturligtvis prova, funkar det så funkar det. Annars är det en dränkbar pump eller ejektorpump som gäller. Jag hade absolut inte hävt mig iväg och köpt en sugpump utan att prova med nåt först. Även om det står nio meter på pumpen kommer fysiken obönhörligen att vinna.

Gamla pumpen borde väl vara nån variant av jet-pump? Tänker på att befintlig gammal slang går under nuvarande vattennivå och att den uppenbarligen orkat pumpa upp vatten. Men jag borde ju kunna gå åt andra hållet dvs sätta en tryckande dränkbar pump på befintlig slang i brunnen och ha vattenuttaget på dess gamla plats. Utbudet vad gäller lyfthöjd var ju onekligen bättre på dränkbara! Får prova det. Tack för svar!

ANR skrev:
Gamla pumpen borde väl vara nån variant av jet-pump? Tänker på att befintlig gammal slang går under nuvarande vattennivå och att den uppenbarligen orkat pumpa upp vatten. ...
Utan att vara nån pumpexpert skulle jag gissa att din gamla pump med stor sannolikhet är en vanlig ringpump. Pumptypen spelar dock mindre roll för lyfthöjden på sugsidan, det är fysikens lagar som sätter stopp där. Häng på din gamla pump och prova, den ser ju ut att vara bolt-on.

ANR skrev:
... Men jag borde ju kunna gå åt andra hållet dvs sätta en tryckande dränkbar pump på befintlig slang i brunnen och ha vattenuttaget på dess gamla plats. Utbudet vad gäller lyfthöjd var ju onekligen bättre på dränkbara! Får prova det. Tack för svar!
Termen "lyfthöjd" kan vara minst sagt förvirrande, för den har inte speciellt mycket med sugandet att göra. På sugsidan är man begränsad till atmosfärstrycket, vilket ligger mellan 950 och 1050 hPa (ungefär 1 Bar eller tio meter), så när man skapar undertryck med pump kommer man inte längre än till noll. Att skapa höga tryck är däremot inte speciellt svårt, det handlar bara om att skaffa tillräckligt stora grejor.

• Gilla
ANR
  • Laddar…
Tackar för svar Strip, jag är ju helt rudis på det här med pumpar så du har onekligen lärt mig en del. Med det behov jag har så kommer det räcka med en enklare dränkbar pump så jag kör på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.