Hej,

Har gjort ett nytt vattenprov och det har framkommit att vi har förhöjda värden på järn, mangan och färg. Nu har vi kollat på filter hos ett gäng företag och frågat efter offerter. Än så länge har vi fått in några stycken och i pris går dem från ca 8500 till 30000.
Tycker det är svårt att jämföra filtrena också, oftast finns det inte bra info om hur ofta man byter filtermassa osv.
Vi är också på g att byta till en sänkpump i borrhålet och skaffa en 60 liters hydropress.
Vad skulle ni rekomendera för filter?

Här kommer analysresultatet

SS-EN ISO 6222-1 Odlingsb. mikroorg. 22°C 3d 20 cfu/ml

SS-EN ISO 9308-2:2014 E coli <1 cfu/100ml

SS-EN ISO 9308-2:2014 Koliforma bakterier 35°C <1 cfu/100ml

SS-EN ISO 7027-3 Turbiditet FNU 0.61 ±0.09 FNU

SLV 1990-01-01 Met.1 mod Lukt ingen

SLV 1990-01-01 Met.1 mod Lukt, art -

SS-EN ISO 7887:2012C mod Färg 30 ±3 mg/l Pt

SS-EN 27888-1 Konduktivitet 25°C 43.4 ±2.17 mS/m

SS-EN ISO 10523:2012 pH vid 20°C 7.8 ±0.2

SS-EN ISO 9963-2, utg 1 Alkalinitet, HCO3 230 ±23 mg/l

fd SS028118-1 Kemisk syreförbrukn. COD-Mn 5.4 ±0.81 mg/l

SS-EN ISO 11732,mod Ammoniumkväve, NH4-N 0.14 ±0.021 mg/l

beräknad Ammonium, NH4 0.18 ±0.03 mg/l

SS-EN ISO 10304-1:2009 Nitratkväve, NO3-N <0.05 ±0.045 mg/l

beräknad Nitrat, NO3 <0.3 ±0.06 mg/l

SS-EN ISO 13395-1 mod Nitritkväve, NO2-N <0.001 ±0.0003 mg/l

beräknad Nitrit, NO2 <0.004 ±0.001 mg/l

SS-EN ISO 6878:2005, mod Fosfatfosfor, PO4-P <0.01 ±0.004 mg/l

beräknad Fosfat, PO4 <0.04 ±0.01 mg/l

SS-EN ISO 10304-1:2009 Fluorid, F 1.0 ±0.15 mg/l

SS-EN ISO 10304-1:2009 Klorid, Cl 16 ±2.4 mg/l

SS-EN ISO 10304-1:2009 Sulfat, SO4 7.5 ±1.1 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Järn, Fe 0.81 ±0.12 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Kalcium, Ca 34 ±3.4 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Kalium, K 6 ±0.6 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Koppar, Cu <0.02 ±0.006 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Magnesium, Mg 7.1 ±0.71 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Mangan, Mn 0.36 ±0.04 mg/l

SS-EN ISO 11885-2:2009 Natrium, Na 53 ±7.9 mg/l

Beräknad Hårdhet tyska grader 6.4 ±0.96 °dH
 
Det finns jonbytarfilter som åtgärdar järn, mangan, kalk och COD (färg) i samma filter. Jag skulle rek. Att ni tittar på en sådan. Det blir mycket mindre underhåll och dom ska arbeta mot hydropress. Så sänkpump och 60 liters låter rätt.
Det drar iväg om man ska sätta flera filter eftervarandra och dessutom väldigt mycket underhåll. Har för mig att dom ligger strax under 30'.
 
Okej, vi är inne på ett som kostar ungefär 21k nu. Det är ett kombifilter där vi tillsätter kollar saltnivå/tillsätter någon gång i månaden.
Vi har inte riktigt bestämt oss hur vi gör med pump osv heller, om vi ska installera själva eller anlita någon. Har endast pillat med mindre rörjobb tidigare. Kollade lite i rinkabyrörs katalog, där fanns ju instruktioner för hur man skulle koppla sänkpump osv. Kändes ju inte så krångligt.
Hur är det att installera allt detta själv?
Känns krångligare med filtret än det andra, verkar ju som det måste ställas in noga med rätt värden osv.
 
Pumpen är nog inga problem att montera, kom ihåg att montera en stålvajer i pumpen för säkerhetskull.
Filtret ska inte heller vara så krångligt, vilket filter är det?
 
Ett JMS 700. Enligt säljaren så tar det också bort kalk så vi får mjukare vatten, behövs verkligen detta? Vi har ju redan 6,4 dH. För oss var det också bra med detta filter eftersom det är relativt litet(65 x 37 x 47 cm).
Funderar på om man ändå ska låta säljaren installera filtret, annars verkar man inte få någon garanti på att det kommer lösa problemen.
 
Hauge waterboss 700 är ett katjonbytarfilter som åtgärdar järn, mangan och kalk. Men den åtgärdar inte färgen, ni har ett COD värde på 5,4 vilket är värdet på mängden organiskt material, det är det som ger er 30 i färg. En ackrediterad analys innebär att man syresätter vattnet och renar det genom ett sandfilter, då försvinner järn och manganet. Då först mäter man färgen på vattnet. Med andra ord kommer ni fortfarande ha problem med färg. Antingen sätter ni ett kolfilter efter 700 alt. Ett kombifilter som även åtgärdar COD. Jag skulle rek. Att du tittar på det senaste.
 
Klart att du ska ha garanti på grejerna oavsett vem som installerar det. Kan dom inte garantera att filtret fungerar som dom rek. Så är dom lite fel ute tycker jag.
 
Okej, vi har nu beställt ett 700 ändå. Gjorde som någon annan här på forumet och beställde ifrån USA.
Har inte kollat på ett kolfilter än. Ska göra det.
Men funderade på installationen lite nu.
I manualen skriver dem att ingående och utgående rör ska vara 3/4 inch. Dem skickar med några plastdelar som jag antar ska fungera som en klämringskoppling.
Men är osäker på vilken dimension jag ska ha på kopparröret.
Kan man inte annars använda en egen klämringskoppling på filtrets anslutningar? De är angivna såhär i manualen: 1" male (MNPT).
 
Du ska ha minst 25 på kopparöret in och ut från filtret. Bygg en bypasskoppling med två flexslangar med klämringsanslutning. Lina inte då är risken att du spräcker plasten.
 
Okej. Hur menar du jag ska koppla flexslangen i bypasskopplingen? Ska dem till filtret?

Efter PEM32 ifrån pumpen tänkte jag köra ett sånt härSamlingsrör, då får man ju 25R att koppla på. Så då kör jag ett 28mm rör efter samlingsröret.
 
Ska bypasskopplingen se ut såhär ungefär?
 
Japp, helt rätt!
Flexislangarna ansluts in/ut till filtret sen på bypasskopolingen. Då kan du koppla förbi filtret om något händer. Alt. Om du vill vattna i trädgården.
Du kan koppla pemslangen på bypasskopplingen och sen en övergång till den fortsatta dimensionen.
 
  • Gilla
Max Finström
  • Laddar…
Då är jag med :)
1 tums kopplingen på filtret är det samma gängor som på en sånhär slang t.ex. Det jag menade egentligen var om den amerikanska standarden har samma stigning på gängorna?
 
Föresten menar du då att man kopplar filtret innan hydropressen? Om man nu ska ha bypasskopplingen direkt på pemslangen. Säljaren sa att man skulle ha hydropressen innan filtret har jag för mig.
 
Rätt flexslang.
Nej, sätt en T-koppling till HP, sen bypasskoppling till filtret. HP kan du också ansluta med flexslang.
 
  • Gilla
Max Finström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.