För att slippa gräva upp allt, är det möjligt att på ett gammalt galvat rör ca 32mm inv. Peta i en slang och i andra änden en backventil? Spontant tänker jag att flödet kommer bli för litet om jag i bästa fall kan få till 20-24mm inv. i slangen. Varför känns det som att jag besvarade min egen fråga precis? :P

Eller ska man bemöda sig med att gräva upp det galvade röret och ersätta med en slang?

Troligen inte. Galvade rör rostar på insidan så att innerdiametern blir väldigt liten. Bildgoogla lite på galvade rör så ser du hur det ser ut.

pelpet skrev:
Troligen inte. Galvade rör rostar på insidan så att innerdiametern blir väldigt liten. Bildgoogla lite på galvade rör så ser du hur det ser ut.

Har precis rensat källaren på galvat och det är därför jag önskade att min 'dröm' skulle fungera :P Det finns så mycket annat jag skulle behöva lägga tiden på än att gräva.

Krilleman
Jag har hållit mig från att säga att "allt" galv är borta då man ser flera böjar som är i galv :wow:

krilleman_215 skrev:
Jag har hållit mig från att säga att "allt" galv är borta då man ser flera böjar som är i galv :wow:
Då får du nog läsa eller titta igen ;) Allt galvat från pumpen är borta. Men i och med att röret in är galvat så behöll jag pumpen eftersom den funkar. Galvat i koppar funkar, men inte tvärtom.

Krilleman
"allt"? ;)

krilleman_215 skrev:
"allt"? ;)
Du får gärna in och peka vart efter pumpen du ser galvat :)

Krilleman
En bild säger mer än 1000 ord:

(men jag vill inte vara någon glädjedödare) :wow:

galv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

krilleman_215 skrev:
En bild säger mer än 1000 ord:

(men jag vill inte vara någon glädjedödare) :wow:

[bild]
Den där tillhör pumpen :)

Krilleman
Nej, det tillhör EFTER pumpen!

Och med det så gäller den inofficiella ställningen (med väldigt stor ironi):

Chrissofsweden: 0
krilleman_215: 1

:wow:

krilleman_215 skrev:
Nej, det tillhör EFTER pumpen!

Och med det så gäller den inofficiella ställningen (med väldigt stor ironi):

Chrissofsweden: 0
krilleman_215: 1

:wow:
Touché. Well played sir.

:thumbup:

Redigerat:
Jag har iaf precis monterat en ny slang i ett galvrör. Gick kanonbra de första 7 metrarna från kommunens avstängare/ventil eller vad det heter. Cirka en meter från huset hade de kreativa husbyggarna hösten 1951 valt att sätta en 90 graders böj=tvärstopp. Såga bort altanen, gräv fram böjen, tryck in slangen genom källargolvet. Fungerar utan anmärkning. Ingen skillnad i vattentryck vad jag märker men å andra sidan är vattentrycket i min kuperade by snarare för högt än för lågt. /LOB

Ja, det finns även särskilda verktyg att hyra, en vajerrensare (maskin) med dragbrotsch fixar det enkelt, men
det får inte finnas skarpa böjar i vägen, då är det kört. De hela handlar om det är värt besväret.

kraft1 skrev:
Ja, det finns även särskilda verktyg att hyra, en vajerrensare (maskin) med dragbrotsch fixar det enkelt, men
det får inte finnas skarpa böjar i vägen, då är det kört. De hela handlar om det är värt besväret.
Hej.
Kan du berätta mer om detta? Google gav inte svar på vad en vajerrensare med dragbrotsch är.

Krilleman
kraft1 skrev:
Jag är också nyfiken. Var hyr man detta? För i galvade rör kan det "bruna" vara riktigt hårt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.