Hej,

Jag lät nyligen en VVS-firma byta min ejektorpump då motorskyddet börjat lösa ut, pumpen var nästan 40 år gammal så det kändes lika bra att byta. De bytte samtidigt motorskyddet. Tyvärr fortsätter motorskyddet att lösa ut när jag tar mycket vatten, och jag har börjat fundera på om det är fel på kablaget som gör att en fas försvinner ibland. Ikväll kollade jag dock hur motorskyddet är ställt och vad märkskylten på pumpen säger, och jag undrar om inte motorskyddet är feldimensionerat för pumpen? Den är inställd på 2,4A av maximalt 2,5A och på pumpen står siffran 3,45A för 50Hz. Är det rätt att anta att motorskyddet borde ha klarat 3,45A istället?

Tack på förhand,
Daniel

20160507_184132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160507_182516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är riktigt vid fullast 1/1 drar motorn 3.15 A så det skulle skyddet vara ställt på, ganska stor skillnad mot vad du har så inte konstigt om det löser ut när du kör länge. Blir till att göra om och rätt.

Skönt att veta att jag har lite koll iallafall :) Jag skickade samma bilder till rörmokaren och han erkände misstaget direkt och ska byta motorskyddet på fredag. Tack igen!

Göran.W
Full last för en pump är när det transporterar mycket vatten mot lågt tryck så stryper man flödet på trycksidan innan hydroforen och tryckvakten.så är det inte omöjligt att det slutar lösa ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.