Hej! Håller på med planeringen med att dra vatten från min stenlagda brunn till en ladugård. I brunnen finns en djupbrunnspump som är kopplad till ledningen till bostadshuset, vari det finns en hydrofor och en tryckströmbrytare som styr pumpen.

Nu undrar jag om man med hjälp av en ventil eller annan styrning kan koppla in ladugårdsvattnet till samma pump? Så att jag slipper köpa två stycken? Ladugården ligger en bit från bostadshuset så att utgå från huset är ingen bra idé. Jag måste alltså utgå från brunnen där pumpen är.

Går det?

//Johan

Står hydroforen i huset?

Ska väl inte vara något problem att låta vattnet rinna "bakvägen" mellan hus och brunn om det inte sitter någon backventil där.
När pumpen startar så rinner det åt andra hållet.

Protte

Hydroforen står i källarn under huset. Finns ingen backventil. Om jag fixar en till hydrofor och en till tryckströmbrytare till ladugården, och kopplar ett T-rör till pumpen, kommer inte pumpen att fylla bägge hydroforerna då, oavsett vilken som är i behov?

Har löst det nu. Flyttar hydroforen till ladugården och lägger en slang tillbaka till brunnen, som jag ansluter till "hus"-röret. Då behöver jag bara en pump och en hydrofor.

Men varför flytta?
Finns ju INGEN anledning.
Du kommer att få sämre tryck/flöde i huset.

Protte

Varför det? Förklara hur du tänker. Och är inte hydroforens uppgift just att hålla tryck och flöde konstant. Oberoende om var i systemet den placeras. Eller tänker jag fel?

Förstår inte hur du menar att vattnet ska rinna baklänges. Förklara.

Nej men hydroforen är en buffert.
När du öppnar en kran i huset så är det rören från hydroforen som bidrar till flödesmotståndet.
Trycket vid pumpen när den går är högre än vad du har i hydroforen.

Flyttar du hydroforen till lagårn så ska vattnet komma från hydroforen genom din nya ledning till brunnen och vidare genom gamla slangen till huset och sedan vidare i husets rör. Det blir högre motstånd, dessutom ökar risken för tryckslag då det är mera vatten som ska tvärstoppas om man tvärt stänger en kran.

Sätter du ett T rör vid pumpen och öppnar en kran i lagårn så rinner vattnet från hydroforen, till T röret och till din kran i lagårn.
När trycket sjunker i hydroforen så startar pumpen och en del av det vattnet kommer att gå till lagårn och en del går till hydroforen så att trycket ökar och pumpen kan stanna.

Trycket i lagårn blir lite beroende om pumpen går eller inte.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.