Under dagen har jag monterat halva avloppssystemet i grått pp-rör och jag har slaviskt följt devisen jag läst "tryck in i botten och drag ut en centimeter"... Nu ikväll började jag (så dags nu) att fundera på det där och kollade installationsanvisningar på nätet. Där står det "tryck in i botten" i dom pdf'er jag hittat förutom nånstans där jag läste om expansionen i längre system... Kommer dessa ojämnheter i skarvarna orsaka elände i rören? Är det bara att göra om och göra rätt? :(

Ska vara i botten. Gör om så sover du bättre

Varför skulle man dra ut, det låter ju dumt... Gamla el-rör stämde det på då det fanns en lite metall låsklack som då hakade i plaströret men inte på gummipackningar.
Tryck i dem hela vägen!

Är det i en villa så dra den o botten. Att dra ut den lite kan man behöva göra på längre stråk för att ge plats till expansion.

Men frågan är ju om det spelar någon roll på det som nu är gjort? OM det finns risk att temperatur "krympning" drar ur röret ännu längre så att det halkar förbi packningen, då är det katastrof, men annars borde det väl vara OK?

K
Jag tycker att det känns som att det finns rätt mycket marginal och att det inte borde vara någon katastrof att ha dragit ut det en cm. Det gäller ju dock att det sitter fast ordentligt i makadamen, så att det inte kan röra sig "hit och dit" då är ju risken att det trycks i hop någon stans och flera cm snabbt blir en läcka.

Men sitter det i makadam borde det inte spela någon större roll. Har du gjort likadant med alla delar så måste du ju i princip såga om alla rör för de blir ju för korta annars....

Om en muff ska vara expansionsupptagande så står det i Uponors montageanvisningar att den kan backas från botten upp till 15 mm för 110-rör.
Ska det vara rätt ska svepningen också vara glidande där rör kan röra sig - och fixerat i mitten på t ex muffar.
I praktiken spelar det mindre roll om du inte har långa raka stråk.

Vad som skulle kunna hända är att du på kort sträcka radat upp så många osvepta böjar, muffar och korta bitar att deras sammanlagda tillbakadragna längd räcker för att det ska krypa ut nånstans.

Krilleman
Jag har aldrig monterat muffar med "utdrag" utan alltid i botten. Även längre stråk. Inga problem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.