Hej.

Har precis köpt nytt hus och står som ett fån och kliar mig i skallen när jag tittar in i mitt "vattenrum". Där står en massa mackapärer, men jag har inte en susning om vad de gör eller hur man ska hantera dom.

Jag köpte från ett dödsbo och kunde därför inte fråga, samtidigt som min enda erfarenhet av vatten är det det är något som kommer när man vrider på kranen. Så hjälp med att förklara vad det är jag har emottages tacksamt :) Vatten1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten2.jpg
Skapa konto
Vatten2.jpg
Skapa konto
Vatten3.jpg
Skapa konto

Den blå saken antar jag är ett filter, men det har två lägen att välja på, vilket ska man ha?

thomas33 skrev:
Den här sidan kanske hjälper dig något:
[länk]

Instruktion
[länk]
Tackar, en aningens ljusare blev det.

Vad står det på den blå?

Andreas_kalmar skrev:
Vad står det på den blå?
Horisontalläge till luftaren - vertikalläge till hydrofortank.

Ok.
Du har egen brunn och får alltså inte ditt vatten från kommunen (det kanske du viste)
Något har varit eller är problem med vattnet och dom har installerat vattenfilter och tillsätter syre i vattnet.

Den blå grejen tillsätter luft till vattnet. Detta gör man ofta för att det luktar svavelväte om vattnet eller som förbehandling för ett järnfilter.

Det stora kärlet är en hydrfor, googla det om du vill veta vad en sådan gör. Korta drag så tryckutjämnar den ditt system och ser till att pumpen inte behöver start/stoppa så fort du öppnar en kran.

Flaskan med en låda på är ett vattenfilter med backspolning(den gör rent sig själv)

Jag gissar att röret från den blå cylindern går in i toppen av din hydrofor?

Vattenfiltret skulle jag gissa tar bort järn och höjer pH-värdet. Fick du någon analys på vattnet när du köpte? Om inte bör du göra en.

Vattenfiltret du har behöver byta filtermassa efter ett visst antal år och kanske även fyllas på med kalk då och då.. beroende på vad det är för filter. Sedan skall backspolningen på filtret fungera. Jag skulle ringa leverantören av filtret för att få en genomgång på hur det fungerar.

Med lite tur har du inget behov av filter i dagsläget och kan köra utan.

• Gilla
mogge_73 och 2 till
  • Laddar…
LinusW skrev:
Ok.
Du har egen brunn och får alltså inte ditt vatten från kommunen (det kanske du viste)
Något har varit eller är problem med vattnet och dom har installerat vattenfilter och tillsätter syre i vattnet.

Den blå grejen tillsätter luft till vattnet. Detta gör man ofta för att det luktar svavelväte om vattnet eller som förbehandling för ett järnfilter.

Det stora kärlet är en hydrfor, googla det om du vill veta vad en sådan gör. Korta drag så tryckutjämnar den ditt system och ser till att pumpen inte behöver start/stoppa så fort du öppnar en kran.

Flaskan med en låda på är ett vattenfilter med backspolning(den gör rent sig själv)

Jag gissar att röret från den blå cylindern går in i toppen av din hydrofor?

Vattenfiltret skulle jag gissa tar bort järn och höjer pH-värdet. Fick du någon analys på vattnet när du köpte? Om inte bör du göra en.

Vattenfiltret du har behöver byta filtermassa efter ett visst antal år och kanske även fyllas på med kalk då och då.. beroende på vad det är för filter. Sedan skall backspolningen på filtret fungera. Jag skulle ringa leverantören av filtret för att få en genomgång på hur det fungerar.

Med lite tur har du inget behov av filter i dagsläget och kan köra utan.
Tusen tack, nu börjar det klarna. Ja, det är egen brunn. Gjorde inget vattenprov, men det smakar, luktar och ser bra ut, inga utfällningar i porslinet heller. Bra idé om att ringa leverantören av filtret.

Det röda vredet till filtret, hur ska det stå? Horisontalläge till luftaren - vertikalläge till hydrofortank.

Borde vara en trevägsventil så den borde vara som på bilden dvs luftaren inkopplad

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.