10 677 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Byte av vattenmätare
Sida 1 av 2
Hej, jag är ny här och har ett problem, det är dax att byta vattenmätare på mitt hus och då måste jag tydligen kolla att ventilen är tät. Upptäcker då att jag inte vet hur man stänger av vattnet har skruvat på kranen och spolat vatten men vattnet stängs inte av? Vad gör jag för fel? Känns riktigt korkat det här.//Pia
En variant på ventil kan du snurra runt flera varv men för att stänga måste du vrida vredet vinkelrätt mot röret. Har själv råkat ut för att man vrider med skruvmejsel och att det kan vara trixigt att hitta stängt läge.
Osäker på vad du menar, jag har bara en kran på vardera sidan om vattenmätaren. Ska man använda en skruvmejsel? Eller menar du att man ska snurra väldit många varv för att stänga? Det känns som att jag snurrar på "fel håll". Jag snurrar åt höger.
Det viktigaste är väl att kranen före mätaren går att stänga (så de kan byta mätaren utan att det sprutar). Vrid medsols tills det tar stop, om det fortfarande kommer vatten om du öppnar ngn blandare så kanske du får försöka dra år hårdare med ngt verktyg.
Det kan rinna vatten en stund innan det slutar.
Det kan rinna vatten en stund innan det slutar.
Det är inte nödvändigtvis ett bra råd. I vissa gamla installationer rostar ventilerna på insidan och går i småbitar när man försöker stänga....Larsa skrev:
Är inte kranen före vattenmätaren vattenbolagets problem?
Om inte kranen fungerar tillfredsställande så får ni väl stänga av "ute i gatan" istället.
Den ventilen har man som fastighetsägare ofta inte rätt att röra själv, utan kranen brukar vara kommunens egendom och en del kommuner blir oerhört arga på husägare som pillrar där själva.
Och så passar ni kanske på att byta den dåliga kranen samtidigt, så det fungerar bra sen.
Den ventilen har man som fastighetsägare ofta inte rätt att röra själv, utan kranen brukar vara kommunens egendom och en del kommuner blir oerhört arga på husägare som pillrar där själva.
Och så passar ni kanske på att byta den dåliga kranen samtidigt, så det fungerar bra sen.
Håller med Mathias, det flesta äldre installationerna rostar väldigt snabbt och går ofta i tusen bitar om man inte är försiktig.
Byt kran om den är gammal. Passa på medan kommunen stänger av ute på gatan. Skulle olyckan vara framme och det sprutar vatten någonstans har du inte tid att ställa frågor på byggahus.se. Då vill du bara rusa till kranen och stänga av så fort det bara går. En kran som krånglar är ingen höjdare vid ett sådant tillfälle.
Tips - skaffa en helt ny vattenmätarklonsol med kulventiler.
http://www.beulco.se/index.php?opti...st&Itemid=56&pid=20032&gid=20002&menuid=20002
Man ska inte behöva vara rörmokare för att kunna stänga av vattnet.
http://www.beulco.se/index.php?opti...st&Itemid=56&pid=20032&gid=20002&menuid=20002
Man ska inte behöva vara rörmokare för att kunna stänga av vattnet.