Hej
Mina rör kommer upp ur ett gjutet golv som jag ska koppla in mot tvättställ, dush o toa.
Måste man ha ett "fördelarskåp" eller kan jag sätta kopplingarna så att tvättstället "gömmer" dom? man kommer ju se kopplingarna när man öppnar lådan i tvättstället...
eller är man dumsnål nu?=))
Mina rör kommer upp ur ett gjutet golv som jag ska koppla in mot tvättställ, dush o toa.
Måste man ha ett "fördelarskåp" eller kan jag sätta kopplingarna så att tvättstället "gömmer" dom? man kommer ju se kopplingarna när man öppnar lådan i tvättstället...
eller är man dumsnål nu?=))
Hallo
Dom ska vara dolda med pex rör med allt vad det innebär med tätskikt, kommoden kommer ju bli våtzon2 antar jag...=)
Jag har mailat till förskringsbolaget och vattenskadecentrum...samt frågat om man får göra en egen låda med kortling och foga runt den så det rinner ut på golvet utifall att..
Dom ska vara dolda med pex rör med allt vad det innebär med tätskikt, kommoden kommer ju bli våtzon2 antar jag...=)
Jag har mailat till förskringsbolaget och vattenskadecentrum...samt frågat om man får göra en egen låda med kortling och foga runt den så det rinner ut på golvet utifall att..
Jag har sett lösningar där allt sitter utvändigt under handfatet dolt av kommoden, men är för dåligt insatt i vilka regler som gäller i dag för att kunna säga att det är rätt eller fel.
Rör till dusch och wc gick in dolt i väggen medan avstängningar och fördelning satt under handfatet.
Rör till dusch och wc gick in dolt i väggen medan avstängningar och fördelning satt under handfatet.
Ja det är praktiskt att lägga det bakom kommoden och enkelt att göra en egen låda av kortlingar och täta med fog.
Sen skulle jag ju kunna lägga in tätskikt (matta) bakom kopplingen inne i "lådan" om en koppling spricker så behöver vatten inte gå in bakom reglerna i väggen...
Ska bli intressant vad försäkringsbolaget säger om det är dolt eller inte...halvdolt =)
Sen skulle jag ju kunna lägga in tätskikt (matta) bakom kopplingen inne i "lådan" om en koppling spricker så behöver vatten inte gå in bakom reglerna i väggen...
Ska bli intressant vad försäkringsbolaget säger om det är dolt eller inte...halvdolt =)
Hallo
Jag hade två frågor till säker vatten en ang fördlearlåda och en ang att ha olika pex fabrikat., och dom skickade tillbaka bifogad bild...samt hänvisade vidare till lk och uponor ang att bland fabrikat. Enligt LK så kan man blanda fabrikat så länge det är, som i mitt fall en klämringskoppling mellan dom två olika fabrikaten.
Ang fördelarlåda så antar jag att man kan bygga en egen särskild inbygglåda. Eller tolkar nån paragrafen annorlunda?
Jag hade två frågor till säker vatten en ang fördlearlåda och en ang att ha olika pex fabrikat., och dom skickade tillbaka bifogad bild...samt hänvisade vidare till lk och uponor ang att bland fabrikat. Enligt LK så kan man blanda fabrikat så länge det är, som i mitt fall en klämringskoppling mellan dom två olika fabrikaten.
Ang fördelarlåda så antar jag att man kan bygga en egen särskild inbygglåda. Eller tolkar nån paragrafen annorlunda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bygg ingen låda bakom kommoden. Dra ut nya rör synligt. Men det hänger ju oavsett ihop med vilken dimension du har på matningen till tvättstället idag. Det bör minst vara 15mm (gärna större än så) har du endast 12mm fram så kan det bli klent med flöde. Se är det ju även en fråga om du kan proppa bort alla andra matningar?!
Bygg ihop en egen fördelare med T-rör och dubbelmuttrar från Vatette. Alt köp en färdig. Dra ut nya rör på korrekt cc-avstånd. Då får du alla kopplingar utanför tätskiktet (mattan) och hela rasket döljs bakom lådorna. Ev läckage syns direkt på golvet.
Enkelt och billigt och godkänt = Oftast bäst!
Bygg ihop en egen fördelare med T-rör och dubbelmuttrar från Vatette. Alt köp en färdig. Dra ut nya rör på korrekt cc-avstånd. Då får du alla kopplingar utanför tätskiktet (mattan) och hela rasket döljs bakom lådorna. Ev läckage syns direkt på golvet.
Enkelt och billigt och godkänt = Oftast bäst!
Jo sant, jag har pex 15 mm rör fram i samma vägg som jag ska dra till dusch o toalett, så jag bygger en egen låda en sk särskild inbyggnad...med kortlingar och fogar lite runt det och kanske sätter lite matta bakom, det ska kunna rinna ut på golvet och sen sätta en kommod utanpå...försäkringbolaget sa att det verkar ok. Det är ju inte dolt som sagt inspekterbart. Men såklart men kan ju göra det bättre.=)
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Håller med ovanstående talare, varför överarbeta det? Det döljs av komoden och blir lättare att jobba med när du installerar och ev behöver göra ingrepp i framtiden.
Klicka här för att svara