Huset är enligt uppgift byggt i ett gammalt kalkbrott. Brunnen är grävd, alt sprängd och ca 7 meter djup. En hydropress med 47m sughöjd drar upp vattnet. Berget ligger ca 1 m under markytan.
Tyvärr är vattentillgången otillräcklig. Torra somrar, som den här, sinar brunnen.
Jag undrar om det går att anlita en brunnsborrare till att borra ett ca 30 meter hål rakt ner i berggrunden i den befintliga brunnen.
Min tanke med detta är att på ett enkelt och billigt sätt förbättra vattentillgången. Jag tänker mig att grundvattnet automatiskt skulle strömma upp ur ett sådant hål till den befintliga brunnen, alt att man får förlänga röret till hydropressen ner i det nya hålet. Jag tänker mig en kostnad för detta på totalt ca 10000kr-15000kr. (Ca 5000kr i etableringskostnad, sedan ca 300kr/m för borrning i berg). En helt ny brunn med ejektorpump borde landa på 3-4ggr den summan.
Kan det här fungera, eller tänker jag fel på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är vattentillgången otillräcklig. Torra somrar, som den här, sinar brunnen.
Jag undrar om det går att anlita en brunnsborrare till att borra ett ca 30 meter hål rakt ner i berggrunden i den befintliga brunnen.
Min tanke med detta är att på ett enkelt och billigt sätt förbättra vattentillgången. Jag tänker mig att grundvattnet automatiskt skulle strömma upp ur ett sådant hål till den befintliga brunnen, alt att man får förlänga röret till hydropressen ner i det nya hålet. Jag tänker mig en kostnad för detta på totalt ca 10000kr-15000kr. (Ca 5000kr i etableringskostnad, sedan ca 300kr/m för borrning i berg). En helt ny brunn med ejektorpump borde landa på 3-4ggr den summan.
Kan det här fungera, eller tänker jag fel på något sätt?
Hydropressen är en Jetinox 82M. Enl spec ska den kunna suga upp vatten 47 meter. Det borde väl räknas som riktig pump? Visserligen minskar flödet om pumpen får suga från stort djup men i och med att vattnet idag oftast håller sig över 3-6 metersnivån så borde det funka bra även om man skickar ner 28 meter pemslang i ett 30m borrhål. Det blir ju fortfarande samma höjd på vattnet.
Jag har i övrigt lite dålig koll på hur grundvatten fungerar. Men det jag tänkte mig med att vatten skulle kunna tryckas upp var att brunnen tömd delvis på grund av att grundvattennivån är låg, men också beroende på att tillrinningen är dålig. Om man antar att grundvattennivån hamnar på 6m en torr sommar, och man sedan tömmer brunnen på vatten, så är det bara en meter brunn som står för tillrinningen. Men med ett 30 meters hål i botten på brunnen så ökar ytan mot omgivande mark, vilket borde leda till ökad tillrinning varvid brunnen borde hålla sig kring grundvattennivån även med ett större uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har i övrigt lite dålig koll på hur grundvatten fungerar. Men det jag tänkte mig med att vatten skulle kunna tryckas upp var att brunnen tömd delvis på grund av att grundvattennivån är låg, men också beroende på att tillrinningen är dålig. Om man antar att grundvattennivån hamnar på 6m en torr sommar, och man sedan tömmer brunnen på vatten, så är det bara en meter brunn som står för tillrinningen. Men med ett 30 meters hål i botten på brunnen så ökar ytan mot omgivande mark, vilket borde leda till ökad tillrinning varvid brunnen borde hålla sig kring grundvattennivån även med ett större uttag.
Jag är absolut ingen expert på pumpar men är du säker att den klarar suga från 47 m ?
Dom brukar inte klara mer än 8 m.
Men du har rätt i att sughöjden räknas från vattenytan och oftast inte blir så många meter.
Dom brukar inte klara mer än 8 m.
Men du har rätt i att sughöjden räknas från vattenytan och oftast inte blir så många meter.
Redigerat:
Tusan, du har ju rätt. Och jag som tyckte att jag fattar specen bra.Patrick E skrev:
Hur får man fram sughöjden? Hittar den inte här.
http://www.dabpumps.com/dep/TS_JET-JETINOX-JETCOM_ENG.pdf
Okej, då innebär det att befintlig hydropress inte duger för att suga vatten från större djup än vad som görs idag, vilket gör iden lite sämre än jag hoppades.
Några förslag på hur man kan gå till väga?
Borra upp ett 30m hål och hoppas på ökat tillrinning till befintlig brunn?
Byta hydropress?
Några förslag på hur man kan gå till väga?
Borra upp ett 30m hål och hoppas på ökat tillrinning till befintlig brunn?
Byta hydropress?
Okej nu fattar jag, fysikens lagar..svartöra skrev:
Det förklarar varför pumpen inte fungerade sist. Låg vattennivå men ändå över slangens nivå.
Väcker den här gamla tråden eftersom frågan fortfarande är aktuell. Vattenflödet har ju inte blivit bättre sen 2014 tyvärr.
Kan man helt enkelt borra ett hål rakt ner i befintlig brunn och hoppas på att det ökar tillrinningen?
Brunnen är som sagt grävd/sprängd och det är rent berg längst ner. Fastigheten ligger i ett gammalt kalkbrott.
Kan man helt enkelt borra ett hål rakt ner i befintlig brunn och hoppas på att det ökar tillrinningen?
Brunnen är som sagt grävd/sprängd och det är rent berg längst ner. Fastigheten ligger i ett gammalt kalkbrott.
Ja, det går att borra i befintlig brunn som du tänkt men jag är tveksam till om det blir så mycket billigare. Om det ökar tillrinningen eller inte är naturligtvis svårare att veta. Min personliga gissning är att det är grundvattennivån som är låg.
Du kan ju relativt enkelt se om det är tillrinningen som är problemet eller grundvattennivån. Antingen så undviker du vattenuttag under ett dygn eller så för att se om nivån höjer sig, eller så gör du ett större uttag med dränkpump och ser om och hur fort nivån återhämtar sig.
Ring och prata med någon lokal brunnsborrare, de brukar ha bra koll på förutsättningarna - även om de så klart inte kan garantera något. Det skiljer också från borrare till borrare hur de jobbar. Det finns brunnsborrare som borrar i befintliga borrhål - medan andra tvärvägrar till exempel.
Du kan ju relativt enkelt se om det är tillrinningen som är problemet eller grundvattennivån. Antingen så undviker du vattenuttag under ett dygn eller så för att se om nivån höjer sig, eller så gör du ett större uttag med dränkpump och ser om och hur fort nivån återhämtar sig.
Ring och prata med någon lokal brunnsborrare, de brukar ha bra koll på förutsättningarna - även om de så klart inte kan garantera något. Det skiljer också från borrare till borrare hur de jobbar. Det finns brunnsborrare som borrar i befintliga borrhål - medan andra tvärvägrar till exempel.
Hur mycket vatten har du mellan ytan och botten?
Om du spolar med befintlig pump, maximalt, hur ändrar det förhållandet sig då?
Om det är minst 60cm djupt, och det inte ändrar sig nämnvärt under högt uttag, montera en dränkpump gjord för dyl lösningar.
http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247
Jag hade inte borrat upp i befintlig brunn om du inte på mycket goda grunder vet att grundvattennivån ligger 5m under markytan,
Det är stor risk för att denna brunnen är gjord ovanpå en ytligare spricklager, och genom att borra 30m så punkterar du detta lager och erbjuder en väg ned i marken till andra spickor som för bort vattnet vidare.
Kalksten har ofta olika nivåer av vattenlager, som inte alltid sitter ihop.
Kristianstad har tex två olika nivåer, där gränsen går kring 25-35m.
Jag hade grannar som hade borrade brunnar med dålig tillrinning och andra med grävda brunnar som inte hade några större problem att försörja en trädgård.
Om du spolar med befintlig pump, maximalt, hur ändrar det förhållandet sig då?
Om det är minst 60cm djupt, och det inte ändrar sig nämnvärt under högt uttag, montera en dränkpump gjord för dyl lösningar.
http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247
Jag hade inte borrat upp i befintlig brunn om du inte på mycket goda grunder vet att grundvattennivån ligger 5m under markytan,
Det är stor risk för att denna brunnen är gjord ovanpå en ytligare spricklager, och genom att borra 30m så punkterar du detta lager och erbjuder en väg ned i marken till andra spickor som för bort vattnet vidare.
Kalksten har ofta olika nivåer av vattenlager, som inte alltid sitter ihop.
Kristianstad har tex två olika nivåer, där gränsen går kring 25-35m.
Jag hade grannar som hade borrade brunnar med dålig tillrinning och andra med grävda brunnar som inte hade några större problem att försörja en trädgård.
Redigerat:
Jag kollade med en lokal brunnsborrare och han rekommenderade en ny brunn. Han ville inte borra i befintlig. Hade man tur kunde man klara sig med befintlig hydropress i en ny brunn. Isåfall kunde man kanske klara sig på ca 25k efter ROT. Annars får man lägga på 12 + moms för en ejektorpump.
Jag får kolla upp det där med bottensatsen. Den brukar fastighetsägaren ta upp med hink om vattnet tryter men det beror nog mycket på att hydropressröret tar slut lite för högt.
Jag får kolla upp det där med bottensatsen. Den brukar fastighetsägaren ta upp med hink om vattnet tryter men det beror nog mycket på att hydropressröret tar slut lite för högt.