Halloj....
Tänkte pumpa upp vatten från sjön till gården, sjön ligger drygt 100 meter från tomten, men frågan är vad ska jag ha pump till det??

//Vikarn

En pump klara ung 7 m sughöjd (teoretiskt är maximal sughöjd 10,13 m vid normalt lufttryck) så höjdskillnaden mellan sjön och pump måste vara mindre än 7 meter.

Sedan är det bara att välja vilket flöde du vill ha, 2 vattenspridare vill nog ha 1000 liter per timme.

Protte

Hemmakatten
Vi har också trädgårdsvatten från sjön. Vi har dock en höjdskillnad på 17 meter. Det finns pumpar som klarar detta, bl.a. från Robota. Dessa pumpar är dock (förstås) lite dyrare än andra. Vår pump ligger nere vid sjön ett par meter upp och sedan trycks vatten vidare uppåt.

Om pumpen ligger nere vid sjön så finns nästan inga begränsningar i tryckhöjd. 17 meters tryckhöjd betyder "bara" 1,7 bars tryck, om pumpen ger 6 bar så är det 4,3 bar "kvar" uppe på tomten.

Varför jag skrev som jag skrev är för en del inte tar i beaktande att marken nog lutar mer än man vill tro.

Protte

Hemakatten och prototypen har båda rätt och pratar endst om sugpumpar. En sugpump kan precis som prototypen rätt i att den endast kan suga ca 7m högt och teoritiskt ca 10m. Sedan blandar hemmakatten in tryckhöjden som båda kommer fram till kan vara hur stor somhelst, endast pumpberoende.

Alltså en torrt uppställd pump har alltid en sugsida och den kan aldrig suga en nivåskillnad på över 7m och det är såklart inkluderat ledningsförluster.
Att ha en sugledning på 100m är aldrig optimalt och är det viss höjdskillnad kan det bli direkt omöjligt. Pumpen bör därmed stå vid sjön och sedan får du lägga 100m tryckledning.

För att kolla vilken pump du behöver så måste höjsskillnaden till vattnet mot där utkasten ska vara bestämmas på ett ungefär. Absolut ingen nogran mätning behövs men är det 5m, 15 eller mer än 30. Sedan är frågan hur mycket tryck du vill ha vid utkastarna? Är det bara för trädgårdsbevattning tex? Hur många vattenspridare vill du kunna köra samtidigt?.

Sedan kollar vi på vilken ledning du ska lägga, att lägga en grövre typ PEM 40 kommer ge betydligt mindre tryckförluster än om du lägger en PEM 25.

Själv har jag i sjön en dränkpump och skulle aldrig fundera på något annat. Den slipper du alla problem som kan vara att få en sugpump att vatten första gången och om backventilen skulle läcka. Dessutom kommer den aldrig att höras vilket en torrt uppstäld pump gör.

Och där kommer problemet, med pumpen nere vid sjön måste man lägga 100 meter elkabel och det räcker inte med en 1,5 kvmm ledning, kanske 6 kvmm behövs för att uppfylla utlösningsvilkoret och få ett acceptabelt spänningsfall. Då börjar kanske kabeln att kosta mer än slangen, lite dystert.

En dränkbar pump löser många problem, t.ex. så fryser den inte sönder om det blir minusgrader på hösten.

Protte

Tack för svaren.......
Höjdskillnaden är inte mer än 5m, sen är det fördraget PEM 50......
Gällande pumpljud så kommer pumpen att stå i ett uthus så det kommer nog inte bli ett problem.....

Skulle en sån här pump funka?

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=883

//Vikarn

I teorin så funkar det så det är bara att beställa och prova, jag undrar bara hur lång tid det tar för pumpen att få fart på 100 m vattenpelare på sugsidan. Det blir ca 120 kg vatten som ska börja röra sig.

Återkom med en rapport hur det fungerar.

Protte

100m sugledning även om det är en pem 50 som troligen inte kommer att ge stora ledningsförluster men med en höjdskillnad på 5m tror jag kommer bli riktigt svårt. Att få något nämnvärt flöde torde i det närmsta vara omöjligt.

Men har du något som gör att det inte skulle gå med en dränkbar pump? Perssonligen skulle jag inte ens fundera på en sugpump i detta fall. Det finns bara fördelar med en dränkpump som jag kan se det. Med en pem 50 kommer du inte ha nämnvärda tryckförluster heller vilket är bra,

Men om du absolut ska ha en sugpump så kommer enda sättet för att få det att funger att ha den närmare vattnet. Är höjdskillnade uppmätt eller är den bara uppskattad? Är den bara uppskattad så är det lätt att ta fel på någon meter och då brister det till och med i teorin att få det att fungera

Dränkpumpen kostar 100 m (tjock)kabel mer än en eventuellt fungerande sugpump.

Håller med om att uppskattade 5 meter lätt kan vara 10 m. Min kompis gjorde detta misstag.

En sugpump kan stå på halva vägen.

En bensin driven pump behöver ingen kabel och är det för vattning av gräsmattor o dyl så tankar man lagom så stannar den själv.

Protte

5 meter sughöjd är uppskattad, det är absolut inte mer, troligen ett par meter lägre.....
Som sagt så blir 100m kabel dyrt, 50-60kr/meter........
Bensindrivet elverk blir nog ingen hit, då vattenupptaget blir bredvid en badplats....
Ska mäta mer exakt när jag flyttat in i huset........ska åxå fråga grannarna som bor där hur dom har gjort.......
Om jag nu skaffar en sugpump kan man inte hjälpa till med en annan pump nere vid sjön via en t-koppling att trycka upp vatten till pumpen på gården?

//Vikarn

Men då är vi tillbaka med kabel ända ner till sjön.

Protte

Jag menar att bara använda en extra pump vid första igångstarten och då använder man ett bensindrivet elverk tillfälligt.......

//Vikarn

Sugslangen går väldigt bra att fylla uppifrån tomten om den inte har någon luftficka.

Problemet är att du har 5 m höjdskillnad (0,5 bar) pumpen kan åstadkomma 8 meter höjdskillnad (0,8 bar) då är det kvar 0,3 bar som ska få vattnet att röra sig och det är ca 120 kg vatten som ska få fart och detta ska ske varje gång pumpen ska starta inte bara första gången.

Skulle vara intressant att få veta resultatet men det blir väl först till sommaren.

Protte

Så sant......
Ja det blir ju inte före våren......men jag tänkte man kunde handla på sig grejor så det 'bara' är att koppla på.......

//Vikarn

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.