Vänta med att handla, chansen att lämna igen eller byta grejor är större om du kommer tillbaka dagen efter.

Skriv hur det gick till hösten.

Protte

J
Vi bumpar denna tråd då mina frågor är snarlika de som diskuteras i denna. Mitt behov gäller flytt av vatten från bäck till vattentank för bevattning i växthus, där höjdskillnad från vattenyta bäck till plats för påfyllning av vattentank är ca 6 meter med ett avstånd om ca 70 meter. Det innebär att jag vid plats för påfyllning av vattentank endast ska fylla på densamma, inte ha "pumptryck" för det löser jag med pump på plats i anslutning till vattentanken. Har läst på lite om tryckhöjd och jag undrar om ex.vis en sån här pump från Gardena gör jobbet om jag mellan pump och vattentank har ex.vis en vanligt trädgårdsslang storlek 1/2 tum? Finns många andra, tar denna som exempel, tack för hjälpen.
http://www.gardena.com/se/water-management/irrigation-pump/classic-bevattningspump-3000-4/

Skaffar du en sänkpump som är trefas blir inte strömmen så stor att du behöver mer än 2,5 mm2 elkabel och en 4x2,5 betalar du ca 20:- metern för.

JoakimU skrev:
Vi bumpar denna tråd då mina frågor är snarlika de som diskuteras i denna. Mitt behov gäller flytt av vatten från bäck till vattentank för bevattning i växthus, där höjdskillnad från vattenyta bäck till plats för påfyllning av vattentank är ca 6 meter med ett avstånd om ca 70 meter. Det innebär att jag vid plats för påfyllning av vattentank endast ska fylla på densamma, inte ha "pumptryck" för det löser jag med pump på plats i anslutning till vattentanken. Har läst på lite om tryckhöjd och jag undrar om ex.vis en sån här pump från Gardena gör jobbet om jag mellan pump och vattentank har ex.vis en vanligt trädgårdsslang storlek 1/2 tum? Finns många andra, tar denna som exempel, tack för hjälpen.
[länk]
Ska du ställa din pump nere vid bäcken kan det nog gå bra. Du får inger våldsamt flöde med en så liten pump, men funka bör det göra.

Ska du däremot ha pumpen uppe vid tanken blir nog flödet nära noll. Först sex meter höjdskillnad och sjuttio meter halvtumsslang på det... neh det låter inte spontant som en jättebra idé. Men man kan ju låta nån räkna lite noggrannare på det. Eller så har du redan alla grejor och provar helt enkelt.

J
Tack för svar, kommer att prova detta under sommar/höst - förhoppningsvis får jag det att fungera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.