Hej,

planerar att seriekoppla in en 15L VVB ca 15 rörmeter efter nuvarande stora VVB då pannrummet är i ena sidan huset - köket/badrum i andra.. rör i krypgrund däremellan. Detta för att slippa vänta på varmvatten i kök/badrum tex på morgonen. Rimligen så ställer jag in samma temperatur på båda VVB och därmed behöver den lilla egentligen bara underhållsvärma.

Så till frågan, behöver jag verkligen installera ytterligare en säkerhetsventil vid den lilla beredaren eller är det ok ändå? Rimligen finns det ju någon form av maxgräns på avstånd från säkerhetsventilen man inte vill överskrida och i detta fall blir det nog runt 15m rör däremellan..

Du vill alltså mata den nya beredaren med VV från befintlig beredare?

Det enklaste och säkraste är ju att du också monterar ett komplett koppel med blandningsventil och säkerhetsventil annars finns ju en risk för skållning på VV från den extra beredaren. Max temp på VV ut till kranar brukar ligga på 55 grader.

Ställer du in för låg temperatur på den extra beredaren finns risk för legionella och att den inte orkar hålla temperaturen på VV när du förbrukar mycket.

Det beror på om det sitter någon backventil mellan dom bägge beredarna eller inte.
Backventil sitter det normalt i ventilpaketet med blandningsventilen.

Du vill alltså mata den nya beredaren med VV från befintlig beredare?
- Ja

Stora VVB är uppvärmd via jordvärmepumpen så den ligger relativt lågt i temperatur, ~50C. Hade tänkt ställa lilla på samma då jag egentligen inte vill att den gör något annat än håller uppe temperaturen.. blandningsventil kommer jag inte orka installera. Att den inte skulle orka hålla temp spelar ingen roll, vid längre tappning matas den med varmvatten från den stora VVB och får den slut så är vi inne på något annat än normal köksanvändning (ingen dusch utan enbart kök/toalett bakom den lilla VVB)

Backventil borde jag däremot kolla upp om det sitter mellan dom. Tack :)

Backventil sitter väl normalt på inkommande kallvatten, sedan säkerhetsventilen. På utgående varmvatten är det raka rör så en extra VVB kan trycka tillbaka sitt expanderande vatten till huvud VVB och släppas ut i den säkerhetsventilen.

Protte

Om vvb är avstängbar, alltså om du kan stänga några kranar så att vvb kan få farligt tryck så måste(och bör för din egen skull) det finnas en säkerhetsventil.

@lat
Om det inte finns någon backventil mellan nya och gamla VVBn så kommer den nya VVBn att utnyttja den gamla VVBns säkerhetsventil. Men om det finns en backventil mellan beredarna så måste den nya ha en egen säkerhetsventil.
Edit! Tänkte fel när jag läste ditt inlägg, läste igen efter min postning, då förstod jag vad du menade, sorry.

@TS
Det är inte att rekommendera att köra utan blandningsventil på den nya beredaren, dels kan någon råka komma åt inställningsratten så att beredaren går på maxtemperatur, dels så kan det bli fel på termostaten så att den går hela tiden. I blandningsventilkopplet brukar/ska det sitta backventil och oftast/alltid även säkerhetsventil.

Redigerat:
Din VP värmda beredare har troligen "legionellaskydd", dvs. den kör en kort extra uppvärmning typ en gång i veckan. Om du inte har något liknande på den lilla beredaren så riskerar du legionella via den, ifall du kör den på låg temp hela tiden.

O
Varför inte installera VVC pump istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.