8 790 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Mikrobubblor i vattnet
Vårt nya fina kommunalanslutna ledningsnät levererar kritvitt vatten
Det är iofs inte så illa som det låter - det vita är bara mikrobubblor av luft. Men hur får vi bort dem? Är det spola spola spola, eller vänta vänta vänta som gäller?
Hur funkar varmvattnet? Är det luft i vattnet så brukar det ju spotta och fräsa när man öppnar varmvattenkranen. Det är väl det som man kan uppleva som det största problemet.
Låter konstigt att det är så mycket luft i vattnet. Blir vattnet klart om det bara får stå i ett glas en stund?
Låter konstigt att det är så mycket luft i vattnet. Blir vattnet klart om det bara får stå i ett glas en stund?
Varmvattnet fräser, ja. Vattnet klarnar fort om det får stå några sekunder. Man kan även slå ur bubblorna om man skakar vattnet i en flaska exempelvis. Vattnet i sig är kristallklart och smakar som det ska, det är bara luften som är lite tråkig. Har inte klart för mig om det beror på luft i ledningarna, eller trycksänkning.
Är det likadant hos dina grannar?
Undrar om kommunen syresätter (injicerar luft) i någon reningsprocess som inte funkar. En annan orsak skulle ju kunna vara kavitation som uppstår i t ex en pump någonstans i ledningsnätet.
Jag skulle felanmäla det om det kvarstår.
Undrar om kommunen syresätter (injicerar luft) i någon reningsprocess som inte funkar. En annan orsak skulle ju kunna vara kavitation som uppstår i t ex en pump någonstans i ledningsnätet.
Jag skulle felanmäla det om det kvarstår.
Kolla om grannarna har samma effekt eller om ni själva ens har samma effekt på alla tappställen i huset. Mina föräldrar hade ofta luft i vattnet när jag var barn men ingen av grannarna hade det. Härom året bytte de blandare i köket och sedan dess har de inga bubblor längre.
Ja, det är samma hos grannarna.
Pratade precis med en snubbe på vattenverket som förklarade att det är spola eller vänta som gäller. Det kan vara ganska stora luftfickor i nya ledningar, så det kan krävas rejäla volymer om man har otur. Han rekommenderade att bara vänta och härda ut. Jag ska spola lite i helgen, vi har flera serviser som inte är anslutna ännu.
Pratade precis med en snubbe på vattenverket som förklarade att det är spola eller vänta som gäller. Det kan vara ganska stora luftfickor i nya ledningar, så det kan krävas rejäla volymer om man har otur. Han rekommenderade att bara vänta och härda ut. Jag ska spola lite i helgen, vi har flera serviser som inte är anslutna ännu.
Det är lite svårt att förklara, men det är helt enkelt inte så trevligt med det vita vattnet ur kranen. När man öppnar sin kran förväntar sig ögat klart vatten, inte en mjölkvit vätska. Egentligen gör det inte så jättemycket, mer än att det är opraktiskt - det spottar och fräser i kranarna. Dricker man vattnet innan bubblorna försvunnit, smakar det inte speciellt gott.andersmc skrev:
Fenomenet verkar inte speciellt ovanligt och ska i de flesta fall vara övergående. Viktigast är att jag har svar till medlemmarna, när de besviket undrar varför vattnet inte uppfyller deras förväntningar.
Jag spolade nån kubik eller så igår och det är mycket bättre idag. Men jag har en jättesänka på ledningen strax före mitt hus, så jag räknar inte med att det försvinner helt under överskådlig framtid 
Klicka här för att svara