Vatten & Avlopp
elmont: Får inte pumpen tillräckligt med ström flyter det mindre ström genom motorskyddet och det löser inte men om pumpen får för dålig spänning kan strömmen bli lite högre. Ett enkelt sätt at se om motorskyddet är rätt inställt är att med en tångamperemeter mäta strömmen på varje fas och sedan ställa motorskyddet efter det. Du kan även kolla lite enklare genom att skruva ur en
PatrikJo: Jag skulle sett till att bryta strömmen till beredaren också. Annars blir det lite tråkigt om du skulle råka tömma beredaren av misstag.
MathiasS: Om din pump går kontinuerligt eller en större del av dygnet skulle jag skaffa en kvalitetspump (kostar ett par tusingar) Om den inte gör det tror jag det räcker med en enklare pump av rätt sort, som indikerats ovan är vissa pumpar gjorda för rent vatten, och andra hanterar större partiklar. Bauhaus har 5 års garanti på sina pumpar så detta är ett område där billigt faktiskt funkar.
Krilleman: Teasy har egna ventilrör som passar någelunda. Passformen är sådär.
Joco_: Jag är inte så värst oroad över att det skulle ta sig in vatten under, jag tänker sätta nya blandaren på motsatt vägg om jag inte använder denna anslutning.
Bono_R: Hej Vi har fått förslag från Västvatten U-A om att gräva ned en Fann indrän bdt med minireningsverk efter slamavskiljaren. Min fråga är till er som har detta system i drift, luktar det från systemet ? Vi är p.g.a markförhållandena på vår tomt tvungna att lägga anläggningen i direkt anslutning till vår gäststuga och det är ju inte trevligt om det luktar från anläggning Bosse
Jan-Erik Nilsson: Hej! Bytte ut en gammal hydropress som lät illa mot en modern vattenpump av märket DAB (modell E.sybox) Detta är en i princip direktverkande vattenpump som är vattenkyld och har ett litet expansionskärl på två liter som är trycksatt. Så långt allt väl, jag tänkte att jag satsar på denna pumpen eftersom den skulle vara väldigt tystgående och då gör det inget om den står och går
AlfredJ: Lösningen blev en gummireducering i 50röret i golvet ner till 40mm Därefter 2st 40mm 90graders böjar. Böjarna har tätningen på rätt sida Så allting borde vara bra nu Tack för era svar! // Mannen med en glad fru
snowjim: Rinkabyrör såg inga problem med att använda en Förbigångsnippel RAKE som Dempa föreslog oavsett hur elementen är kopplade. Det är trotts allt en temporär lösning. Så jag ger det ett försöka, tack!
Krilleman: Genomströmningsvärmare för ett utekök som används ett fåtal gånger? Det lät lite dyrt när VVB fanns 10m bort och slang endå måste dras. Jag tror fortfarande en rulle biltemas Rör-I-Rör är kostnadseffektivast!
anders07: Eller kör lite starkare rengöring och putsa bort det sista av texten också!
Tosse: [citat] Haha! Skruva har jag ingen fobi för, koppla rör däremot... :)
Krilleman: Du behöver ett Vatette T-rör 15mm. RSK: 1942846 Men gängan på ett sådan T-rör är inte tänkt att gängtätas med lin & locher. Godsen är alldeles för klent. Loctite 5331 är ett ändamålsenligt alternativ för gängtätning av gängor i plast & metall. Montera tillbaka bild 4 på änden på bild 3 för att få det tätt!
Krilleman: Någon form av upphängning på kopparrören skulle inte vara fel heller! ;)
pelpet: Redan gjort förra året utan att stoppet rensades. Stoppet är mellan källare och tvåkammarbrunn. Det var från källarhållet jag uppenbarligen hade viss framgång med rensbandet. Planen framåt är att skicka in kameran från brunnen för att få en uppfattning om vad som är problemet. Min gissning var rötter, men eftersom rensbandet faktiskt gjorde lite nytta så kanske det inte är så.
NightRider: Som RoBo misstänkte var det nog dåligt med vatten i brunnen, ett dygn senare verkade pumpen pumpa med normal hastighet igen. Skönt att slippa mecka med den!
Lukesmamma: Tack för alla tips! Nu har jag löst problemet. Jag löpte en platt renstråd som gick ner i det smala röret (efter mycket trixande i böjen!) och när jag kom till ett stop lät det som att den var precis vid golvbrunnen under värmepannan. Så jag öppnade upp den och efter mycket trixande med totalrostsde skruvar fick jag upp vattenlåset. Förutom mycket gegg och äckel låg där i också
pjodden: Jag har nyss installerat en slamavskiljare och inser nu att halsarna behöver höjas för att nå upp till marknivå. Har någon tips på var jag kan hitta 500-brunn och lock eller någon annan lösning för förhöjningen? Tanken är gjord av SME-plast och jag har hittat förhöjningar men de kostar 2800:-/st och jag behöver 2st.
hempularen: Tjaaa. det är säkert möjligt, men det kanske ser lite konstigt ut. Kolla i så fall på möjlighet att byta den bef. toan (måste bytas ändå till en med utlopp bakåt istället för nedåt). till vägghängd med inbyggd tank. Bygg en låda på väggen för tanken, led avloppet uppåt bredvid tanken. Men din avloppstam fortsätter troligen redan idag upp via vinden och ut på taket för
Othahaiti: Vi tänker bygga ett större badrum på vinden på ovanvåningen nästa år. Det har varit vindsutrymme på ca 1/3 av ovanvåningen sedan man byggde in en pigkammare tidigt 1900-tal. Men vi behöver förbereda att dra upp avlopp, ventilation och vatten genom bjälklag och bottenvåning. Precis under det blivande badrummen ska vi i sommar bygga ett grovtvättutrymme med toalett och dusch. Så
prototypen: Att fylla luft är aldrig fel men det hjälper inte mot vattenbrist, ta det lugnt med vattenförbrukningen idag. Har du vatten nu så kommer det att ordna sig. Protte
Johan Sjöström: Har en blandare till badkaret med ett vred på vänster sida för att reglera vattenmängden, den droppade och jag bytade en del inuti den till en modernare sorts keramisk packning, skillnaden blev att nu behövdes ett varv från noll till max flöde och mycket av droppproblemen försvann då den tidigare var svår att stänga av. Dock så droppade det en droppe var 10s med den nya "packningen"
Demmpa: OT, ja man får byta tex strömställare (enfas), vägguttag (enfas), göra egna skarvsladdar (en-/trefas), göra egna apparater/möbler (så länge dom ansluts med stickpropp (en-/två-/trefas), dessa får ej säljas/skänkas till någon annan), men man får inte byta en fast ansluten maskin tex TM, TT, DM.
Krilleman: Visst stämmer det att säkervatten gäller till 100% för nybygge. Man får göra avkall vid renovering. Men det är bra att följa endå!
Krilleman: Jag har själv nyttjat begagnade beredare för div privata projekt, sen har jag även sålt många begagnade VVB som kunder önskat att vi tar om hand om på jobb. Många gånger helt OK skick och ålder!!! Inga problem!
Krilleman: Kan du inte bara köpa en invändigt gängad vinkel (Istället för en rak som du har) och på så sätt helt undvika att löda? Anslutningsslang med mässingsände kan utan problem monteras i en VA förminskning. Men du kanske åker på att köpa en längre anslutningsslang.
Krilleman: Doft undviker man med lämpligt vattenlås under hon!
Krilleman: Har du gjutit så är det ju försent. Det jag menade var ju att det är lättare att göra rätt från början. Fungera kommer det säkert göra. Angående den ev limningen (Om någon i framtiden ser detta) så går det inte att limma PP utan endast PVC.