Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vi behöver installera ballofixer på ett par 15 mm-prisol samt ett 12 mm-prisol och har förberett för rörisen genom att ta upp ett hål så rören blir tillgängliga. Hålet är gjort så att det ska gå att sätta en inspektionslucka på 200x300 efter avslutat jobb. Röret längst till vänster går det i nuläget att få ut från bakomliggande regel med ca 3 cm. Nu är frågan bara - är detta tillräckligt med svängrum för att en röris ska komma åt att göra sitt jobb eller är det bäst att ta bort de täckande skivorna helt och sen sätta tillbaka dessa i efterhand?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det verkligen en lämplig plats för rörskarvar och ventiler?
Jag håller med KoW. Det känns inte som att det är förenligt med gällande regelverk at sätta ett par ballofixer där. Det vore spontant bättre att sätta dem antingen där fören startar eller där de slutar för de rummen är troligen redan våtrum med tätskikt och liknande.
Det bör gå att kapa rören men det kommer nog att frambringa ett par svordomar under tiden. För mig som lekman åtminstone så är det smidigast att använda en rörkap och då måste det finnas plats att snurra den runt röret vilket verkar svårt då regeln ligger i vägen. Ett alternativ är att använda ett multiverktyg med lämpligt blad men då krävs det lite finess för att få helt raka och fina snitt som är användbara.
Det bör gå att kapa rören men det kommer nog att frambringa ett par svordomar under tiden. För mig som lekman åtminstone så är det smidigast att använda en rörkap och då måste det finnas plats att snurra den runt röret vilket verkar svårt då regeln ligger i vägen. Ett alternativ är att använda ett multiverktyg med lämpligt blad men då krävs det lite finess för att få helt raka och fina snitt som är användbara.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Hehe, jag är helt med på att det där inte är det bästa stället att göra det på men pga. tidigare ägares kreativitet vi hamnat i den här sitsen. Alternativet är att bryta upp hela golvet för att komma åt tidigare på sticket. Det är egentligen inte fråga om en skarv som ska göras utan om en ändplugg men det gör ju ingen större skillnad egentligen. Vi kommer bygga en liten låda som vi tätar och kopplar ett skvallerrör till så vi kan se om det är något som skiter sig.KnockOnWood skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Finns bara en sak att göra..
Handla en sån här, den klarar biffen
http://se.milwaukeetool.eu/verktyg/batteridrivna-verktyg/c12-pc/
Handla en sån här, den klarar biffen
http://se.milwaukeetool.eu/verktyg/batteridrivna-verktyg/c12-pc/
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
När resp. rör väl är kapat så är ovandelen bara kopparskrot och kan gott slitas åt sidan eller kapas ytterligare.mattiasp skrev:
Vad det gäller det där verktyget så är det upp till rörisen att hålla sig med men det var ett synnerligen okompakt compact-verktyg.
Klicka här för att svara