9 703 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Nyligen rengjort vattenlås "kluckar"
Tidigare i veckan gjorde jag en rejäl rengöring av vattenlåset i badrummet, då det började rinna undan dåligt. Nu så kluckar det när jag spolar vatten, som om det sugs ner. Ganska rejält ljud. Kan inte minnas att det gjort så förut. Är det bra eller dåligt? Jag bor i lägenhet.
Det låter som om vattenlåset är rengjort men att silen i handfatet behöver göras rent, kluckande ljud kan uppstå om det är mycket gegga kvar i hålen, öppna igen och skruva bort allt, hela vägen upp, gör rent med tops eller liknande så all gegga förasvinner. Kan vara så enkelt.
Mvh P-A
Mvh P-A
Avloppet går in i väggen, och då jag lyste med ficklampa en bit såg det helt ok ut! Kan det vara där problematiken ligger? Jag blir så förbryllad att det låter såhär, för det har inte varit så rent i rören sen jag flyttade in när det var nybyggt för fyra år sedan.
Packningen ser i mina (förvisso amatörmässiga) ögon ut att sitta bra. Den sitter tätt och ingenting läcker någonstans. Kan det bli såhär för att det blir något form av sug ner i avloppet? Jag kanske var otydlig med beskrivning av ljudet, det låter liksom som att det sugs ner i ledningarna.
Håller med ovanstående. Vi fick plötsligt samma fenomen i köket när vi gjorde rent alltihoppa (spolning av röen där pga dålig "avrinning").. aldrig haft det innan.. tillslut fick vi sätta en avluftningsventil under diskbänken.
Sen hade vi inga problem direkt eller ljud
Men vet inte varför det blev sådär eg..
Sen hade vi inga problem direkt eller ljud
Men vet inte varför det blev sådär eg..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Hos morsan betyder kluckande att det håller på att bli tätt sas längre bort. Då får man spola med slang ända ner under källargolvet, sedan är det kluckfritt några år.
Protte
Protte
Jag bor som sagt i lägenhet (Brf) - är det någon idé att börja fundera på vad som så att säga händer i avloppet UTANFÖR lägenheten? Eller är det brfs "problem"? Ljudet stör mig egentligen inte, var mest orolig att något blivit fel när jag hade gjort min (i mina ögon) superbra rensning..
Klicka här för att svara