Fick stopp i avloppet. Spolbilen kom och gjorde sitt jobb. De sände ner en kamera i avloppet i källaren och kollade rören under betonggolvet och ut mot gatan. Det visade sig att det är gamla gjutjärnsrör som gjort sitt. Rören behöver bytas ut och fixas till.

Vi ska byta alla rör i huset i samma veva då inget gjorts sedan 50-talet då huset byggdes. Vi ska så småningom bygga ett badrum till och renovera ett badrum samt bygga nytt kök så det här blir ett förarbete till det stora renoveringsarbetet som kommer.

Men hur gör vi med avloppet under källargolvet och ut mot gatan? Har för mig jag läst om att man kan renovera gamla rör inifrån med att lägga in nya rör i de gamla..? Någon som vet..? Eller är det bara att bila upp golvet och gräva upp gräsmattan?

Någon med erfarenhet?

Du kanske kan kolla med ngn Reliningfirma - handlar nog mycket om hur illa åtgågna de gamla rören är vs kostnad att gräva upp dom osv

/K

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Var i samma situation för något år sedan. Jag resonerade som så att relining inte alltid är en bra lösning, i vårt fall fanns det inte gods i botten av gjutjärns rören att lina mot samt att rörstorleken minskas. Vi valde att bila upp invändigt och lägga nya plaströr. Utvändigt var rören bättre och inte gjutjärn utan porslinsrör?..rörisen föreslog innan grävning ute att han skulle försöka slå i nya rör i de gamla vilket han lyckades med en bra bit. Kanske en lösning för er också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.