2 901 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Fråga om Pex klämringskopplingar
Håller på med lite rördragning i ett nytt badrum hemmavid och har kört på LKs väggdosor på allt utom på ett ställe där det blev Uponor M7 väggdosor (radiatorkoppling). LKs dosor har en tydlig monteringsanvisning med 1.5 varv efter handdragning som åtdragningsmoment; Uponor har inte detta utan visar bara att man ska dra fast kopplet...
Så här kommer ett par frågor:
1. Hur många varv ska Uponor fpl-px dras efter handdragning, drog mina 1.25-1.5 varv?
2. Bör man köra med locher på dessa gängor eller är det ok utan?
3. Kan jag lossa och dra om en pex-koppling eller har man bara en möjlighet att få det rätt?
//DD
Så här kommer ett par frågor:
1. Hur många varv ska Uponor fpl-px dras efter handdragning, drog mina 1.25-1.5 varv?
2. Bör man köra med locher på dessa gängor eller är det ok utan?
3. Kan jag lossa och dra om en pex-koppling eller har man bara en möjlighet att få det rätt?
//DD
Ingen?
Har inte trycksatt ännu, så vet inte.
1. Dim 12-25: Dra åt med handkraft, därefter med nyckel tills markant höjning av åtdragningsmoment, dvs då klämringens slits går ihop (1,5-2 varv). Enligt IMI instruktioner.
2. Tror inte det behövs
3. Man bör kapa röret för att få en ny slät ände.
2. Tror inte det behövs
3. Man bör kapa röret för att få en ny slät ände.
@bluex,
Ok, toppen! Då blir det att dra lite till.
Ok, toppen! Då blir det att dra lite till.
Dök upp en liten följdfråga;
Om man lossar kopplingen mot dosan (för att man missade antal varv...), kan man då backa och göra om?
Sen undrar jag om RSK 185 01 68 är korrekt för koppel till combipex 15mm till M7 dosa?
Om man lossar kopplingen mot dosan (för att man missade antal varv...), kan man då backa och göra om?
Sen undrar jag om RSK 185 01 68 är korrekt för koppel till combipex 15mm till M7 dosa?
Klicka här för att svara