Märker ojämn vattentillförsel, men när jag kollar på Hydrofortrycket så står mätaren på 4. Men sätter jag på vattenkranen så pendlar tryckmätaren mellan 3 och 7.
Är det mer luft som ska in i hydroforen eller är det något annat?
Är det mer luft som ska in i hydroforen eller är det något annat?
Vilket tryck ska man ha (så man vet hur mycket man ska pumpa in)?
Du ska ha det tryck som pumpen slår ifrån vid, men problemet är förmodligen att du har för hög vattennivå i hydroforen och alltså för lite luft. Du skulle kunna stänga pumpen, släppa ut vatten så du får lämplig nivå och trycka i luft så du har frånslagstrycket vid den nivån. Eller bara tömma den helt på vatten så den blir helt luftfylld och bara låta pumpen fylla den igen, så brukar det bli rätt bra.basshunter skrev:
Ok, tack för svaren.
Bästa alternativet är alltså
1) stäng av pumpen
2) tappar ur hydroforen på allt vatten
3) sätt på pumpen igen
Fattade jag rätt?
Bästa alternativet är alltså
1) stäng av pumpen
2) tappar ur hydroforen på allt vatten
3) sätt på pumpen igen
Fattade jag rätt?
Skulle nog säga att det är ett fungerande alternativ, medan bästa alternativet borde vara att stänga pumpen, sänka vattennivån till ca 60 % (tar man för lågt kommer det luft i kranen innan pumpen startar och det är väl så där lagom kul, även om det kanske inte gör så mycket) och höja trycket till 4 bar (om det nu är vid 4 bar pumpen ska slå ifrån) med kompressorn, sedan starta pumpen igen. Det borde ge något större luftficka och lite färre start och stopp på pumpen.basshunter skrev:
Har ej tillgång till luftkompressor så jag har därför provat alternativet att stänga av pumpen, öppna en kran i huset och tappar ur vattnet och sedan sätta på pumpen igen. Tyvärr helt utan resultat. 
Du måste öppna någon anslutning på hydroforen så att den blir helt tömd på vatten och helt fylld med luft innan du stänger till den igen och startar pumpen. Enklast t.ex. om det finns en luftventil du kan öppna upptill och ett lågt tappställe så att allt vattnet rinner ut och du har atmosfärstryck på luften i hydroforen när vattnet är ute.basshunter skrev:
Hej och tack för svar.
Det sitter en luftventil uppepå (öppnar jag den genom att vrida max åt vänster?), men någon tappkran hittar jag inte.
Det går visserligen ett rör från luftventilen, men det är väl inget tapprör utan ett rör för övertryck?
Bifogar bild på hur den ser ut under.
Det sitter en luftventil uppepå (öppnar jag den genom att vrida max åt vänster?), men någon tappkran hittar jag inte.
Det går visserligen ett rör från luftventilen, men det är väl inget tapprör utan ett rör för övertryck?
Bifogar bild på hur den ser ut under.
Ingen vattenkran eller något som sitter lägre än hydroforen någonstans så man kan få allt vatten att rinna ut? Om det finns någon lämplig anslutning för kompressor är det kanske enklare att låna en sådan och trycka i luft. Annars kanske det går att skruva loss det där röret i botten och få det tätt igen med lite tur. Ibland finns ju nivårör och lite ventiler på sidan också.
Ok, ska se om jag kan låna en kompressor.
Hur vet jag vilket tryck som den ska ha?
På märkningen står det max arbetstryck 6, och max provtryck 8.
Hur vet jag vilket tryck som den ska ha?
På märkningen står det max arbetstryck 6, och max provtryck 8.
Det tryck som pumpen brukar slå ifrån vid (inte vet jag vad din tryckströmbrytare är ställd på, kanske 4 bar?). Du får stänga pumpen, släppa ut vatten ur en kran så det blir trycklöst, trycka i luft, släppa ur mer vatten osv tills hydroforen har lämplig vattennivå, t.ex. lite drygt halvfull (vad som är optimalt beror på när din pump slår på, men om vi säger att den jobbar mellan två och fyra bar blir det bra om hydroforen är drygt halvfull med vatten). Då trycker du i luft så att hydroforen har det tryck din pump stoppar vid, sedan kopplar du bort kompressorn och ser till att du får hydroforen tät igen och startar pumpen.basshunter skrev:
Redigerat: