M
Tjena!

Jag bytte i veckan våran luftinjektor, så nu är det gott om syre i vattnet. Trodde då i min tokighet att det skulle bli bättre, men det blev det inte.

Vi har ett KFI Järn/Manganfilter med birm-massa i.

Innan så har vattnet smakat OK men gett fläckar på kläder och annat. Nu smakar det "räva" varenda morgon, sedan blir det bättre och bättre ju längre dagen går.
Ibland är vattnet till och med brunt på morgonen.

Backspolar varje natt.

Kan det tänkas vara så att syret har gjort att det fällt ut så mycket järn att filtret blivit igensatt?
Tänkte köra backspolning i typ en timma ikväll och se om vi får bort mer skit då.
Steg två blir nog att öppna filtret och se om det cementerat sig.

Har ni andra några fler idéer?

Filtret står inte i bypass-läge :)

M
Just det - har även ett högt tryckfall ca 5sek efter att en kran har öppnats. Stänger jag så hör jag hur filtret fylls, öppnar jag när det fyllt klart så har jag fullt tryck igen.
Tycker det tyder på att filtret antingen är igensatt eller har cementerats

Hur gammal är filtermassan?
Mangan brukar sätta igen birmmassan snabbt om man inte får upp pH-värdet ordentligt.

Låter som att massan behöver bytas.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
mogge_73 skrev:
Hur gammal är filtermassan?
Mangan brukar sätta igen birmmassan snabbt om man inte får upp pH-värdet ordentligt.

Låter som att massan behöver bytas.
Massan är knappt två år, borde inte vara slut än. Vet att vårt PH låg på 7,7 vid senaste vattenprovet men minns inte om det var före eller efter bytet av massan.

Körde dock en backspolning på nästan 90min nu ikväll och efter den omgången smakar vattnet bara friskt, det har det inte gjort sista veckan. Återstår att se hur det smakar i morgon bitti.
Har även höjt luftinjektorn ytterligare lite så den nu nästan suger in maximalt med luft.

För att ombilda manganet till mangandioxid behöver man ett högt pH, ca 8-8,5. Det är den stora svagheten med birm. Manganet fastnar annars i massan och den tappar sin funktion. Mät ph värdet direkt ur kranen, värdet på en analys visar inte ph på ditt råvatten. Fördelen är att birm är relativ billig filtermassa. Min erfarenhet är att dom tappar effekt redan efter ett år och märks ofta efter ca två år om inte ph är rätt.

Är pH värdet över 7,5 på råvattnet skulle jag satsa på vanlig filtersand istället. Med reservation på ditt järntal förstås. Men upp till 2-3mg fe klarar ett vanligt sandfilter av. Allternativt är att lägga lite pH-massa på toppen om pH är bra, som lyfter upp det över 8.

M
Vattenprovet var faktiskt direkt ur kranen. Var så dem rekommenderade att jag skulle göra.

Har faktiskt hittat några burkar med pH-höjande pulver, men hur mycket vågar man ta? Eller har pulvret ett konstant pH så att det alltid blir t ex 8,5 när man häller på det?
Har även hört att det inte är bra att ha för högt pH i dricksvattnet?

Vad har du för litrar/minut på backspolningen?
Låter lite som att ditt filter inte kan spola ut föroreningarna.
Många järnfilter kräver ett visst flöde/min genom backspolningen för att bli rena. hur det är för ditt vet jag inte men jag skulle mäta flödet genom avloppslangen för att säkerställa att du inte mättar annläggning pga otillräcklig backspolning. Då kan du få dessa problem har jag av erfarenhet märkt, särskilt på järn och manganfilter

M
Tack Blund!

Filtret fungerade ju som sagt bra innan jag bytte luftinjektor, så det ska nog räcka. Har en Maxi Jet 100 och den bör leverera över 30L/min vid de tryck jag har (2,2-3,8 bar), så det borde ju räcka till. Om det inte är så att filtret hindrar flödet då. Sen så gör väl luftinjektorn att flödet sjunker eftersom man ökar mängden luft som sugs istället för vatten.

Kan tänkas att jag behöver köra några långa backspolningar igen för att röra runt och rena massan ännu mer. Det blev betydligt bättre efter den långspolningen på 90min som jag gjorde härom dagen.

PH värdet mäts vid ca 20 grader på en ackrediterad analys. Och den sura kolsyran försvinner när man tappar upp det på flaskan. I takt med att vattnet blir varmare ökar buffringsförmågan. Därför måste man mäta pH direkt på plats med ca 5-10 min omsättning för att få rätt värdet. Men fyll på filtret med ph massan, ca 30cm ska vara fritt upp till ventilen så du inte får ut massa i ledningsnätet, om du inte har en toppdysa. Hur mycket beror på pH värdet. Generellt kan man dra av minst 0,5 på en ackrediterad analys.

Är det en micronizer du har är det svårt att få upp tillräckligt backspolningstryck med en jetpump.
Då är det ofta bättre med en syreaktivator istället.

M
mogge_73 skrev:
PH värdet mäts vid ca 20 grader på en ackrediterad analys. Och den sura kolsyran försvinner när man tappar upp det på flaskan. I takt med att vattnet blir varmare ökar buffringsförmågan. Därför måste man mäta pH direkt på plats med ca 5-10 min omsättning för att få rätt värdet. Men fyll på filtret med ph massan, ca 30cm ska vara fritt upp till ventilen så du inte får ut massa i ledningsnätet, om du inte har en toppdysa. Hur mycket beror på pH värdet. Generellt kan man dra av minst 0,5 på en ackrediterad analys.
Går det att lita på t ex lackmuspapper eller måste man göra en svindyr professionell analys för att få ett rimligt hum?

Det enda jag är orolig för är att vi får för högt PH, över 10.5 är ju skadligt för slemhinnor vilket jag inte gärna vill åstadkomma.
Så frågan är ju, kan man säga att t ex 500g pH-höjande massa höjer pH-värdet med 3pH, eller finns det ett maxtak på hur mycket just den filtermassan kan se till att det blir?
Siffrorna är helt fiktiva, men du förstår säkert vad jag är ute efter.
Om jag nu har 7.7 i pH så vill jag ju helst bara höja det med 1pH, skulle jag då höja det med 3pH så är vi ju uppe på så skadliga nivåer att vattnet får status otjänligt.

7.7 i pH hade jag efter att ha spolat i 10min och sedan lagt vattnet tillsammans med kylklampar i en frigolitlåda, så jag tror inte att temperaturen ska ha ökat nämnvärt innan det kom till laboratoriet. Det måste dem ju ändå ha koll på att dem ger mig ett troligt värde. Men det var ju två år sedan, så jag vet inte vad jag har idag.
Finns det något billigt sätt att mäta pH på?

M
mogge_73 skrev:
Är det en micronizer du har är det svårt att få upp tillräckligt backspolningstryck med en jetpump.
Då är det ofta bättre med en syreaktivator istället.
Ja det är en Micronizer, den dyra varianten, men jag ska försöka göra en uppskattning av vilket flöde vi har vid avloppet ikväll. Har ju inte haft detta problem med Waterites luftinjektor och den är ju tvärkass på alla sätt. Men kanske att den var så kass att backspolningsflödet blev bra ändå eftersom den ändå inte drog in någon luft.

Enkla pH test typ lackmus fungerar ypperligt.
Nej, det går dessvärre inte att räkna så. Det styrs av hur mycket surt det finns kontra hur bra vattnet är att buffra. Men det är inga problem att fylla på 4-5liter. PH sticker upp högt i början då det är mycket damm från säcken. Men gör några backspolningar så är det lugnt. Ca 90 cm kontakt yta brukar höja med 1,5-2. PH runt 10 brukar smaka lite kemiskt men innebär ingen hälsorisk.

Kolla så att den suger luft under påfyllning, man vill ha syretillförsel åtminstånde 50% av drifttiden mellan 2-4bar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.