Hej,
har en gammal dushblandare som är trasig och skall installera en duschkabin istället. Jag tänkte dra anslutningsslang från den gamla anslutningen till blandaren i kabinen
Vad ska jag använda för koppling/adapter mot de anslutningar som sitter där idag? Se bilden. Det är olika för varmt och kallt vatten som synes! någon som är bra på sånt här och vet vad de kopplingar jag behöver?
Stort tack på förhand!
MVH
Hendala
har en gammal dushblandare som är trasig och skall installera en duschkabin istället. Jag tänkte dra anslutningsslang från den gamla anslutningen till blandaren i kabinen
Vad ska jag använda för koppling/adapter mot de anslutningar som sitter där idag? Se bilden. Det är olika för varmt och kallt vatten som synes! någon som är bra på sånt här och vet vad de kopplingar jag behöver?
Stort tack på förhand!
MVH
Hendala
Hej, hade inte tänkt montera nån ventil utan bara en koppling/nippel direkt i 90 gradersböjarna på bilden så jag sen kan ansluta en slang på en meter eller så (så man kan flytta ut duschkabinen för rengöring etc.).
MVH Henrik
MVH Henrik
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag är bara glad amatör vad gäller VVS. Men blandare som följer svensk standard har ofta M gänga, inte Rör gänga. Det är ofta en M26 gänga. Finns adaptrar för det.
Utländsk standard är en rörgänga, men då sitter den lekande muttern på blandaren, och så är det en planpackning. Här sitter lekande muttern på blandarfästet, och du har en konisk koppling (ingen packning eller annan gängtätning skall behövas).
Om du lossar så att du går direkt på rörvinkeln istället så har du en "vanlig" rörgänga där. Skruva i en nippel i vinkeln den behöver dock tätas med lin eller gängtape. Sedan har du planpackning i slangkopplingen.
Utländsk standard är en rörgänga, men då sitter den lekande muttern på blandaren, och så är det en planpackning. Här sitter lekande muttern på blandarfästet, och du har en konisk koppling (ingen packning eller annan gängtätning skall behövas).
Om du lossar så att du går direkt på rörvinkeln istället så har du en "vanlig" rörgänga där. Skruva i en nippel i vinkeln den behöver dock tätas med lin eller gängtape. Sedan har du planpackning i slangkopplingen.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Och istället för nippel, så kan du nog hitta en ballofix ventil men utanpåliggande gänga i båda ändar...
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Som sagt, gänga ur nippeln som blandaren sitter i så har du vanlig rörgänga sen i vinklarna som du kan gå vidare med till normala kopplingar. Var försiktig med varmvattnet dock, ser ut att vara kopparrör där.
Jag har haft/har lite internetstrul men här känns ingen press :wow:
Enklast är att montera två M26 övergångar till G15. Då passar en vanlig anslutningsslang direkt och du behöver inte in och skruva isär något. Ser inte helt roligt ut att skruva på varmvattnet som redan nämnts...
Men det förutsätter ju att din befintliga blandare är 26mm utvändigt över gängan.
Mät och bekräfta!
Kan tex köpas här:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...vergångsnippel-gg-carat-r15xm26-2-pack-240228
Enklast är att montera två M26 övergångar till G15. Då passar en vanlig anslutningsslang direkt och du behöver inte in och skruva isär något. Ser inte helt roligt ut att skruva på varmvattnet som redan nämnts...
Men det förutsätter ju att din befintliga blandare är 26mm utvändigt över gängan.
Mät och bekräfta!
Kan tex köpas här:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...vergångsnippel-gg-carat-r15xm26-2-pack-240228
Hej!
Tack för hjälpen. Jag har mätt utvändig gänga på blandaren och verkar vara 26 mm, se bild!
Tätar övergången du tipsar om mot befintliga kopplingen med svivlande mutter och kona alltså? Se bild på nippeln:
Det vore ju perfekt!
Så här ser blandaren ut från en annan vy:
Tack igen för bra hjälp!
Mvh
Henrik
Tack för hjälpen. Jag har mätt utvändig gänga på blandaren och verkar vara 26 mm, se bild!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätar övergången du tipsar om mot befintliga kopplingen med svivlande mutter och kona alltså? Se bild på nippeln:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore ju perfekt!
Så här ser blandaren ut från en annan vy:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack igen för bra hjälp!
Mvh
Henrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

