Har en gammal grävd brunn som jag vill börja pumpa upp vatten från. Ska vattna en nysådd gräsmatta och potatislandet.

Köpte en pump på Jula för några år sedan som jag använde för att pumpa upp sjövatten med, men den var kass.

Vet du vad jag ska ha? Gärna en länk. Just nu är väll höjden mellan ytan och vattennivån 2-3m. Men det kan ju så klart ändras.

Tack på förhand

Vad blir skillnaden mellan en dränkbar pump och en hydroforpump?

En hydroforpump står/monteras ovan vattnet och suger upp vatten med sugslang till pumpen. Hydroforen är en trycktank med luft/vatten, vilket innebär att pumpen inte behöver arbeta så ofta då man tappar mindre mängder vatten.
En dränkpump hänger i vattnet och trycker upp vattnet genom slang. Fördelen är att den inte syns, tar ingen plats, är tyst och har väldigt enkelt handhavande. Sugpumpar kräver absolut täthet i kopplingar/sugslang och strular vid minsta läckage, en dränkpump har inte det problemet.

Låter som att man ska ha en dränkbar pump! Tror du de funkar att även ha på grunt sjövatten?

Problemet med många dränkpumpar är att det inte blir tillräckligt vattentryck för att driva tex en vattenspridare. Den dränkbara pumpen som jag beskriver och länkar till klarar detta utan problem, orkar 3 st spridare samtidigt.
Beror på vad du menar med grunt vatten, ska nog helst vara åtminstone 0,5 meter djupt och skapligt rent, inte för mycket partiklar. En dränkpump ska inte gå torrt, kan skada pumpen isf.

corre skrev:
En dränkbar hydroforpump är rätt modell!

[länk]

Går att ha i sjön också, montera den på en flytkub(vattendunk) eller på ett nedslaget rör som får hålla den lagom djupt.
Då blir jag lite nyfiken och undrar vad som motiverar att betala ca 5700 kr för denna pump jämfört med pumpen som jag länkat och som kostar 2200 kr ?

Mot en Gardena 5500/3?
Spontant så är tryckkurvan vettigare, vilket gör att den kan driva fler spridare eller pumpa från djupare djup.
Antagligen är kurvan för Gardenan rätt flack (de visar ingen) vilket gör att den inte levererar fullt ut om man närmar sig ytterändarna på kurvan. Håller den tex 2.5bar vid 25l/min? Vid vilket sugdjup?

Sen är pumpen i helt i metall med impellerhjul i metall.
TS önskade möjlighet att köra på sjövatten också, och då vinner metallhus och impeller på slitagetålighet.
Gardena nämner inte om det är plast eller metall, men oavsett så är resten av pumphuset plast vilket slits snabbare.

Reservdelsförsörjningen är tryggad med EMS, TS kommer kunna hitta reservdelar i många år framöver vilket borgar för bättre TCO.

Som du nämner så håller jag med om att 3/4 slang är en bra investering. När jag bidde i hus var första 25m 3/4 sen renade jag till två 1/2 som gick sista delen till spridarna. Den första delen var skillnaden mellan två spridare på 8-10m eller två spridare på 15m täckning.

Ok, ja det är säkert bättre kvalitet och möjligen bättre effekt på den du länkar. Jag är hittills helnöjd med min pump, men det är ju ändå TS som får göra sitt val av pump, om hen behöver driva fler än 3 spripare samtidigt och frågan från början handlade ju om en brunn, inte sjö.

Köp en vanlig jetpump+tillbehör från Rinkaby.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.