Så om jag tömmer med slangen så kommer jag inte för lågt? Är redan nedanför visningsröret, ser ingen nivå längre. Var tvungen att sticka hem nu, men får undersöka vidare i veckan.

Ska pumpen vara igång när jag tömmer. Så att den börjar pumpa när trycket är rätt? Det värdet jag har då, är det dit jag ska fylla med luft sen nästa gång? Jag fyller på luft till lägstanivå, inte högstanivå? Fattade som tvärtom. :/

Öppnade du tanken för rengöring?

Mycket skit?

Inga synliga rostskador på insidan av tanken?

Jag vill påstå att du ska fylla vatten upp så den är synlig i nederkant av nivåglaset.
Fyll sedan på med luft något bar extra.
Starta pumpen igen och under tiden du fyller vatten så fyll också på med luft.
När du närmar dig övre nivån i nivåglaset så stoppar du pumpen och fyll på med mer luft till du kommer upp i samma tryck på tanken som pumpens frånslagstryck är inställd på. Stäng luftfyllningen.
Starta pumpen.
Om den då inte startar pga att trycket är något högre så tappa ur vatten tills pumpen startar igen.

Stäng avtappningen och iaktta på vilken vattennivå som pumpen stoppar.
Om den stoppar strax under nivåglaset övre kant så ligger du rätt på det.

Om den stoppar tidigare så släpp ut lite luft.
Om den stoppar för högt upp så du inte ser vattennivån i glaset så fyll på med mer luft.

Det är bra om du kan se vattennivån i övre resp. underkant av nivåglaset vid stopp resp start av pumpen.

Då har du koll och ett riktmärke och märker snabbt om det finns någon luftläcka.

När du säger "pumpens frånslagstryck", då är det värdet på mätaren när den slår ifrån? Eller är det meningen att jag ska kunna läsa mig till det nånstans?

Märkskylten på pumpen ser ut såhär :
Märkskylt på en grön pump med tekniska specifikationer och CE-märkning, delvis smutsig och nött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På hydroforen står :
Märkskylt på hydrofor med tekniska specifikationer, lite smutsig och svårläst.
Skapa konto

På pressostaten står inget om tryck. Finns ett vred, men inte nån gradering:
Smutsig märkskylt på en pump med tekniska specifikationer, vred för OFF/AUTO och inga graderingar synliga.
Skapa konto

En pressostat märkt "XMP 12 BAR" med synliga korrosionsskador och en delvis osynlig märkskylt.
Skapa konto

Den där ip65-klassningen funkar inte optimalt ser det ut som. Fick ingen bra bild på vredet ser jag, men det är väl vad det är antar jag.

• En smutsig märkskylt på en pump med justerbart vred och tekniska symboler, utan synlig gradering.
    Skapa konto
Kan inte men vill kunna skrev:
Så om jag tömmer med slangen så kommer jag inte för lågt? Är redan nedanför visningsröret, ser ingen nivå längre. Var tvungen att sticka hem nu, men får undersöka vidare i veckan.

Ska pumpen vara igång när jag tömmer. Så att den börjar pumpa när trycket är rätt? Det värdet jag har då, är det dit jag ska fylla med luft sen nästa gång? Jag fyller på luft till lägstanivå, inte högstanivå? Fattade som tvärtom. :/
Låt pumpen vara på elektriskt och öppna sen vid nedre delen av synglaset så du får ner lufttrycket till startnivå. När pumpen startar stänger du och låter den gå till stopp då är allt helt optimalt och det är som sagt trycket den startar vid du ska använda nästa gång du fyller luft och med vatten i nedre delen av röret.

Gör du så behöver du aldrig tänka på att fippla med olika nivåer och tryck det är praktiskt och för all del närmast teoretiskt optimalt då för att utnyttja tanken och minimera starter. Nästa gång är det bara ur med vatten till nivå och i med luft till trycket du noterat nu. Och skulle du vilja ändra tryck gör du det med tryckströmbrytaren dvs svarta boxen med 0-AUTO vredet men det får du ta som en egen övning när du är i hamn med detta.

När du säger "pumpens frånslagstryck", då är det värdet på mätaren när den slår ifrån?.
Just det.
Det värde som manometern visar när pumpen stoppar är frånslagstrycket och
det tryck manometern visar när den startar är tillslagstrycket.
Både dessa tryck går att justera i pressostaten (den svarta lådan med vredet).
Men denna finjustering kan du göra senare om du t.ex vill ha högre tryck i din vattenledning.
(Förutsatt att pumpen klarar av ett högre tryck)
Om du justerar upp frånslagstrycket till en sådan hög nivå att inte pumpen orkar med, så blir konsekvensen att pumpen och går men uppnår aldrig frånslagstrycket. Inte bra ..... för pumpen. :(

roland53 skrev:
Öppnade du tanken för rengöring?

Mycket skit?

Inga synliga rostskador på insidan av tanken?

Jag vill påstå att du ska fylla vatten upp så den är synlig i nederkant av nivåglaset.
Fyll sedan på med luft något bar extra.
Starta pumpen igen och under tiden du fyller vatten så fyll också på med luft.
När du närmar dig övre nivån i nivåglaset så stoppar du pumpen och fyll på med mer luft till du kommer upp i samma tryck på tanken som pumpens frånslagstryck är inställd på. Stäng luftfyllningen.
Starta pumpen.
Om den då inte startar pga att trycket är något högre så tappa ur vatten tills pumpen startar igen.

Stäng avtappningen och iaktta på vilken vattennivå som pumpen stoppar.
Om den stoppar strax under nivåglaset övre kant så ligger du rätt på det.

Om den stoppar tidigare så släpp ut lite luft.
Om den stoppar för högt upp så du inte ser vattennivån i glaset så fyll på med mer luft.

Det är bra om du kan se vattennivån i övre resp. underkant av nivåglaset vid stopp resp start av pumpen.

Då har du koll och ett riktmärke och märker snabbt om det finns någon luftläcka.
Testade att få upp luckan, men den satt som berget. Av konstruktionen gissar jag att man puttar in den inuti tanken, och sen drar ut den igen? Jag provade att slå lite på mittenskruven med skiftnyckeln i brist på annat, och den hade säkert släppt om jag haft nåt bättre att slå med. Får ta med mig lillsläggan/gummiklubban nästa gång. Försökte fylla upp tanken istället, för att se om jag iaf kunde få ordning på allting så att det funkade. Det gick ju sådär. :P

Du frågade om rost inuti tanken; om jag har det, är det något jag kan göra nåt åt?

Redigerat:
Ja, som skrev förut så öppnas luckan inåt.
Tänk på att skydda gängorna på bulten om du bankar på dessa.

Rost, ja man kan ju alltid måla med rostskyddsfärg men är mindre lämpligt om det är en dricksvattentank.
Tanken är ju galvad så färg fäster dessutom dåligt på galv.
Inuti tanken är det fuktigt. Tanken måste vara torr för rostskyddsmålning/behandling.

Är det rost som tagit godset (alltså inte ytrost) så hade jag nog valt att byta tank.

Så om jag bara tömmer tanken och sen fyller igen med vatten skrev:
Japp, precis så enkelt är det. :)
Dock har jag en ventil mellan pump och hydrofor, samt en efter hydroforen. Med ventilen mellan pump och hydrofor stängd när jag tömmer hydroforen så stannar det kvar vatten i pumpen. Nu har jag förstås ingen ringpump eller ejektorpump, som måhända är kinkigare med vatten och mottryck, men även min pump måste vara vattenfylld för att kunna suga.

Det är mkt möjligt att det blir ännu bättre, dvs längre gångtid mellan vattenpåfyllningarna, med den luftpåfyllningsmetod som beskrivits, men min enkla fungerar för oss. Pumpen har i vart fall levt i ca 16 år nu.

God morgon.
Har testat lite till nu.

Gjorde som följer:
Stäng av pump med pressostaten (auto -> 0)
Töm vatten till under nivåglaset (annars sprutar det bara vatten).
Öppna luftning i botten av nivåglaset.
Töm luft till något under startnivå (0.7bar).
Starta pump (0 -> auto), låt gå till lägstanivå i glaset (några cm upp)
Stäng av pump med pressostaten.
Fyll luft till starttryck (0.7bar).
Sätt igång pump med pressostaten.
Låt fylla till högstanivå i glaset.
Stäng av pump med pressostaten.
Fyll på luft med kompressor till frånslagstryck (3.7bar).
Sätt på pump med pressostaten.

Då är jag på rätt nivå från början.

Ett problem:
Tappade ur vatten, för att se vart jag hamnade i glaset vid tillslag. När glaset var tomt låg jag på 1 bar ca, så pumpen slog aldrig till "på rätt ställe".
Pumpen slog då till vid 0.7, vilket tog en bra stund att komma ner i från 1 bar. Då tog det en stund innan jag såg nivå i glaset igen, vid ca 0.9 bar. När glaset var fullt låg jag på 3.2, och hade såklart mer vatten i tanken än jag "ska" när den slog ifrån vid 3.7.

Edit: nu slog den ifrån vid rätt nivå på glaset andra gången... Kanske fixar sig till slut?

För mig känns det som att jag borde justera upp starttrycket när pumpen slår till, till ca 1 bar. Eller? Eller så struntar jag bara i att nivån inte vill synka med trycket.

Av lite googlande på mobilen, odugligt, verkar det som att muttern baktill på pressostaten justerar frånslagstryck, och ratten upptill mellanskillnaden, men det är vad jag får ut av att köra Google translate på denna sidan :
http://www.pompes-direct.com/electricite/pressostat/index.html
Vilket kanske inte är helt tillförlitligt. :)
Klart att jag kan testa mig fram, men jag har väl redan spolat ut två fulla tankar. Snart sinar väl brunnen. :)

Redigerat:
Vattnet är även brunt, även efter att jag tömt tanken nästan två gånger. Detta är inne i huset. Kan det vara att det inte är spolat nåt i rören på ett tag? Känns som det borde klarna snabbare. Var hyfsat ett tag, sen brunare, nu är det lite mindre brunt.

Såg inte så skitigt ut inne i tanken, på botten :
Närbild på insidan av en brun rostig vattentank med mobilblixt som belyser ytan.
Skapa konto

Den är ju brun på insidan, men är inte det "normalt" efter några år? Ser värre ut med mobilblixt, men ytrost finns ju.
Brunfärgad insida av tank med grumligt vatten och synlig ytrost.
Skapa konto

Svårt att se när jag spolar i hinken, har ingen vit, men lite grumligt.

Vet ju intr kvaliteten på vattnet i brunnen heller, men..

Redigerat:
När man rotar i och med vattentank och eller pump så får man räkna med att lite skit lossnar.

Detta försvinner efter en kort tid, genom spolning eller att det settlar sig i tanken.

Ser riktigt bra ut inne i tanken är inget du behöver tänka på där.

När det gäller hur du gör med luftpåfyllning har du hamnat lite snett. Som nämnts många gånger tidigare behöver du bara fylla luft till starttryck när du har nivån ungefär vid nedre delen av röret, då är det optimalt efter dina förhållanden och inga andra justeringar vid annan nivå gör någon nytta. Så om du ska göra något är det isf att justera upp starttrycket lite upp mot 1.5-2 bar med ditt stopptryck ca: 4 bar är nog vettigt..

Att du fick nivån lägre vid start beror på att du justerade med luft vid högre nivå det går inte att anpassa trycken till sina "önskade" nivåer i röret, bara att välja starttryck och sen se till att man då ligger vid låga nivån med luftfyllning. Så justera upp brytaren och justera med luft sen kan du inte få det bättre (dvs max volym mellan starter) med given storlek på tank och de start-stopp som är inställda.

För mig känns det som att jag borde justera upp starttrycket när pumpen slår till, till ca 1 bar. Eller? Eller så struntar jag bara i att nivån inte vill synka med trycket.
Ja, det är lite vad du använder vattnet till.

Det är iofs inga problem att ha starttrycket vid 0,7 bar, men då innebär det ganska stora skillnader i vattentrycket när du tappar vatten.

Om du vill ha ett jämnare vattentryck så ska du ha en mindre skillnad mellan inställt start och stoptryck men o andra sidan så vill man ju inte ha för många start och stopp på pumpen.

Så det är en avvägning vad du väljer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.