Hej.
Vill gärna ha lite ideer på hur man lättast kan tömma inkommande vatten för att undvika skador under vinterns kalla månader.
Tidigare har stugföreningen gemensamt tömt systemet, men troligen kommer detta inte att organiseras framöver.
Värmekabel kan vara ett alternativ men är rädd för att strömavbrott kan ställa till det.

Har en fundering på att pumpa/suga ur vattnet från inkommande ledning så att det blir tomt från huvudkranen i marken och fram till inkommande anslutning.
Tips på hur man gör detta lättast?

M v h

/Frippe
 
Kan du inte använda tryckluft och blåsa rent systemet, finns många små kompressorer med bra tankkapacitet

kengren51
 
Hej Kengren.
Jag har ingen möjlighet att blåsa ur systemet eftersom jag bara har tillgång till röret med inkommande vatten. För att kunna blåsa ur, så bör jag ju komma åt att blåsa i ena änden för att vattnet ska komma ut i andra röränden...
Ena röränden är under diskbänk som i sin tur går ner i marken...
/F
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.