Hej!

Ny på forumet och nybliven husägare.
Har ganska nyligen flyttat till hus, och vi haridag fått en brunn borrad på våran tomt. Anledningen till detta är att där vi bor är det i princip alltid bevattningsförbud på sommaren och vi skall anlägga gräsmatta nu i år.

Brunnen är 42m djup och röret är 119mm (eller 117mm tror jag). Grundvattennivån är 8m och flödet, enligt borraren, var mycket bra (vad det innebär i siffror vet jag ej)
Vi skall endast ha brunnen på sommaren för trädgårdsbevattning, biltvätt mm.

Frågan är då: Vad för pump skall vi ha? Är det lätt att installera själv? (enligt borraren var det enkelt?)

Som jag förstår det så har hydroforpumpar en insugningshöjd runt 7-9 m. Detta antar jag hade varit den enklaste (och även billigaste lösningen), men om jag förstår det rätt så är det inte alltid det funkar när grundvattennivån ligger precis vid gränsen? Sen kan ju grundvattennivån sjunka med?

Behöver man skaffa en djupvattenpump istället? Då går priserna markant upp. Och om så är fallet, behöver man ha något på marken som tar hand om vattnet när det kommer upp? Är väl rätt bra fart i sådana pumpar?

Har precis börjar grotta ner mig i detta ämne så kunskaperna är inte så bra, men tar gärna emot all sorts feedback, tips etc

Tack för mig.

Andy

Redigerat:
Du skall definitivt ha en djupvattenpump. Din vattenreservoar är ju vattenpelaren ifrån botten på brunnen upp till grundvattennivån. Precis som du säger så är max sughöjd 7-9 m så det blir ju inte många liter vatten en vanlig pump har att suga innan det blir tomt. Dessutom skulle den ju inte ha något vatten att suga om grundvattennivån skulle sjukna en meter.

Pump nere i brunnen och sen en hydrofor/hydropress på lämpligt ställe för att pumpen inte ska behöva gå igång varje gång du öppnar kranen.

Angående installationen borde det gå att fixa själv, antar dock att elektrikern gärna vill vara med och koppla kabel till pumpen innan du firar ner den i borrhålet.

Följdfråga:

ROTavdrag får man göra för borrad brunn om jag förstår det hela rätt, men gäller detta även för nybyggt hus? Eller är det fem år som gäller här med?
Brunnsborraren frågade om jag ville ha ROT så jag antog att det var ok, men han har kanske inte koll på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.