Byggahus.se

Stopp i avloppet på nytt Attefallhus, luftning saknas

1. B
    Medlem · Stockholm · 779 inlägg

Bo Berglund

Medlem
    Jag har låtit bygga ett Attefallhus som gäststuga på landet förra året. Det blev klart sent på hösten så det är först nu som det bebos. Stugan har bara en liten diskho med V/K vatten från huvudhuset och avloppet är draget ifrån diskbänken under huset och sen iväg till ett påstick på den avloppsledning som går från huvudhuset.
    Bebyggelsen på tomten är från mitten av 60-talet med påbyggnad c:a 1985. Avloppsledningen från huvudhuset består av en 50 mm PVC-slang som är nedgrävd i en sluttning som går till 2-kammarbrunnen, c:a 6-8 m lägre nivå än huset. Så det är bra fall på denna ledning i alla fall...
    Idag upptäcktes det att i Attefallsstugan så rinner vattnet i vasken inte ut som det skall. Men jag har provat förut och då funkade det. Tömde vattenlåset och sen funkade det en liten stund tills det slutade igen.

Nu har jag sett denna tråd här angående avluftning av avlopp, och undrar om jag kanske har samma problem och hur jag i så fall skall åtgärda det?

Så här såg det ut under huset där diskavloppet kommer ner (innan vattnet var inkopplat):
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Diskavlopp.jpg

Röret fortsätter ut vid sidan av huset till ett dike med en längd på c:a 10-13 m innan påsticket på det gamla röret görs:
    Röranslutning.jpg

Mellan utgången från huset och skarven är rörets fall ganska litet, det gick inte att gräva djupare p.g.a. berg.

Om jag skall ventilera, hur ansluter jag då luftröret? Kan jag sätta en 45 graders förgrening vid kröken på den första bilden och ansluta ett rör som jag drar ut på baksidan av huset genom väggen och sen rakt upp ett par meter?
    Rörförgrening.jpg

Eller kan man kanske borra hål i befintligt rör vid kröken och skjuta in en trädgårdsslang som man sen drar samma väg som förra förslaget? Man får förstås täta med nån sorts tätningsmassa vid hålet.

Dvs, vilken dimension räcker för att lufta så att vasken töms och det slutar att klucka i avloppet?
    50 mm grå-rör, 20 mm vattenrör eller vanlig 12 mm trädgårdsslang?

Hur högt ovanför vasken skall luftröret/slangen dras upp på utsidan av huset?

EDIT:
    Jag hittade i en annan tråd något som kallas vakuumventil. Kan jag sätta en sån på röret under huset och inte dra något utanför alls?
    En sån här är det jag menar:
    Vakuumventil.jpg

Redigerat 21 jul 2017 01:23
  2. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Avsaknad av avluftning skapar ju problem först när allt vatten passerat vattenlåset och det blir undertryck i röret, så det borde inte vara ett avluftningsproblem.

3. kulle
    Medlem · skåne · 1 915 inlägg

kulle

Medlem
    Har du kontrollerat så det är fritt utlopp i 2 kammar brunnen ?

4. B

Bo Berglund

Medlem
    Det är inga problem med avloppet från det stora huset ner i 2-kammarbrunnen.
    Har aldrig fått stopp eller kluckningar här. Så jag tvivlar på att problemet ligger där.
    Men jag får försöka undersöka det på något sätt. Brunnen är nergrävd och det finns bara en liten rund lucka på mitten upptill genom vilken slamtömning görs.
    Skillnaden i det nya husets avlopp är den här långa sektionen av rör som har litet fall mellan detta hus och påsticket på ledningen från det gamla huset, tror jag.
    Det kanske kan bli en "vattenpropp" där som inte kommer fram för att det blir vakuum bakom?
    Totalt fall på sträckan från golvundersidan fram till påsticket kan vara 60-70 cm och det mesta finns under huset i den lutande delen av röret, som syns på bilden. Sen planar det ut.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad jag förstår så har du ett rör raka spåret ned till påsticket , , det kan finnas en ficka någonstans , sen en sak till hur länge stod rören öppna i mark ( ev . okopplade öppna )
    du kan ha en mus där :( man vet aldrig , prova med att koppla ett t-stycke på röret i lillstugan
    så luft kommer ut , vattnet måste få plats att rinna , om du fyller hand fatet fullt och drar proppen , hur reagerar det då , enligt hävertprincipen ska de bli ett häftigt sug ner mot brunnen ,
    utan avluftning

6. B

Bo Berglund

Medlem
    Mysteriet löst!
    Det var stopp i avloppsledningen efter vårt påstick för den nya stugan!
    Eftersom stugan ligger lägre än huset så syntes det först där. Stoppet är inte 100% utan det sipprar långsamt ut vartefter, men i helgen blev det riktigt mycket som skulle passera och då steg det upp i vasken i det nya huset! Som tur är såg vi det innan översvämning inträffade så vi kunde koppla bort avloppet under den nya stugan och fick då ett "smygavlopp" från huvudhuset i stället tills en röris kan komma och rensa upp röret.
    Det är en 30 m lång 50 mm dia PVC-slang som är nergrävd i marken, inte så grov precis.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bra att komma underfund med var skiten satt , du får väl se vad som kan göras åt det

8. B

Bo Berglund

Medlem
    1) Rörjour var här och spolade avloppet ner till slambrunnen
    2) Nu bygger vi in en avluftning av avloppet under attefallstugan och låter den mynna ut under golvet ner mot marken.
    Då får vi en översvämningssäkring för det nya huset ifall det skulle bli stopp igen, samt luftinsläpp för att motverka luftkuddar.

• Laddar…
  9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 777 inlägg

prototypen

Medlem
    Det lät inte bra, kan lätt bli fuktskador om det kommer upp fuktig luft ur avloppet.
    Det finns en aktuell tråd om en avluftning som slutade i en vägg med en myrkoloni som följd.

Protte

10. B

Bo Berglund

Medlem
    Nja, jag kanske inte beskrev det hela så bra...
    Om jag refererar till bilden längst upp i tråden där man ser avloppsröret komma genom trossbotten, så är tanken att kapa röret vid muffen borta vid mittbalken.
    Där sätts det in ett 45 graders grenrör så att avloppet går rakt igenom via muffen och bortåt.
    På avgreningen byggs det upp med några böjar till undersida trossbotten och sen vinklar vi av längs trossbotten bort till vänstra sidan av huset. Där sätts en 90 graders böj och ett avslutande kortrör nedåt.
    Här skall luften vid behov kunna strömma in och ut och ifall det blir översvämning i systemet så skall vattnet rinna ut på marken genom detta rör.
    Huset står på plintar och är därför helt ventilerat undertill. På bilden ser man till höger den andra väggen och marken utanför huset också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.