Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag har egen brunn, pump, en hydropress, mätare samt en behållare som det står Hydrocel (Jacuzzi) på (troligen från 60-talet.
Jag försöker att förstå mig på hur allt detta fungerar (finns ingen dokumentation).
Jag hade ojämnt flöde på vattnet i kranarna. Läste mig till att lufttrycket i hudropressen kan vara för lågt.
Stängde av strömmen till pumpen.
Tömde ut allt vatten ur ledningarna.
Mätte lufttrycket i hydropressen. Det fanns inget tryck alls.
Stängde kranen.
Sätter på strömmen till pumpen.
Mäter lufttrycket i hydropressen. Det ligger på 3,61 Bar / 52,5 PSI.
Hur tar jag reda på vilket lufttryck det ska vara i hydropressen?
Vad kan det bero på att det inte finns något lufttryck alls när jag har tömt ut allt vatten?
Gissningsvis så är det inte en hydropress utan en hydrofor. Är det mot förmodan en hydropress från 60-talet så är blåsan sönder sedan länge och den fungerar som en hydrofor i alla fall.
En hydrofor är ett tätt kärl där vattnet kommer in underifrån. Är det tomt från början komprimeras luften tills tryckströmbrytaren stänger av pumpen vid det förinställda trycket.
Om luften av någon anledning läckt ut så fungerar det sämre. Utan luft så "fjädrar" inte vattnet och pumpen "pulsar". Lösningen är mer luft. Finns det en ventil så kan du pumpa in mer luft. Om det blir "för" mycket så är det inte ett problem med en hydrofor. Överskottsluften slinker helt enkelt ut i ledningen och kommer ut genom kranen.
Mvh Findus
En hydrofor är ett tätt kärl där vattnet kommer in underifrån. Är det tomt från början komprimeras luften tills tryckströmbrytaren stänger av pumpen vid det förinställda trycket.
Om luften av någon anledning läckt ut så fungerar det sämre. Utan luft så "fjädrar" inte vattnet och pumpen "pulsar". Lösningen är mer luft. Finns det en ventil så kan du pumpa in mer luft. Om det blir "för" mycket så är det inte ett problem med en hydrofor. Överskottsluften slinker helt enkelt ut i ledningen och kommer ut genom kranen.
Mvh Findus
Det ser ut som en gammal hydropress. En hydrofor skall vara större och har ett mätrör på sidan där man ser vattennivån.
Ser att det är en luftventil på toppen. Töm systemet igen. Stäng kranarna och fyll på med luft c:a 1,5 bar. Starta pumpen och förhoppningsvis blir det bättre. Om inte, byt hydropressen. Den har begränsad livslängd.
Ser att det är en luftventil på toppen. Töm systemet igen. Stäng kranarna och fyll på med luft c:a 1,5 bar. Starta pumpen och förhoppningsvis blir det bättre. Om inte, byt hydropressen. Den har begränsad livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren.
Provade att med att
Stänga av strömmen till pumpen
Tömma allt vatten
= inget tryck i hydropressen
Stängde vattenkranen
Satte på strömmen till pumpen
Mätte trycket i hydropressen efter några minuter = trycket var 3,61 bar/ 52,5 psi
En stund senare var trycket 3,2 bar/46,4 psi
Dagen efter var trycket nere på 0.
Gjorde ett liknande test där jag fyllde på med 1,5 bar innan jag satte på strömmen till pumpen med samma resultat.
Min slutsats är att blåsan i hydropressen är spräckt.
Men varför försvinner det initiala trycket som skapas när pumpen slås på?
Borde inte behållaren vara tät även ifall blåsan är spräckt?
Den manometer (korrekt benämning för lufttrycksmätaren?) som är installerad visar hela tiden 3,2 bar. Ska jag fylla på luft i den hydropress jag ska köpa så att trycket är på 2,9 bar? (90% av 3,2 bar)
De flesta har ett lägre tryck än vad jag har. Kan det bli problem med att ha ett högt tryck?
Jag har lärt mig mycket på det här forumet, men ibland blir det kunskapsluckor. Därför blir det ibland följdfrågor.
Tack för all hjälp.
Hej
Jag antar att det är en djuphålspump (ser ingen pump).
Där vattenröret från brunnen kommer upp sitter först backventilen sedan kommer hydropressen, därefter manometern, därefter tryckbrytare och sedan en behållare som jag inte vet vad den gör (Hydrocel (Jacuzzi)).
Jag antar att det är en djuphålspump (ser ingen pump).
Där vattenröret från brunnen kommer upp sitter först backventilen sedan kommer hydropressen, därefter manometern, därefter tryckbrytare och sedan en behållare som jag inte vet vad den gör (Hydrocel (Jacuzzi)).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns bara 2 saker kvar : eftersom backen sitter uppe och inte i pumpen ( normalt att det sitter en där ) och utmärkt med den placeringen, om den börjar att läcka , bara att byta
För att prova vad som är 1 kör upp trycket , går det att stänga mot borrhålet , så det inte kan gå baklänges , och se om trycket sjunker , gör det inte det , öppna och och vänta , sjunker trycket så är backen otät , 2 Ha stängt mot borrhålet för tryckkärlet , alla kranar i huset
stängda , sjunker trycket då , ledsen en läcka någonstans , men var , finns det några kopplingar i mark så kan det vara där , eller det värsta inne
För att prova vad som är 1 kör upp trycket , går det att stänga mot borrhålet , så det inte kan gå baklänges , och se om trycket sjunker , gör det inte det , öppna och och vänta , sjunker trycket så är backen otät , 2 Ha stängt mot borrhålet för tryckkärlet , alla kranar i huset
stängda , sjunker trycket då , ledsen en läcka någonstans , men var , finns det några kopplingar i mark så kan det vara där , eller det värsta inne
Tack för svaren.
Jag ser ingen möjlighet att stänga mot borrhålet. Från borrhålet går röret först till backventilen och sedan till hydropressen.
Har nu tömt på vatten igen och fyllt på hydropressen (som tidigare) till 1,5 bar. Stängde ventil mot huset så att varken luft eller vatten kan gå den vägen.
Efter 3 timmar har trycket sjunkigt från 1,5bar till 1bar i hydropressen.
Jag antar att det trycks ner i brunnen.
En fundering dock. Vad fyller behållaren som heter Hydrocel (Jacuzzi) för funktion? Kan det vara där luften läcker ut?
Jag ser ingen möjlighet att stänga mot borrhålet. Från borrhålet går röret först till backventilen och sedan till hydropressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu tömt på vatten igen och fyllt på hydropressen (som tidigare) till 1,5 bar. Stängde ventil mot huset så att varken luft eller vatten kan gå den vägen.
Efter 3 timmar har trycket sjunkigt från 1,5bar till 1bar i hydropressen.
Jag antar att det trycks ner i brunnen.
En fundering dock. Vad fyller behållaren som heter Hydrocel (Jacuzzi) för funktion? Kan det vara där luften läcker ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej det är inte backen , det säkerhetsventil som ska öppna om trycket blir för stort i rören ,
den tank som sitter där är en hydro press , som ska vara fylld med luft till ca 1,5bar ibland mera
när vattnet kommer upp så trycks luften ihop och pumpen stannar på tryckvakten , öppna kran ta en liter vatten , pumpen startar inte för så litet uttag , finns i reserv i tanken ,
men åter till problemet , det som är mest troligt är att backventilen som normalt sitter i pumpen inte är tät , inget ovanligt ( ser ut att vara en äldre anläggning du har ) kan vara mycket svårt att höra , men försök , kör upp pumpen så den stannar , slå ifrån så den inte kan starta ,
ta en skruvmejsel och lek doktor , som ett stetoskåp mot röret som går ner i hålet , om det hörs ett brus , så är backen otät vid pumpen , finns då bara 2 sätt för åtgärd , hissa upp pumpen och byta backventil om det går , iblnd är dom inbyggda i pumpen , väldigt svårt att göra något åt ,
det andra sättet och bäst är kanske lite mera jobb med , ( du kanske kan själv eller med röris )
att bygga om det du har på foto #5 , det ser lite krångligt och rörigt ut , riva ut allt , byta till koppar , sätta backventil på röret från pumpen , och avstängare på lämpliga ställen , ev . byta tryckkärl 1 st i stället för 2 . dom ser lite malätna ut
PS skriver inte om ; det är 2 tankar där , om du ruskar på dom lite , ( om det går när trycket är noll ) så ska dom normalt vara tomma på vatten och väga lätt samt eka i dom vid knack
Nu har vi kommit halva vägen
den tank som sitter där är en hydro press , som ska vara fylld med luft till ca 1,5bar ibland mera
när vattnet kommer upp så trycks luften ihop och pumpen stannar på tryckvakten , öppna kran ta en liter vatten , pumpen startar inte för så litet uttag , finns i reserv i tanken ,
men åter till problemet , det som är mest troligt är att backventilen som normalt sitter i pumpen inte är tät , inget ovanligt ( ser ut att vara en äldre anläggning du har ) kan vara mycket svårt att höra , men försök , kör upp pumpen så den stannar , slå ifrån så den inte kan starta ,
ta en skruvmejsel och lek doktor , som ett stetoskåp mot röret som går ner i hålet , om det hörs ett brus , så är backen otät vid pumpen , finns då bara 2 sätt för åtgärd , hissa upp pumpen och byta backventil om det går , iblnd är dom inbyggda i pumpen , väldigt svårt att göra något åt ,
det andra sättet och bäst är kanske lite mera jobb med , ( du kanske kan själv eller med röris )
att bygga om det du har på foto #5 , det ser lite krångligt och rörigt ut , riva ut allt , byta till koppar , sätta backventil på röret från pumpen , och avstängare på lämpliga ställen , ev . byta tryckkärl 1 st i stället för 2 . dom ser lite malätna ut
PS skriver inte om ; det är 2 tankar där , om du ruskar på dom lite , ( om det går när trycket är noll ) så ska dom normalt vara tomma på vatten och väga lätt samt eka i dom vid knack
Nu har vi kommit halva vägen
Klicka här för att svara
