3 948 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Resa bort från huset 2 veckor - egen brunn/filter med backspolning
Hej,
När man reser bort är det ju brukligt att stänga av huvudvattnet - detta antar jag gäller både hus med kommunalt VA och enskilt vatten.
Vi har därtill ett järnfilter som backspolar var tredje natt. Nu funderar jag lite på hur man bör göra med detta när man reser bort. Skall jag även stänga av backspolningen så filtret inte backspolar alls dessa två veckor?
Och, om jag bör göra det - räcker det att sonika dra ut kontakten till filtret så den blir strömlös? Hur gör ni andra med enskilt vatten och liknande utrustning när ni reser bort?
Vol
När man reser bort är det ju brukligt att stänga av huvudvattnet - detta antar jag gäller både hus med kommunalt VA och enskilt vatten.
Vi har därtill ett järnfilter som backspolar var tredje natt. Nu funderar jag lite på hur man bör göra med detta när man reser bort. Skall jag även stänga av backspolningen så filtret inte backspolar alls dessa två veckor?
Och, om jag bör göra det - räcker det att sonika dra ut kontakten till filtret så den blir strömlös? Hur gör ni andra med enskilt vatten och liknande utrustning när ni reser bort?
Vol
Om du har filtret monterat med en bypasskoppling skulle jag stänga av sista ventilen in till huset. På det sättet undviker du en ev. Vattenskada i huset. Filtret står förhoppningsvis där man tål en del vatten. Risken är att inställningarna på filtret försvinner om den står utan ström så länge.
Jag vill inte gärna att den backspolar i två veckor när vi ej är i huset. Det är stora mängder vatten den spolar igenom och skulle det bli stopp i ngt avlopp eller så så pressas hundratals liter vatten rakt in i huset.
Vol
Vol
Då finns det bara ett sätt , stäng av allt , och ta smällen med att ställa om backspolningenV Volatyle skrev:
Trevlig resa
Stäng av pumpen så har du stängt av allt vatten. Jag brukar inte stänga av något.
Klicka här för att svara