Jag byter ut ett badkar mot en tvättbänk i dusch/tvättrum. Vill då dra in blandaren till hon till uttagen där blandaren för badkaret satt. Behöver då kunna gå från R20 (blandare badkar) till G 3/8 (antar att det är R10?) som sitter på blandaren på bästa sätt.

Stod vid hyllan på Hornbach och hittade inget lämpligt sätt. Tror att jag kan ha förblindats av att jag har 15mm PEX och R20 -> 15mm liggandes och därför ville gå från 15mm PEX till R10. Troligen blev jag lite förblindad av alla valen att jag inte såg träden för skogen men hittade inget sätt att göra denna övergång.

Vad är bästa sätt? Helst slipper jag ju att köpa nytt rör/slang och mina kopplingar från R20 till slangen men om det är smartare att köpa helt nytt så gör jag ju det.

L
Kanske inte en del av varuhusen har fullsortiment för pexkopplingar men googla på övergång pex till något så kommer det upp massor

Krilleman
Jag tycker din beskrivning är lite snurrig.

Har du några bilder att dela med dig av så vi får en överblick på hur du menar?

hsd
Biltema....
87-9853
86-684

Förstår att det blir svårt med ord. Skall försöka fixa bild men kan inte inte idag.

Biltemas delar ger väl inte exakt det jag vill ha. Det blir ju 10mm klämning på slutet medans kopplingen på blandaren är G 3/8 (eller R10) lekande mutter med packning. Torde ju inte passa mot 10mm klämkoppling som det väl var på kulventilen från Biltema, Var ungefär där det sprack för mig på Hornbach också. Lätt att hitta 10mm (klämkoppling) men inget som hade R10 (3/8).

L
Rörmokare nästa

Bästa svaret

Krilleman
Hornbach har väl klämringskoppling från vatette på hyllan?

Då köper du dig bara valfri koppling eller ballofix från Vatette med 10mm klämring. Kasta mutter+kona så har du slätände 3/8"!

Krilleman krilleman_215 skrev:
Hornbach har väl klämringskoppling från vatette på hyllan?

Då köper du dig bara valfri koppling eller ballofix från Vatette med 10mm klämring. Kasta mutter+kona så har du slätände 3/8"!
Är det är inte då man vill ha en planadapter mellan? Det säljer hornbach i sådana fall också, men (åtminstone i mitt lokala) bara över disk.

Så 10mm har samma gänga som R10? Då blev ju livet oerhört mycket enklare.
Antar att Vatette i så fall har bred fläns så att man slipper planadapter? Annars har jag nog sett planadapter hos Hornabach. Aldrig vetat vad de var till för dock :)

[edit] Googlade lite och är inte uppenbart att planadapter finns för 10mm. Hittade inte mindre än 12. Detta inkluderar givetvis inte riktiga VVS-butiker utan Bauhaus etc.

Redigerat:
Krilleman
N Nizztos skrev:
Så 10mm har samma gänga som R10? Då blev ju livet oerhört mycket enklare.
Antar att Vatette i så fall har bred fläns så att man slipper planadapter? Annars har jag nog sett planadapter hos Hornabach. Aldrig vetat vad de var till för dock :)

[edit] Googlade lite och är inte uppenbart att planadapter finns för 10mm. Hittade inte mindre än 12. Detta inkluderar givetvis inte riktiga VVS-butiker utan Bauhaus etc.
Precis, 10mm och 12mm vatette klämringsände har G10 på gängan.
10mm har plan yta "färdig".
12mm kräver planadapter.

10mm planadapter behövs således inte och finns inte heller.

Redigerat:
Tackar!
Löste sig med Vatette 15-10. Hade jag bara vetat att 10 och R10 var samma så hade jag aldrig behövt fråga men nu vet jag tills nästa gång :) Eller är det bara Vatette 10 som är R10?

Krilleman
Ur Vatettes sortiment för klämringskopplingar gäller följande:

10mm & 12mm-kopplingar är G10.
10mm har färdig "slätända" 12mm behöver extra planadapter.

15mm-kopplingar är G15
15mm planadapter kan användas för att få slätända.

22mm kopplingar och uppåt är M-gängade. Således oanvändbara för att montera slangar med lekande muttrar direkt på gängan.

• Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.