Hej alla husägare, vi har köpt ett hus från 1939 och har en massa planer för det.
Jag har smått börjat riva lite och en rörmokare har hjälpt oss att ta bort ett tvättställ intill ett sovrum.
Vi ska ta bort vattenrören helt och hållet eftersom det finns kopplingar i golv och vägg, jag vill inte ha pluggade rör på ställen där man måste riva för åtkomst.
Avloppet däremot blir jag lite osäker på, det kanske är lugnt att plugga avloppet under golvet? Avloppsröret går ned i källaren och verkar helt fristående, inga andra anslutande avloppsrör.
Se bilden
Jag har smått börjat riva lite och en rörmokare har hjälpt oss att ta bort ett tvättställ intill ett sovrum.
Vi ska ta bort vattenrören helt och hållet eftersom det finns kopplingar i golv och vägg, jag vill inte ha pluggade rör på ställen där man måste riva för åtkomst.
Avloppet däremot blir jag lite osäker på, det kanske är lugnt att plugga avloppet under golvet? Avloppsröret går ned i källaren och verkar helt fristående, inga andra anslutande avloppsrör.
Se bilden
Redigerat:
Jag personligen skulle nog kapat det strax över golvet i källaren och limmat fast lämplig plugg/lock. Ser i och för sig inga större risker med att plugga det i golvet heller, men varför inte plocka bort det om det inte ska användas.
Ja, igår kväll låg jag och funderade i sängen och konstaterade då också att jag skulle kapa i källaren. Har nämligen också en tvättmaskin som just nu tappar vattnet i ett "grovtvättsbadkar", som i sin tur tappar vattnet på betonggolvet. Vattnet rinner sedan till golvbrunnen.dof skrev:
Eftersom tvättmaskinen står precis vid avloppsröret kan jag kanske tappa vattnet genom det röret istället. Misstänker ju ändå som sagt att det mynnar ut i samma rör som golvbrunnen ändå.
Ytterdiametern på röret är ca 45-50 mm. Har inget skjutmått. Verkar som att gängorna är tätade med lin eller liknande. Hur tänker man kring stopp i avlopp? Kan det tränga upp i ett rör som detta vid stopp någon annanstans?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden